titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

zaterdag 17 juli 2010

bonenburgers



Veggieburgers zijn vaak erg duur. Ik maak ze dus graag zelf. Meestal maak ik een grote hoeveelheid, en dan vries ik ze in.
Voor een 15-tal bonenburgers neem je

300 g gedroogde rode bonen
300g gedroogde kikkererwten
6 volle eetlepels zelfrijzende bloem
1 flesje ( 150ml) sojasaus
4 volle eetlepels sojaminarine
1 eetlepel uipoeder
1 eetlepel salie
paneermeel
1/2 blikje sojaroom (optioneel)
2 volle eetlepels miso ( optioneel)
Je kan er nog het volgende aan toevoegen : fijngesneden uitje, andere specerijen en kruiden naar keuze, geraspte worteltjes, eitjes en gemalen kaas, erwtjes.....laat je fantasie de vrije loop ( en laat ons het resultaat weten..)!

De gedroogde bonen en kikkererwten een nachtje in water laten weken. Weekwater weggooien,pot opnieuw vullen met water( en eventueel 1 koffielepel natriumbicarbonaat=bakpoeder erbij doen) alles in 25 min in een snelkookpan ( of in 45 min in een gewone pot) laten gaarkoken.
Kookwater weggooien. De bonen en kikkererwten mixen en de andere ingrediënten, behalve paneermeel,erbij doen. Het deeg goed roeren, en paneermeel toevoegen tot je een smeuïge massa hebt(niet zo stevig als brooddeeg, maar niet zo lopend als cakedeeg : er iets tussenin). Even voorproeven en bijkruiden indien nodig ( het mag best sterk afsmaken...)
Een ovenplaat bekleden met bakpapier. Het bakpapier insmeren met olijfolie. (ik doe dat met mijn vingers, daar worden die meteen lekker zacht van).
Een flinke schep deeg op de bakplaat leggen, en platduwen met een eetlepel die ingesmeerd is met olijfolie, zodat je een ronde vorm krijgt van ongeveer 1 cm dik.
In de oven bakken op 180°C gedurende 15 minuten.
Dit kan je zo opdienen, of nog eens bakken in de pan met wat olijfolie.
Zus is er dol op! Ze is een moeilijke eter, maar "mama's zelfgemaakt vlezeke" komt ze al van de bakplaat plukken(lees: pikken) als het aan het afkoelen is....
noot : Bonen koken in water met wat bakpoeder zou de bonen beter verteerbaar maken.....
noot : Miso is, net als sojasaus, een prima smaakmaker, en zorgt voor dat beetje " umami". Ik gebruik het heel vaak in groentenstoofpotjes.

1 opmerking:

  1. Mijn bonenburgers blijven altijd flets en plakken bijna altijd vast. Ik wil zo graag een beetje knapperig korstje!

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.