titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

dinsdag 22 juni 2010

de baby-uitzet


Oké, we zijn al aan ons derde toe, dus we waren al goed uitgerust ( als in : genoeg materiaal hebben; niet als in : goed uitgeslapen zijn).
Toch blijft het een sport om zo weinig mogelijk uit te geven, ecologisch en economisch.
Een baby heeft heus niet zoveel kleertjes nodig als we denken. Een jongetje heeft iets meer nodig dan een meisje ( wegens onbedwingbare neigingen om een op hol geslagen tuinslang na te bootsen).
En laat ons eerlijk zijn : pasgeborenen groeien op een wip uit hun kleertjes uit!
Mijn eerste " Maman Verte anti-crise" tip is dan ook: koop niet te veel eerste kleertjes ( maat 50-56-62). Je krijgt vaak vééél dingen cadeau ( vooral in maat 62-68 heb ik gemerkt). Koop een een paar eerste rompertjes overslagmodel ( maat 50-56 : voor jongens een 4à6-tal, voor meisjes 3), een paar overslaghemdjes, een paar goede, soepele broekjes ( 3 per maat), of 2 pyjamaatjes
. Laat je niet verleiden tot peperdure kleding. Het is vaak super-onhandig om aan te doen, super onhandig om te verschonen, ....enz...
Je kan ook een heleboel voor een prikje kopen via tweedehands-sites. Het is onvoorstelbaar hoeveel goede, amper-of zelfs nooit- gedragen kleding je zo kan kopen. Het is een sport om op zoek te gaan naar leuke dingen, voor weinig geld!!! Koop zoveel mogelijk bij 1 persoon en laat het aan huis leveren met de Post ( oeps bPost).....Pols eens bij vrienden/familie voor een badje, een verschoningskussen enz... alles wat van plastic is kan je eigenlijk oneindig doorgebruiken, en grondig schoonmaken.
Kijk eens bij mijn links voor een aantal 2-de hands-sites
Ga naar de tweedehandsbeurzen van de Gezinsbond ( je hoeft geen lid te zijn om binnen te mogen) .
Via deze link vind je de beurzen in jouw buurt
http://www.gezinsbond.be/index.php?option=com_delius&Itemid=224&provId=01

3 opmerkingen:

  1. Toen ik mijn zoons kreeg heb ik niets gekocht in die kleine maatjes 50-56. Als je zoals ik uit een gezin komt met allemaal lange mensen is de baby ook meestal aan de grote kant. Jongste zoon paste kleertjes maat 62 niet eens, die begon meteen met 68. Hij was dan ook bijna 9 pond.
    Ik had ook katoenen luiers, maar dat waren nog van die lappen die je zelf moest vouwen. Dat was even werk met vouwen als de was droog was, maar net zo gemakkelijk met pakken. Strikslips vond ik lastig omdat zoons niet stil wilden liggen en omdat die dingen aan de kleine kant zijn. Die grote plastic broekjes met drukknopjes werkten wel goed.
    Mijn zoons zijn ondertussen al volwassen. Dus het is al even geleden en de dingen die ik toen gebruikte zijn misschien niet eens meer te koop.
    De hydrofielluiers gebruik ik nog steeds. Ze werken super als droogdoek bij het schoonmaken.

    Groetjes van Monica uit Nederland

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Monica,
    wat een prachtprestatie zeg, een kind van 9 pond op de wereld zetten....;-)
    En, ja, ik gebruik de katoenen inlegdoeken ( de kleinste maat), nu ook om af en toe iets mee op te kuisen : bij de zindelijkheidstraining van de oudste zoon, bv, bij ongelukjes levert zo'n luier prima werk!!!
    En als jij er nu nog mee poetst : dàt is pas ecologisch hé, zo lang dat die dingen meegaan!!!
    Veel groetjes
    Maman Verte

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind dit een artikel dat iedere aanstaande moeder zou moeten lezen en weten.
    Als enige aanvulling kan ik zeggen wil je nog meer kinderen koop neutrale/ unisex kleertjes.
    de witte rompers van de zeeman zijn er in 3 uitvoeringen met lange/korte/zonder mouw en zijn oer sterk.
    sokjes en jeans en broekjes ze kunnen gemakkelijk nog 2 rondes mee.
    Ik heb er veel aangehad
    groetjes calina


    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.