titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

zaterdag 10 juli 2010

Zoveel mogelijk autoloos leven



We hebben nooit een auto gehad. Ik heb wel ooit, in een ver verleden, een rijbewijs gehaald.
Ik weet dus bijgod niet hoeveel een auto kost. Op autofora is dat echter een populair onderwerp.
Daar spreekt men van 300 EUR per maand ( auto gekregen van ouders) tot 750à1000 EUR per maand, per auto. HELP. Alles inbegrepen ( taksen, verzekeringen, onderhoud...) , afschrijving van auto over 10 jaar enz....
Wij besparen dus gemakkelijk 500 EUR per maand. Maar er is meer...
Alle voordelen even op een rijtje
Financiële voordelen
Fietsvergoeding per maand : 100 EUR gemiddeld
Besparing op fitness abonnement : 30 EUR per maand
Besparing op auto : 500 EUR per maand
Besparing op parkeerkosten ; 10 EUR per maand
Dus dat is al minsten 640 EUR per maand gespaard.
Daarbij komt nog dat een auto aanzet tot consumeren ( "kom, we gaan nog eens naar de Ikea, kijken of we iets nodig hebben").
Dus : sommige mensen werken 1/3 van een maand tot 1/2 van een maand voor hun auto...
Tijdwinst
We winnen ook tijd : netto gesproken dan. We doen iets langer over onze verplaatsing, maar we moeten niet zoeken naar een parkeerplaats, niet gaan tanken, niet naar de keuring, niet naar het onderhoud, we moeten 's avonds niet gaan sporten. De tijd van het woon-werkverkeer zijn we toch "kwijt", dus besteden we die aan bewegen/sporten.
Milieuwinst
Dit behoeft geen uitleg...
Andere winst
We staan nooit in de file, we komen fris en wakker op ons werk aan, en 's avonds hebben
we de stress van de dag eruit gefietst.
Let op, we zijn geen eco-fundi's. We hebben gewoon nog nooit één voordeel van een auto gehoord dat opweegt tegen de nadelen.( zelfs met 3 kinderen)

Op de foto :onze kinderfietskar en onze boodschappenkar.

4 opmerkingen:

  1. het containerpark :-) Dat zou ik niet zonder auto willen doen :-)

    Nu, ik denk niet dat onze auto 500 euro per maand kost, maar we rijden er dan ook niet zoveel mee.

    Maar je hebt overschot van gelijk...
    Zeker nu de kindjes wat groter zijn hebben we steeds minder en minder onze auto nodig.
    En een fietskar die je kan transformeren tot buggy is zo een handig ding!

    Fietsen mee op de trein is ook geen probleem voor verdere verplaatsingen, maar wel jammer dat er weinig goede verbindingen zijn met de trein (of de laatste trein vertrekt te vroeg) als we eens wat verder op bezoek gaan bij vrienden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja, dat ken ik, dat van het containerpark! We doen zoveel mogelijk met de fietskar( voor boodschappen). Voor bouwafval laten we een bigbag komen ( type: we zetten het op de stoep, jullie vullen, en we halen het de dag erna op). En anders : ruilhandel met een alleenstaande vriendin : zij rijdt voor ons naar het containerpark, wij gaan bij haar klusjes helpen klaren die ze onmogelijk alleen kan.....;-) Zo helpen we elkaar hé!En dat van die 500 EUR : dat kan, ik hoop het, want het lijkt me zo duur!Zeg, en Cambio, is dat een mogelijkheid voor je?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij wonen in een dorp, nog geen cambio hier. Maar we zijn ons wat aan het informeren om privé-autodelen te doen hier, moet kunnen, mits goede afspraken, we willen onze auto alleszins ter beschikking stellen eens we daarmee door zouden gaan.
    Met die vriendin... is dat via LETS of gewoon zo onderling geregeld?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Sabine,
    nee, dat is niet via LETS, eerder gewoon zo geregeld, zeer informeel!.Als alleenstaande is het soms niet eenvoudig om bv grote dingen te verslepen, of meubels te verhuizen..hoewel ze een enorm sterke vrouw is. En dan helpen we. Dat autodelen lijkt me een prima zaak! Ik heb net op de radio gehoord dat veel auto's minder dan 5000km per jaar afleggen. Stom om daarvoor in je eentje zoveel taksen, verzekeringen enz te betalen!Ik hoop in ieder geval dat het je lukt om iets te vinden!

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.