titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

zondag 22 augustus 2010

bedenkingen

"Mijn auto mijn vrijheid!", kreeg ik onlangs te horen van iemand die net haar auto had laten herstellen voor bijna 800 EUR. Ze gaf meteen ook toe dat auto's verslavend werken, en dat ze door dit voorval ook maar weer een voltijdse opdracht had aangenomen ( kwestie van dat te kunnen blijven betalen). Ik heb dan ook oneindig veel bewondering voor mensen die een auto bezitten, en hem bewust laten staan. Dàt is veel moeilijker dan autoloos leven. Wij weten tenminste niet wat we missen.
Een auto kost in een mensenleven 1 miljoen euro, las ik in De Standaard een tijdje geleden ( ik vond de link naar DS niet, maar in het Nieuwsblad stond het dus ook). Zonder belastingen, benzine, onderhoud, verzekeringen enz.
Dus : even recapituleren.
Mijn auto, mijn vrijheid. Om die "vrijheid" te kunnen betalen, ga je best voltijds werken. Daar krijg je dan weer zoveel stress van dat je wel een paar keer per jaar ertussenuit moet. Vakanties zijn duur, en die kosten geven dan weer stress. Door voltijds te werken, krijgen sommige mensen schuldgevoelens tegenover de kinderen die ze voltijds in een dure kribbe laten. Weer meer stress, en meer kosten.
Doordat je zoveel met die dure auto rijdt is je conditie nul komma nul, waardoor je na je werktijd, nog eens in een duur fitnesscentrum op een stilstaande fiets kan gaan zweten. Enz, enz, enz.....
Nee, dan hebben wij het goed, erg goed.
Geen auto, mijn vrijheid!
Met een auto ben je iets vlotter mobiel, maar de prijs die je daarvoor betaalt is enorm hoog.
En dan zwijg ik nog over de milieu-impact van al dit consumeren en reizen (behalve de kribbe, die heeft geen milieu-impact, en zeker niet als de onthaalmoeder Sabine heet)
Er zijn ook verschillende goedkopere oplossingen voor mobiliteitsvraagstukken dan zelf een auto bezitten.
Er is cambio, taxi, openbaar vervoer, fiets, benenwagen, autoverhuur. Duur? Niet noodzakelijk...
Het occasioneel dringende taxiritje naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis kost 1/4 van een volle brandstoftank, of 1/10 van wat onze overbuurman per maand betaalt aan z'n autoverzekering. En dagje een auto huren kost 50 EUR ( nog nooit gedaan, wel opgezocht). Met cambio kan je het formaat van de auto aanpassen aan je noden van het moment....Als ik eens meerijd( carpool)met anderen, dan probeer ik altijd te betalen ( wat vaak, tot mijn spijt, geweigerd wordt)
En ja, we hebben ook wel eens onze "vloekmomenten". Als we weer eens de bus niet in kunnen met de kinderwagen bv. Of de bus laat op zich wachten...maar met de auto kan je ook in panne staan-of een file vormen- bedenken we dan maar....

5 opmerkingen:

  1. Woon jij in stedelijk gebied maman verte?
    Wij wonen in Lebbeke, waar cambio en dergelijke nog niet bestaan of niet genoeg ingang vinden.

    Nu zijn wij aan het zien voor individueel autodelen omdat we wel een auto 'nodig' hebben, maar hem dan ook weer niet zoveel gebruiken, dus ja: hij staat hier vaak gewoon te staan. (of zoals je zegt: in een zwak moment gebruiken we hem ook wel eens als het niet noodzakelijk is voor een kleinere verplaatsing omdat hij er toch staat en het te vroeg te laat te droog te nat te warm te koud is)

    Moesten er toevallig mensen zijn die dit lezen en die interesse hebben (in de ruime regio van Aalst) in ind autodelen... laat maar iets weten dan stuur ik wat info met betrekking tot een infoavond die een vriendin zeer binnenkort laat doorgaan bij haar thuis, van autopia.

    Je hebt helemaal gelijk maman verte, wat zijn we het toch vaak eens met elkaar :-)
    Het kost handenvol geld en oa door de auto draaien we mee in een systeem waar we eigenlijk niet achter staan en waar we ongelukkig van worden, en waar ook nog eens heel veel mensen buiten vallen.

    Ik moet vandaag ook bellen voor afspraak groot onderhoud :-s Dat kost inderdaad ineens wel heel veel. Maja, we moeten er toch bijhoren he! ;-)

    Vandeweek was ik trouwens op pad met de twee kindjes: Ubi van 2 achterop mijn fiets, Mauro (van 4) op zijn eigen fietsje en de cargo achter mijn fiets... zo naar de winkel. Perfect te doen en niet zo ver. Naast bewonderende blikken (kijk daar een remorque aan een fiets!) ook wel wat negatieve commentaar.... dat het erg gevaarlijk is om een kind van 4 op de openbare weg te laten fietsen. Zo ver is het dus al aan het komen in kleinburgerlijke gemeentes.... maar de tegenbeweging wordt ingezet, zijt maar zeker :-D

    en ps: impactloos zou ik de opvang niet helemaal noemen hoor, de meeste mensen (zoniet alle) komen met de auto tot hier om hun kindje te brengen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Sabine,
    ja we wonen in de omgeving van Antwerpen ( hier is cambio)
    Maar niet in onze gemeente....die is nogal, wel, om het voorzichtig te stellen, onontgonnen gebied op vlak van milieubewust leven. Geen voedselteams, geen cambio, geen natuurvoedingswinkeltje......:-(
    wél veel openbaar vervoer ( we hebben onze woonplaats heel bewust gekozen ifv een autoloos leven)
    En we wonen hier graag en goed, en er komen steeds meer jonge mensen hier wonen.. Joepie!!
    En oneindig veel bewondering voor jullie Sabine, een auto hebben en hem zo weinig gebruiken!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. He-le-maal mee eens! Ik denk vaak 'ik voel me veel vrijer zonder auto'. Zeker als ik met mijn fietsje over de files op de ring rijd.

    @Sabine, wat een toeval, wij zijn net twee jaar geleden vanuit Lebbeke naar de gemeente van Mama Verte verhuisd! Eén van de redenen voor die verhuis was het feit dat ik vanuit Lebbeke nauwelijks ergens geraakte zonder auto. En nu? Nu rijd ik al twee jaar niet meer met de auto en ik heb hem nog nooit gemist!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Is daar nog plaats bij jullie thuisblijfmams? Verhuizen zou ik nog zo erg niet vinden :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.