titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

dinsdag 13 juli 2010

linzengehakt


Gehakt wordt veel gebruikt in "kindergerechtjes"...lasagne, moussaka, pastasaus.....
Een vegetarisch alternatief is dus handig. Vandaar het "linzengehakt". Alle hoeveelheden zijn een benadering, speel er gerust mee...Ik maak dit gerecht in mijn geweldige snelkookpan, maar dit kan uiteraard ook in een gewone kookpot. Dan moet je wel rekening houden met een iets langere kooktijd ( ongeveer 20 min op een heel zacht vuurtje laten pruttelen). Er kan dan ook meer vocht verdampen. Dus kijk af en toe eens na of het niet "droogkookt".

*1 ui
*1à2 teen look
*2 wortelen
*2 kopjes gedroogde groene linzen
*1 fles tomatenpassata
*2 eetlepels tomatenpuree
*1 eetlepel paprikapoeder
*peper/zout
*1 bouillonblokje
*2 koppen rode wijn.
*basilicum
*1 laurierblad
*olijfolie

Fruit de gesnipperde ui in olijfolie
Voeg worteltjes toe, laat 2 minuten stoven
Blus met de rode wijn en voeg de tomatenpassata toe
Voeg bouillonblokje en kruiden toe
Roeren
Voeg de linzen en de look toe
Vul aan met water tot de linzen net onder staan.
Zet het deksel erop en laat 10 min onder druk koken op een zacht vuurtje.
Goed opletten dat het niet aanbrandt!
Vuur afzetten en nog 10 min laten rusten.

Gehakt bevat gemiddeld 0.8mg ijzer per 100g. Gekookte linzen bevatten 2.4mg ijzer per 100 g (en nog veel andere goede dingen). Bovendien zijn linzen bijzonder lekker. Als je er nog verse peterselie ( vitamine C!) bijdoet, dan wordt het ijzer in de linzen nog beter opgenomen! De alcohol in de rode wijn verdampt volledig tijdens het koken. Je zal er dus niet dronken van worden.
Deze saus gebruik ik als basis : op de foto zie je dat er nog een stoofpotje van zomerse groenten aan toegevoegd is.

5 opmerkingen:

  1. waw, dat ziet er superlekker en gezond uit. Wij nemen meestal tofu of seitan als 'gehakt' maar dit ga ik zeker eens uitproberen. Je hoort er nog van wat hier de bevindingen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ahaaa, net wat ik nodig heb om mijn donkere linzen eens op te werken! Binnenkort probeer ik het ook eens uit! Alvast bedankt om dit recept te delen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Sabine en Kelly!
    Laat maar weten hoe het smaakt!
    En mss voegen jullie er ook wel een "vleugje Sabine of Kelly" aan toe??? Laat maar weten hoe jullie het gerecht eventueel naar jullie hand zetten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien een domme vraag maar gebruiken jullie gedroogde linzen hiervoor?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. geen domme vraag hoor! Zelfs een heel goede opmerking ;-)
    Ja, gedroogde linzen : groene linzen of blonde linzen.
    De oranje soort zou ik niet gebruiken. Enkel de donkergroene ( linzen van Puy) of de blonde/groene linzen zijn voor dit gerecht geschikt. In de onderstaande link zie je 3 soorten op de foto, de middelste zou ik niet gebruiken.Ik pas het recept aan! Bedankt!!

    http://www.degezondeapotheker.nl/vensterpags/vepeulvruchten_linzen.htm

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.