titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

maandag 2 augustus 2010

luierbroekjes zelf maken: methode 1

Het was me al vaker gevraagd : hoe maak je dat?
Wel, ik ben GEEN naaister, en erg slecht in fijn werk. Geef me een sloophamer en ik haal een muurtje neer, maar fijn werk....nee, slecht voor mijne stress.
Desalniettemin : mijn eigen luieroverbroekje
  • is het mooi, fijntjes en foutloos afgewerkt : NEE
  • is het symmetrisch : HELL no
  • is het functioneel : AB-SO-LUUT
Al een geluk zit het onder de kleding.
Waarom dan zelf maken? Wel, je kan het aanpassen aan het formaat van je kind ( groter, dikker, hoger whatever). Ik vond de luierbroekjes uit de winkel vroeger te klein in de grotere maten, hoewel ik 2 sprietjes heb ( nummertje 3 is nu nog modderbabyvet, zoals het hoort), en het is zeker de helft goedkoper.
Wat heb je nodig voor deze methode :
  • PUL ( poly-urethaan gelamineerde stof) : moeilijk te vinden, wel via enkele webwinkels ( zie extra logje)
  • katoen stofje voor de buitenkant
  • elastiek voor ondergoed, breed
  • FOE elastiek ( Fold over elastic, of elastische bias, ook via webwinkels)
  • een krant
  • potlood
  • een luierbroekje in de maat die je wilt maken
  • een stikmachine
  • brede klittenband ( erg belangrijk dat je de brede neemt, min.2 cm breed!), haakjes en lusjes ( koop gerust per 30 cm van de "zachte zijde" ,maar 10 cm van de "harde zijde")
  • een mens om te helpen ( duurt 1 minuut)
Stap 1 :

Patroon maken : rek het overbroekje helemaal uit en teken de rand af op krantenpapier. Duid de plaats waar de vleugeltjes zitten aan met een kruisje. Verander het patroon naar wens : ik wil een hogere voor en achterkant, zodat het hoger op het buikje en rugje zit. De vleugeltjes van het broekje laat ik uit het patroon uit ( ik teken dat zelf ongeveer wat bij). Knip het patroon uit, vouw het in 2, knip het bij, zodat het mooi symmetrisch is. Teken 1 half maantje, dat als vleugel gaat dienen. De rechte zijde van het halvemaantje meet je even af op het luierbroekje. Dit mag ook een "ongeveertje" zijn.
Dit lijkt moeilijk, maar maak je geen zorgen, het luiertje zal wel passen! Ongeveer is goed genoeg, ik heb dit allemaal op "gevoel" getekend....

Stap 2 : teken het patroon af op de PUL en de katoen. Teken er 1 cm rand bij! Knip uit zodat je die 1 cm extra rand hebt! Teken de halve maantjes enkel op de PUL. Vergeet de kruisjes niet over te nemen ( teken ze maar goed groot!) Op de foto worden ze aangewezen met een potlood. Leg de stofjes met de goede kant op elkaar ( dwz : de waterafstotende laag van de PUL mag niet te zien zijn, en de goede kant van het katoentje zit ook aan de binnenkant)


Stap 3 : stik de 2 grote stukken aan elkaar, verkeerde zijde naar buiten. Laat 1 opening van ongeveer 4 cm.

Stap 4 :
Aan het rugpand stik je nu de brede elastiek. Dit doe je zodat het broekje mooi aan de rug aansluit. Stik de elastiek vast OP de stiknaad waarmee je de 2 delen hebt vastgezet. Doe dit met een grote zigzagsteek. Eerst even 1 cm elastiek vaststikken, dan de elastiek hééél hard aanspannen, en aangespannen overstikken. ( dit is even een handigheidje, dat zelfs ik nu al beheers)


Stap 5 : knip de overtollige randen eraf, zodat je nog 5 mm van de naad blijft. Draai alles binnenstebuiten door het gaatje van 4 cm dat je niet hebt toegestikt. Duw alle hoekjes en randjes goed uit met een niet scherp(!)voorwerp. Zoek de elastiek aan de rugzijde en spelt er een "gootje" voor af. Spelden onder de elastiek steken en stikken. Zo blijft die mooi zitten. Stik de opening van 4 cm toe.

Stap 6 : nu komt het moeilijke stuk : de gootjes of vleugeltjes
Knip de halve maantjes uit, en stik ze vast aan de luier. ( waar de kruisjes staan is ongeveer het begin en eindpunt). Stik nu de FOE in 1 keer vast , te beginnen aan de rand van het broekje zelf, waar je het met een paar steekjes vastzet. Daarna gebruik je een zigzagsteek, en je spant de FOE strak aan terwijl je hem stikt. (Ik heb er een foto bijgedaan van hoe je dat doet. Bij wijze van voorbeeld heb ik een apart halfmaantje voorgedaan.) Dit is het stuk waarbij je zou wensen dat je 3 handen had ipv 2.

Fold Over Elastic ( FOE)



Zo moet het worden : FOE aan de gootjes



Stap 7
Stik de klittenband op de luier. De klittenband die ik gebruik heb ik gerecycleerd van een oud, niet meer waterdicht overbroekje. De overbroekjes in de kleine maten kan je gerust voor 3 kindjes gebruiken, die blijven dan nog waterdicht. In de grotere maten dragen ze die broekjes langer, en dan lukt het voor 1.5 à 2 kind. En dus recycleer ik onderdelen die nog bruikbaar zijn.


Hier zie je duidelijk de functie van de gootjes : ontlasting in de luier houden en kans op lekken verminderen.

1 opmerking:

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.