titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

woensdag 18 augustus 2010

Le plastique, ce n'est pas fantastique


Ik ben geen fan van plastic, zeker niet als het om voedselverpakkingen gaat.
En dus ben ik al een tijdje mijn oude voorraad plastic bewaardoosjes aan het wegdoen. Telkens er eentje echt té ver heen is, gaat het de vuilbak in.
Ik was ook al een bisfenol-a hater van het eerste uur, en ik dank de Heer en alle heiligen dat ik nooit plastic papflesjes heb gebruikt ( mijn kindjes kregen dan ook erg lang borstvoeding). Voor Grote Broer was er al een bisfenol-a-vrije variant op de markt, en die gebruikte ik dan vanaf de moment dat hij zelf dronk ( hij is nogal hevig). Voordeel van glas is ook dat je het zonder problemen 2-de hands kan kopen ( en erg leuke vintage flesjes kan vinden)
Plastic speelgoed bevat ook vaak ftalaten ( weekmakers). Geef liever geen plastic speelgoed aan baby's, want die steken alles in hun mond. Kies voor duurder houten speelgoed van bekende merken die géén loodverf e.d. gebruiken. Beter een paar dure stukjes speelgoed, dan veel goedkoop spul.( bv Haba : productie in Duitsland, verf en lak op waterbasis zonder oplosmiddelen....strenge controle)...

Een paar tips
  • warm NOOIT iets op in plastic. Door de hitte zouden de schadelijke deeltjes gemakkelijker in het voedsel overgaan
  • bewaar nooit vette voedingswaren in plastic
  • gebruik liever geen plastic kinderbestek, borden, bekers....omdat je niet altijd de samenstelling kan nagaan.
  • liever geen plastic speelgoed geven aan baby's en kindjes die alles nog in de mond steken
  • gebruik zo weinig mogelijk blikvoeding ( de binnenbekleding zou Bisfenol-a bevatten)
  • recycleer oude glazen verpakkingen. Vooral die met een brede halsopening zijn handig om restjes in te bewaren.
  • Als je echt iets in plastic moet verpakken, doe er dan, als het kan, eerst boterhammenpapier rond ( bv bij kaas die je in de diepvriezer steekt, of bonenburgers..)
Aan plastic wijd ik graag nog een apart logje, er is zoveel over te vertellen...

3 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de tips! Dat van voeding in blik wist ik niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. naar het schijnt bevatten een groot deel van de kasticketjes (de blinkende) en het glanzende faxpapier ook BPA.
    Ik weet dat nu, dat er in plastic flessen schadelijk BPA zit, maar wist dat niet toen ik voor mijn kindjes plastic zuigflessen kocht :-(

    Moest ik ooit nog een baby krijgen... komt dat spul ook zeker mijn huis niet meer in!

    Ongelooflijk eigenlijk welke enorme risico's de chemische industrie neemt en hoe weinig informatie wij hierover kunnen krijgen.
    Ontstellend ook hoe vreemd je soms wordt bekeken als je niet meedoet met de meute die dat allemaal normaal vind.

    Van bekijken gesproken: met de cargo in de winkel zie je inderdaad heel veel wenkbrauwen omhoog gaan. Zo grappig :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja, hé, die vreemde blikken en die wenkbrauwen, ik ken er alles van.....;-)
    Ik hoop dat je er content van bent, van de cargo dan hé? Gekregen voor je 30-ste???? Nog goe nafeesten hé!

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.