titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

donderdag 19 augustus 2010

Le plastique, ce n'est pas fantastique: de alternatieven

Gisteren heb ik een logje gepost over plastic. Hier zijn de alternatieven
Van links naar rechts, bovenaan te beginnen
  1. een potje van Abinda ( van tofusalade voor op de boterham), gemakkelijke grootte, er is statiegeld op. Je kan het nog altijd binnenbrengen als het dekseltje bv stuk is.
  2. potje van Nutella choco, met een dekseltje, brede opening bovenaan.
  3. een glazen pot, gekocht bij Colruyt, 8 EUR voor 3 stuks ( verschillende grootte)
  4. uiterst rechts : een fles van bio-passata, met zelfgemaakte haver-rijst-quinoamelk
  5. links onder : glazen voorraadpot/ chacuteriedoos, van Pyrex ( duur!)
  6. porseleinen voorraadpot van bij Ikea, niet meer verkrijgbaar.
Je moet dus niet onmiddellijk naar de winkel rennen om dure glazen of porseleinen voorraadpotten aan te schaffen. Er zijn alternatieven genoeg. Als de dekseltjes nog geur of smaak afgeven, kan je een stuk boterhammenpapier onder het dekseltje steken.
Een mooi alternatief zijn de "Jar Tops" , een ontwerp van Jorre Van Ast. Past helemaal in de nieuwe ecolicioustrend. Deze Jartops veranderen een oude bokaal in een suikerstrooier, een schenkkan......

Voor de voedingswaren is het altijd even zoeken naar een alternatief in glas. Hier zie je een paar voorbeelden.....
Olijf-en maïsolie kopen we zeker bio, omdat dat in glazen flessen zit. Maar vooral omdat bij de extractie van goedkope olie soms solventen worden gebruikt. Deze solventen worden er nadien terug uitgehaald. Aangezien ik niet echt zeker ben van 100% zuiverheid van deze olie, kies ik liever voor de bio-olie.
Bonen zijn meestal in plastic verpakt, de kartonnen verpakking lijkt eruit te gaan. Jammer.

4 opmerkingen:

  1. Ik doe alle bonen en rijst en dergelijke in glazen bokalen eens ik ze in huis heb, in dozen vind je ze helaas steeds minder, waardoor we nog heel vaak met een ongewenst grote berg plastic verpakkingen zitten. In een natuurwinkel hier in de stad (Dendermonde) kan je wel een aantal zaken zoals noten, muesli, granen en kruiden aankopen zonder verpakking, ze staan in de winkel in heel grote glazen potten van 5L ofzo. Je kan dan je eigen potjes meenemen.

    In glas heeft ook nog het praktische voordeel dat alles veel netter blijft, want plastic zakjes scheuren o zo vaak door.
    En wat te denken van rijst die verkocht wordt in builtjes?

    Los van alle schadelijke stoffen voor onze eigen gezondheid (ftalaten, bpa etc) is plastic een serieus probleem voor de natuur daar het niet kan afgebroken worden en een heuse soep wordt in de oceanen.... de aarde waarop we onze kindje grootbrengen en die we binnenkort aan hen overlaten.... heeft daar serieus onder te lijden.

    Eigenlijk.... zijn er nauwelijks goede redenen om het wel te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik kan het -alweer- niet méér met je eens zijn ;-)
    jammer genoeg is plastic nauwelijks te vermijden, maar we doen ons best hé. Wat ik doe is alle overbodige plastic verpakkingen in de winkel er al af halen, en terug in de rekken gooien.( erg stout van me, ik weet het) Ik hoop dan maar dat dat de plastic afvalberg van die winkel zodanig vergroot dat ze hun leveranciers erop aanspreken.
    Over plastic soup enzo volgt nog een logje...een paar lln van me hebben er vorig jaar een erg goede paper over geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk blog heb je!
    Ik ben ook al een tijdje glazen potjes aan het bewaren om te gebruiken i.p.v. plastic bakjes. Gebruik de potjes nu ook om in te vriezen.
    Een vraagje, je schrijft dat in de passata flessen zelfgemaakt granenmelk zit. Ik ben erg benieuwd naar hoe je die maakt. Ik zou graag wat meer variatie aanbrengen in mijn 'melk' gebruik.
    Ik zet het berichtje hier neer, maar weet niet of je het nu nog leest aangezien het een oudere post betreft. Probeer het maar gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hey Francis!
    Merci voor je compliment en je berichtje. Ik ben al even aan het werken aan een "recept" voor granenmelk. Niet eenvoudig. Maar ik heb al een tussentijds-tussenstandrecept. In een volgend logje.
    veel groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.