titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

vrijdag 23 juli 2010

Veganistische/vegetarische moussaka



Een heerlijk gerecht, gemaakt met aubergines die nu erg goedkoop zijn. Ik maak meestal een grote hoeveelheid, zodat mijn oven optimaal gevuld is. Dan eten we er 2 dagen van ( de moussaka smaakt de dag erna nog beter!) of je kan de moussaka invriezen ( wel eerst even volledig laten afkoelen..).
Wat heb je nodig?
  • 4 grote aubergines
  • 6 grote aardappels
  • linzengehakt in de hoeveelheid van dit recept
  • 4 volle eetlepels bloem
  • 5 volle eetlepels soja bakken en braden
  • 1.5 groentebouillonblokje in fijne schijfjes gesneden
  • sojamelk natuur(!) 1 l
  • 1 klein brikje sojaroom
  • nootmuskaat
  • paneermeel
  • olijfolie
  • 1 grote ovenschotel( 40cm op 32 cm op 6.5cm hoogte) of 2 kleinere ovenschotels

Maak het linzengehakt volgens recept. (zie link)
Kerf de aubergines overlangs in en smeer ze in met zout. Leg ze 15 min apart
Schil de aardappel. Snij ze in schijfjes. Kook ze in gezouten water tot ze net gaar zijn.
Spoel de aubergines schoon en knijp ze uit. Snij de aubergines in dunne schijfjes. Stoom ze zodat ze al voorgegaard zijn ( eventueel in de microgolfoven). Je kan ze ook bakken in veel olijfolie ( ze slorpen veel olie op, dus echt "light" is deze optie niet..).
Bechamelsaus
Smelt de boter in een kookpot
Als alle boter gesmolten is voeg je de bloem toe.
Goed roeren tot alle boter opgenomen is door de bloem.
Voeg langzaam de "melk" toe onder voortdurend roeren. ( ongeveer 3/4 van 1l).
Even laten koken, zodat de saus dik wordt ( is ze té dik, voeg er dan nog wat extra "melk" aan toe). Door het te laten koken verdwijnt ook de bloemsmaak die deze sausen soms hebben. Voeg room,bouillonblokjes en nootmuskaat toe. Proeven. Eventueel bijkruiden met peper en zout. Niet-veganisten kunnen deze saus maken met gewone melk ( geen room nodig dan) en voegen er ipv het bouillonblokje geraspte kaas aan toe.

Ovenschotel insmeren met olijfolie. Leg de aardappels onderaan, daarbovenop doe je de schijfjes aubergine, en dan een flinke laag linzengehakt. Overgieten met ruime hoeveelheid bechamelsaus. Bij de vegan versie strooi je er flink wat paneermeel op, met een paar klontjes sojaboter erbij.
Gedurende minstens 40 minuten laten bakken in een oven van 180°C.
Noot 1: je kan deze ovenschotel ook maken met rauwe ingrediënten. Maar dan moet je ze wel ontzettend lang in de oven laten staan (zeker 1.5 à 2 uur),er een beetje bouillon overgieten, en afdekken met alu-folie. En dan nog zijn de aubergines en of aardappels meestal niet gaar. Vandaar dat ik de groenten vooraf bereid. Vooral bij aubergines vind ik dit belangrijk : een niet-gare aubergine smaakt als een fietsbinnenband. Een gare aubergine smelt op de tong.
Noot 2: neem sojamelk natuur ( om mee te koken), géén sojamelk met vanillesmaak of suiker....

6 opmerkingen:

  1. wat ik me nog afvraag.... waar komt de soyaroom van pas? Gaat die ook in de bechamel?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze is héééééérlijk! Echt heel heel lekker.
    Manman, er werd hier vanmiddag gesmuld!
    Dank voor dit recept!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ps: het linkje naar het gehakt werkt niet omdat er 2x http:// in de url staat ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. alé, lap, geweldig vind ik dit sé!!!! De recepten worden gesmaakt! FANTASTISCH ( mag wel even roepen hé;-)
    Een mooiere beloning dan het plezier van anderen kan ik me niet bedenken ;-)
    Bedankt ook voor de tips : alles is aangepast! Erg handig, als er zo iemand meeleest en meedenkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb deze heerlijke ovenschotel ook geprobeerd, en hij was heerlijk! Ik maakte voor twee dagen, en ik moest mijn vriend tegenhouden, want hij was al aan de tweede schotel begonnen, zooooo lekker vond hij het! Merci, Maman Verte!! :) Dit recept komt in mijn map-met-lekkere-gerechten!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. aahh fijn om te horen!! Mijn man is ook zo'n smulpaap, ken er alles van! Ik maak ook altijd extra veel!

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.