titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

donderdag 29 juli 2010

het boekske : de resultaten

Hoeveel kost dat allemaal? Wel dankzij "het boekske" weet ik dat vrij nauwkeurig. En wat leert het boekske ons?
Wel : dat een "enthousiaste-Maman-Verte-die-in-verlof- is" een dure affaire is.
Momenteel kopen we ongeveer voor 120-150 EUR* per week ( all-in, ook drank, brood, eco-wasproducten, eco-shampoo, veggie broodbeleg...de occasionele wegwerpluiers voor de crèche( geen katoen toegestaan)....),
Hiervan gaat een flink stuk naar wijn en bier ( 10à12 EUR per week, lang leve de vakantie) en koffie( 6à8 EUR per week; ik ben een koffieleut, en dan koop ik dat vaak nog eens bio,of bio+fair-trade), ik ben ook eventjes vegan, en koop dus extra veel plantaardige melk voor in de sloten koffie die ik drink.
Ik experimenteer momenteel ook veel en graag met eten en knutselen, en dat voelen we blijkbaar in onze portemonnee.
Buiten de vakantie geven we gemiddeld tussen de 80 en 120 EUR* per week uit, dan kook ik ook vaker "basic" : patatjes, groenten, vleesvervanger/peulvruchten.
We zouden een pak goedkoper af zijn als we bv. eco-shampoo ( 6 EUR per flesje) en eco-conditioner ( 6 EUR per flesje) zouden vervangen met gewone spullen, en als we geen plantaardige melkdranken zouden drinken ( 2.10 EUR/liter)......

noot : ik besef goed dat dit* voor veel mensen ontstellend, ontzettend en belachelijk veel geld is....en dat we luxebeesten zijn dat we ons bio enzo kunnen veroorloven....

1 opmerking:

  1. Het scheelt natuurlijk een heel stuk dat jullie geen auto hebben en niet met het vliegtuig op vakantie gaan. Dan blijft er toch meer geld over. Maar fijn dat je zo kunt leven als je wilt!
    Hier wel een auto, geen vliegvakantie, geen droger, geen drank, zeer weinig koffie.
    Maar ook bij vlagen veel biologisch en dan soms weer even niet omdat studerende zoons erg duur zijn in Nederland. En we hier vier grote eters hebben en één persoon met glutenintolerantie.

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.