titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

zondag 22 augustus 2010

rijsthavermelk enzo


Wat ben ik allemaal aan het uitspoken. Wel, naar goede gewoonte en traditie : vanalles.
Kookboeken aan het doorbladeren op zoek naar inspiratie.
Met restjes toile cirée uit de restjesbak aan het klooien : een test-boekentasje voor zus ( is een probeersel), luierzakjes van Mme Zsazsa (voor mezelf en als cadeau...)
En rijst-havermelk gemaakt.
Vooral met het laatste ben ik bijna een week zoet geweest. Niet eenvoudig om een goed recept te vinden, met een goede werkwijze.
Ik kan vooral al melden wat je NIET moet doen.
  • rijst rauw proberen te verwerken ( sorry voor de rawfood-isten : trekt op niks)
  • havermout koken ( geeft een slijmerige dikke melk : bah)
  • quinoa gebruiken : heerlijke smaak ( beetje nootachtig), maar te slijmerig naar mijn zin ( maar hiermee blijf ik verder experimenteren
Dus : mijn tussentijds recept :
  • 1/2 kop bruine rijst ( belangrijk! geen parboiled rijst ofzo...)
  • 1/2 kop havermout : 1 nacht geweekt in water 0.5 l water in de koelkast
  • snufje zout
  • 1 eetlepel vanillesuiker
  • 2.5 l water
De rijst lang laten koken met het water, het zout. Laten afkoelen. Havermout en weekwater toevoegen. Pureren met de staafmixer ( lang!). Zeven met een fijnmazige zeef (ik doe dat verschillende keren opnieuw). De vaste massa die in de zeef overblijft kan je verwerken in bonenburgers. Ik zeef het nog eens een laatste keer door een herbruikbare koffiefilter. Dit gaat erg traag, en ik roer er dan ook met een lepel in om het proces te versnellen. Voordeel is wel dat je een "melk" krijgt zonder stukjes in. Suiker toevoegen en goed schudden.
De vanillesuiker doe ik erin om het "verkocht" te krijgen aan de kinderen. In de rijstmelk van Lima en zo zitten ook suikers, maar die zijn afkomstig van het fermenteren van de rijst ( zelf rijst fermenteren is een hachelijke onderneming : niet doen). Ik bouw de vanillesuiker langzaam af, zodat ze uiteindelijk de gewone smaak leren waarderen.
Waarom al die moeite doen? Wel, ik word niet goed van de hoeveelheid pmd-afval dat al die rijstmelk-in-brik veroorzaakt.
En wat ik vooral niet snap: hoe kan men in HEMELSNAAM gewone melk goedkoper verkopen/produceren dan plantaardige melk? Dan moet er toch iets flink mis zijn met de manier waarop we aan melkveehouderij doen...
Arme koeien, ik leef met hen mee ( en sinds ik borstvoeding geen nog véél meer dan ervoor).

10 opmerkingen:

  1. Bedankt voor je recept!
    Dat klinkt inderdaad wel arbeidsintensief.
    Kun je de melk wel even bewaren als je een voorraadje hebt gemaakt?
    Op nederlandse sites kan ik niet zo veel vinden over zelf melk maken. Als ik op engelstalig zoek heb ik meer resultaat. Ik zag bij Amazon een boekje dat hier volledig over ging. Helaas was het niet meer verkrijgbaar.
    Je hebt me wel op een idee gebracht. Heb er nooit bij stil gestaan dat dit kan. Ik koop altijd netjes rijstemelk bij de natuurwinkel.
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Francis,
    ja, ik bewaar de melk ongeveer 2 dagen in de koelkast. Probeer zo steriel mogelijk te werken.Sommige mensen gebruiken een kaasdoek om de melk mee te zeven. Leg dan het natgemaakte kaasdoek even op een bord met wat water in de microgolfoven ( 2 min). Invriezen moet ik nog proberen.
    Er zijn ook machines die verkocht worden om bv sojamelk enzo te maken. Ze zijn duur ( 90 à 100 EUR) en ik weet niet of het resultaat zo geweldig is.
    De smaak valt hier, bij mij althans, redelijk goed. Bij de kindjes mengen we altijd biomelk met plantaardige melk, en mijn dochter klaagt dat ze haar melkje niet meer zo lekker vindt ( dus de gekochte rijstmelk is beter.. vooral die van Lima vind ik behoorlijk zoet). Maar ze drinkt het wel op.
    Hou me op de hoogte van jouw resultaat hé?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn jongste drinkt dagelijks plantaardige melk van alle verschillende soorten die er maar zijn. Mauro wil qua melk echt alleen sojadrankjes met een smaakje. (Maar hij eet zo weinig dat hij dagelijks dan ook zo een beker mag hebben van mij, hoewel ik ze eigenlijk te zoet vind, ik heb gewoon schrik dat hij anders niet voldoende voeding binnenkrijgt.

