titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

vrijdag 2 juli 2010

alle beetjes helpen...





zei de vlieg, en ze deed een plasje in de zee. Eén van mijn favoriete uitspraken!
Onder dat motto nog een paar tips.
Elk vochtig doekje dat je gebruikt om een baby te verschonen kost 1 à 3 cent. De enorme hoeveelheden vochtige doekjes die mensen gebruiken ( én weggooien!)is ontstellend. Net als de snoetenpoetsers of reis-wegwerpwashandjes. (vochtige billendoekjes kosten tussen de 55 en 110EUR per jaar per kind, niet zoveel, maar voor minder veranderen mensen zelfs van energieleverancier!)
Dit kan dus beter, goedkoper en groener!
Wat heb je nodig?
*hydrofielwashandjes
*plastic bakjes,
*zeepvrije wasgel ( of babyshampoo),
*babyolie ( of amandelolie)
*lavendelolie(optioneel),
*tea-tree olie ( optioneel/ontsmettend!).
Poepenpoets.
Breng water aan de kook. Doe in het plastic bakje 5 druppels tea-tree olie, en 5 druppels lavendelolie. Voeg daarbij 1/2 kofielepel wasgel, en 1 koffielepel olie. Overgieten met heet water, en goed mengen. De hydrofielwashandjes erbij doen. Bij het verschonen eerst de grootste viezigheid wegvegen met WC papier, daarna pas de poepenpoets gebruiken. Wij hebben een WC-rolhouder aan de verschoningstafel geïnstalleerd. WC papier kan in het toilet.
Snoetenpoets
Hetzelfde recept, maar zonder de tea-tree olie.

De hydrofielwashandjes kan je kopen bij Hema of soms bij Wibra ( 6 stuks voor 1 EUR). Ik hergebruik ook de washandjes voor-op-reis van het Kruidvat,ze zijn perfect wasbaar, zelfs op 95°C! Dat is dan meteen ook de goedkoopste oplossing!
De vuile poepenpoetswashandjes was ik gewoon mee met de luiertjeswas.
Snoetenpoets was ik mee met de keukenhanddoeken en badhanddoeken. Ik heb de snoetenpoets met een niet schadelijke kleurstof geverfd, zodat het verschil duidelijk is.
Tea Tree olie is niet goedkoop, maar gebruik ik ook vrij vaak bij de luierwas ( ontsmettend). Met 1 flesje van 100 ml ( 20 EUR) doe ik nu al 2 jaar. Wel goed afsluiten elke keer!
Superhandige dingen zijn het, voor de " vuile-snoet-met-choco" die nog snelsnel proper moet voor ze naar de crèche/school gaan!

6 opmerkingen:

  1. Ik gebruik zelf (als onthaalmoeder) gewoon papieren zakdoeken (fsc/recyclage) en weleda bodymilk om de poepen proper te maken, wcpapier bleek een beetje te dun. Bodymilk of jouw mengsel is ook gezonder voor de babyhuid dan al die rommel die in vochtige doekjes zit.
    Ik heb nog geprobeerd met katoenen doekjes en dan wassen, maar dat was nogal moeilijk vond ik (maar ik spreek dan wel over veel kinderen verschonen op een dag, niet 1 of 2 eigen kindjes, want dan zou dat wel haalbaar zijn!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Sabine, jij mag met al die kindjes wel een wasmeisje inschakelen dan denk ik ;-)
    Wij gebruiken idd ook soms een doos zakdoekjes...maar dat durf ik niet in het toilet te gooien....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik doe dat in de zak met luiers (wegwerpluiers worden hier selectief ingezameld en die doekjes mogen daarbij) of eventueel zelfs op de compost.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Luiers worden hier niet selectief opgehaald, vroeger kon je ze in de GFT bak doen. Maar door alle chemische rommel in de luiers is dat nu niet meer composteerbaar en dus verboden....Jammer voor mensen die de moeite doen om Moltex- of Nature wegwerpluiersluiers kopen....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier heeft oma geholpen om van een oude, vrij dunne, badhanddoek van de kinderen mooie ovale doekjes te stikken. Ik gebruik gewoon weleda badmelk met wat warm water en leg de doekjes erin. Veel gemakkelijker in combinatie met katoenen luiers dan die glibberige vochtige doekjes en uiteraard beter voor het milieu! Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die dit doe. Ik heb de tip van The nappy lady in Engeland.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. awel ,dat doet plezier sé! Zoveel mensen die ook begaan zijn met het milieu!
    En die tip van de oude handdoeken : nog beter dan nieuwe washandjes kopen!! En die Weledamelk ga ik zeker ook proberen!
    Maman Verte

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.