titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

vrijdag 25 juni 2010

katoenen luiers



Al tijdens de zwangerschap van mijn eerste wist ik het :ik zou katoenen luiers gebruiken. De reacties liepen nogal uiteen : van " knap" over " gezijtZOTzeker" tot " dathoudtgeNOOITvol".....
Allemaal hebben ze ongelijk. We hebben nu 3 kindjes in katoentjes : 1 alleen maar 's nachts, 2 continu in luiers.
De moderne katoenen luier is to-taal anders dan die van 30 jaar geleden. Kijk maar eens op http://www.bambinomio.com/ dat is het systeem dat ik het meest gebruik,samen met Kushies all-in-one en mijn zelf gemaakte luierbroekjes. Met het vliesje dat je in de luier legt, kan je zo de ontlasting uit de luier tillen, en wegwerpen. De moderne katoenen luier is handig in gebruik!In het begin, als je baby'tje net geboren is, is het wat moeilijker, owv de zeer losse ontlasting. Dan moet je de broekjes vaak meewassen, omdat ze ook vuil zijn. Ik raad meestal ook aan om de eerste weken, zeker met een eerste kindje, de lat niet te hoog te leggen. Gebruik gerust nog even wegwerpluiers ( maak je geen illusies : zelfs met de duurste merken wegwerpluiers stroomt de ontlasting vaak langs de beentjes naar beneden;-)
Desnoods koop je géén katoentjes in de kleinste maat, ze zijn er toch snel uitgegroeid(bij ons op 3 weken tijd). Zorg er dan wel voor dat je de wegwerpluiers optimaal benut : niet voor het minste pipi'tje verschonen, ze kunnen wel wat aan hoor!
Hoeveel tijd ik erin steek per week? Gemiddeld zo'n 10 minuten per dag all-in, en ik plooi de luiers meestal voor tv;-)
Enfin, je hebt het al door, hier zit een katoentjes-fan

5 opmerkingen:

  1. ik ontdek net je blog, in één ruk alles doorgelezen :) fijn en herkenbaar!
    kan je iets meer vertellen over die zelfgemaakte luierbroekjes?
    groetjes, annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey annelieszus!!
    Working on it....komt er zeker aan!!
    Veel groetjes
    Maman Verte

    BeantwoordenVerwijderen
  3. fijn, want ik heb plannen om er zelf te maken maar ben er nog niet helemaal uit hoe!
    groetjes
    ps je recept voor de poepenpoets :) kwam ook als geroepen - ik wist dat ik zoiets wilde doen (had al veel washandjes) maar wist niet hoe dat het praktischte kon - straks ga ik mijn eerste lading maken, heb alles in huis!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn !!!!
    Ik probeer er vanavond werk van te maken ( kan wel niets beloven, maar zo snel mogelijk!!!) Trouwens : welke materialen voor de luierbroekjes heb je al in huis?
    Groetjes
    Maman Verte

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja , hier nog een katoentjes fan!
    hier in nederland is het echt ondergewaardeerd.
    vaak word er gevraagd of het een bewuste keuze was of noodzaak. nou wat een werk is ook vaak gehoord,
    Hier in nederland is er geen subsidie voor erg jammer!maar ik zou iedereen het aan raden. Ik heb bumkins en imse vimse luiers beiden bevallen erg goed.
    carina

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.