    Bij Monique van natuurlijk veganistisch (ken je die blog?) las ik al wel een aantal recepten om ook eens zelf hennepmelk te maken. Ik ben er nog niet toe gekomen om dat echt te doen omdat dat zaad via internet besteld moet worden en dus stel ik het almaar uit.
    Maar het grootste probleem is -denk ik- hoezeer ik het wil: ik lust die dingen echt niet. Al die plantaardige melken vind ik zo raar dat ik ze alleen met tegenzin drink. (Ik drink ook nauwelijks koemelk, ik drink vooral thee, véél thee) En eten moet toch ook altijd nog een beetje lekker blijven. Ik wil mensen die denken dat veggie eten (en drinken) vies is absoluut geen gelijk moeten geven ;-)

    Heb jijzelf heel erg moeten wennen aan die smaken? Of ben je het al gewoon van vroeger?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oei, erg van Mauro.... ken dat, Zus heeft dat ook gehad. Zelfs een tijdje op groeimelk moeten overgaan.Zelf heb ik wel even aan de smaak moeten wennen. Ik ben grootgebracht in een gewoon vleeseter gezin, en melk moest. Maar ik heb de plantaardige melken leren waarderen. Ik drink veel koffie, en voor in de koffie meng ik deze melk met een beetje sojaroom. Dat geeft een meer romige smaak. Ik ga ook maar eens van die rijststroop of rijstsuiker kopen om de rijstmelk mee te zoeten.
    En die blog van Monique..die ga ik NU eens bezoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En wat ik me nog afvroeg, Maman Verte,...
    Ik veronderstel dat jij je was ook 'groen' doet?
    Krijg jij echt alle vlekken uit kinderkleding en zo ja... wat is jouw ultieme geheim?

    Hier lukt dat helaas niet altijd. En vermits er soms hardnekkige vlekken komen te zitten op (toch wel dure biologische) kledij, vraag ik me soms toch af hoe ik dat oplos zonder naar non-eco zepen over te schakelen.

    (Het is trouwens niet alleen op de kinderkledij dat er vlekken komen :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Uiteraard wassen we "groen" ;-)
    En mij geheim.. goh, Ecover vlekkenmiddel, frotten, en voor de witte was : natriumbicarbonaat, de zon of de vrieskou, weken.....ik ga daar nog eens een logje aan wijden.
    In het verleden heb ik ook eens gewoon wasmiddel gekocht omdat ik dacht dat dat zou helpen. Maar de echte hardnekkige vlekken ( fruit, zweetkringen en Ice Tea) krijg je daar ook niet mee uit.
    Bleken in de felle zon is soms nog het beste.
    Voor smeer van fietskettingen heb ik zo mijn trucje : eerst afschrapen, dan extra maïsolie erop, frotten, zoveel mogelijk wegdeppen, en dan met afwasmiddel het vet verwijderen. En dan gewoon wassen. Effe werk, maar werkt bijna altijd, of toch voldoende om er terug mee over het straat te kunnen....welke vlekken krijg je er niet uit?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. kweet niet, vanallas
    Pure cacao,fruitsap, tandpasta en onbestemde vlekken vanwaar ik niet weet waar ze begot komen :)
    (dat merk ik dan enkel bij de strijk/plooi) ik denk dat mijn eigen kleding voornamelijk te lijden heeft onder vetvlekken, niet toevallig op de hoogte van kinderhandjes.
    Meestal krijg ik dat wel proper, maar de laatste dagen heb ik toch wel al een aantal dingen naar de *enkel nog goed om te klussen*-emmer moeten doen en ik vind dat echt zo zonde als er voor de rest niets aan de kleding aan is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vetvlekken die gekleurd zijn bestrijd je best met...vet ( zonder kleur). Maisolie ofzo erop, om de kleurstof in het vet op te lossen, en dan zoveel mogelijk deppen. Om dat vet te verwijderen is ecover afwasmiddel erg geschikt. dat was trouwens een tip van een laborante bij ecover zelf....afwasmiddel voor vlekken. Wel niet in je wasmachine gebruiken, geeft te veel schuim. Volhouden is de boodschap!
    Soms kan je het ook oplossen met een welgerichte applicatie ( bv van strijkvelours van roodmetwittestipjes...)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Weette wat ook een soort probleem is? (aanhoor mijn klaagzang gij gezegende :-) )
    Mijn keukenhandoeken en dergelijke. Echt proper proper krijg ik die nooit. Wel hyfgiënisch genoeg, maar dus niet effen zonder vlekken.
    Vandeweek stond ik zo mijn waslijn te aanschouwen en het was er erg mee gesteld (in de zin van: ik zal mij eens nieuwe gaan halen en dees bij de vodden doen, het zicht is te genant, hoewel ze wel fris ruiken en dergelijke na het wassen)
    Al op alle temperaturen geprobeerd, maar geen 'avance'
    Merci voor de tips alvast.

    Ik heb voor extra straffe vlekken wel nog marseillezeepvlokken die ik durf te gebruiken voor bleke was. En ik denk wel dat dat werkt, alleen zijn er bv op mijn keukenhanddoeken al zoveel oude vlekken dat ik het verschil niet erg kan waarnemen.
    Wel goed (en goedkoop en milieuvriendelijk) om spullen in te weken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Klaag maar gerust verder hoor;-) ik vind dat niet erg!!
    Zeg, en je keukenhanddoeken eens in heel heet water met Ecover bleekmiddel, waspoeder en groene zeep laten weken. Groene zeep, ook bruine zeep ( uit zo'n pot) genoemd, is ook geweldig spul om vlekken overal uit te krijgen. Gewoon rechtstreeks op de vlek, inwrijven met een borstel, laten inwerken.Werkt vooral goed op grasvlekken ( wel effe kleurechtheid testen van de stof).
    Misschien ook iets voor je keukenhanddoeken?

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.