titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

maandag 2 augustus 2010

luierbroekjes zelf maken :de benodigdheden


Broekjes met een niet-elastische-bias afwerking

Waar vind je die PUL en FOE ( Fold Over Elastic) om zelf luiertjes mee te maken? Wel, deze zijn moeilijker en moeilijker te vinden. Bij dekleinehand en stormopzolder vind je het nog wel.
Deze stof verkopen ze vaak per " diapercut" en niet per meter. Bv een diapercut van 50 cm op 45 cm.... enz. Zorg er dus voor dat je eerst je patroon tekent, dan weet je hoe groot de stukken PUL zijn die je nodig hebt.
Ik heb mijn PUL bij dekleinehand gekocht, stormopzolder reageerde niet op mijn mails. Kan toeval zijn natuurlijk. Bij stormopzolder kan je ook patronen kopen. Mail de dame van dekleinehand liefst persoonlijk, ze heeft meestal meer PUL in voorraad dan je op de site vindt! En dan stuurt ze wel wat foto's op met de verschillende kleurtjes.
De FOE kan je ook bij Veritas vinden. Maar die van ons ( Antwerpen) verkoopt enkel witte FOE, en ik ben toch niet zo tevreden van de kwaliteit. Liever die van dekleinehand !
Extra info in verband met het maken van overbroekjes is ook gemakkelijk te vinden.
Ook op Youtube en het internet in het algemeen kan je heel wat info vinden.
Hier en hier vind je nog manieren om overbroekjes te maken, allemaal een beetje anders.
Een video met uitleg over FOE en hoe die te stikken vind je hier.
En alstublieftplease, als je nog webwinkels kent die PUL verkopen, geef ze door!!
O ja, als je nog mooie gekleurde katoenen stof nodig hebt als buitenkant, kijk zeker eens op roodmetwittestipjes
Zo'n leuke webwinkel! Zo'n mooie stofjes!! Jammer dat ik die nu pas ontdek, bij onze laatste baby...
In dit bericht vind je ook een aantal foto's van mijn zelfgemaakte luierbroekjes. Zoals je merkt, voeg ik er altijd vanalles aan toe, en verandert het ontwerp constant!



Broekjes met een "overslag"


Mijn eerste probeersels

edit : gebruik liefst geen stikzijde met katoen erin. Katoen slorpt vocht op, en leidt het vocht naar buiten. Gebruik liever 100% polyester stikzijde. Ook als je bias gebruikt, zoals bij de luiers op de eerste foto's bovenaan, neem je best bias in een kunststof ( ik geloof dat ik viscose heb) , geen katoen.
edit : overbroekjes kan je ook maken in fleece, maar daarvoor moet je een speciaal soort fleece hebben. Daar weet ik echter te weinig van ....maar er zijn ouders die er wild van zijn!

12 opmerkingen:

  1. Dat ziet er heel mooi uit! Heel knap gedaan.
    Deze info gaat nog van pas komen... hartelijk dank :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw! Dat kan natuurlijk ook nog! Zelf maken. Ze zien er fantastisch uit. Ik ben jaloers.

    Nogmaals bedankt voor jouw antwoord op mijn vraag. Ik ga denk ik voor de wollen overbroekjes versie. Als overbezorgde paranoide aanstaande moeder ben ik een "onderzoek" gestart naar PUL en ik vertrouw dat (S)PUL niet helemaal omdat ik heb gegoogled op "Polyurethane laminate toxit" Ik heb wat vragen hierover uitstaan bij de leveranciers en de keuringsdienst van waren. De leveranciers zeggen dat het wel meevalt al is het niet echt een eco produkt. Van de KVW heb ik nog niets gehoord.

    Liefs,

    Pin

    BeantwoordenVerwijderen
  3. graag gedaan hoor! Hou je ons op de hoogte van het antwoord van de KVW en de andere bevindingen?Enne... een alternatief voor "Maman Verte " als nickname was "Überneurotic", dus alle ik snap je bezorgdheid erg goed!! ( ben wss nog erger ;-)
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zodra ik iets hoor laat ik het weten.

    Uberneurotic haha, ik ben blij dat ik niet de enige ben!

    Pin

    BeantwoordenVerwijderen
  5. een kleine indiscrete vraag.... als je dat knipt, heb je er dan restje van (onbruikbaar om nog een broek van te maken) en hou je die dan bij?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Euh..?? indiscreet? ;-)
    Ik heb hier inderdaad nog wel stukjes... opsturen? No problem hoor!!Laat maar weten!
    Groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  7. en Pin,
    natuurlijk ben je niet alleen...de meeste mama's in spe zijn neurotisch ( en sommigen blijven het ;-)...
    En degenen die zeggen dat ze zich géén zorgen maken en dat ze totàààààl cool en relaxed met de situatie zijn....die liegen ;-) Voilà, zo simpel is het sé

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik was zo aan het denken: onze fietskarvlag is kapot en ik wil zelf een nieuwe maken. Vraag me af of dit materiaal daarvoor geschikt zou zijn. Ik vermoed van wel... vandaar mijn vraag naar de restjes. (andere suggesties ook welkom)

    We hebben trouwens een cargo besteld. De man hier in huis was ook helemaal te vinden voor geen auto meer te gebruiken voor de boodschappen.
    Dat blog hier beginnen is dus zeker nog geen overbodige daad, het werkt echt inspirerend :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oooooh en Pin en MV... misschien kennen jullie als überneurotische mama's wel de site van healthy child? Ik vind die hun introductiefilmke zo geweldig. Een kennis van me -via de EVA ouderwerking- heeft dat boek ervan. Jammer dat ze hun sets met info ed niet kunnen/willen verschepen naar Europa.

    Het is een beetje vreemd dat heden te dage je jezelf al neurotisch zou beginnen voelen als je voorzichtig en terughoudend bent in het gebruik van vreemde stoffen en chemische verbindingen, omdat het nonchalant ermee omspringen de norm is geworden. Niet doen he! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hey!! Healthy child? Neen!! Ik surf er meteen heen!
    En ja, soms voel ik me neurotisch... maar mijn kindjes hebben NOOIT bisfenol-a binnengekregen via plastic flesjes, of parabenen of......en ik werd 4 jaar geleden half gek verklaard voor "overdreven voorzichtig"..nu zijn die stoffen bijna verboden, en worden er geen foute papflesjes meer gemaakt bv. Dus Sabine en Pin, we zijn gewoon pioniers!En zééer avant-gardistisch ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. amai potverpitjes zeg, ben ik BLIJ dat ik al zo lang ZO neurotisch ben....
    http://healthychild.org/
    Ik was al van plan er een verslagje van te maken, ik ga er toch eens werk van maken....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De stof kan je ook kopen via www.diaperdesign.nl
    En FOE is hetzelfde als elastisch baisband.

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.