titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

zaterdag 7 augustus 2010

seitan zelf maken

Gisteren een hele hoop seitan gemaakt. En maar meteen een tutorial in elkaar gestoken.
Wat heb je nodig
  • bloem (ongeveer 3/4 witte en een 1/4 bloem voor bruin brood , samen ongeveer 3 kg voor 1.5 kg seitan)
  • sojasaus 1/2 flesje van 250 ml, of miso (2 soeplepels in water)
  • laurier
  • uipoeder
  • salie
maak van bloem en wat water een deeg. Even kneden ( is nodig om alle gluten met elkaar te laten verbinden).

30 minuten laten rusten.


Deeg in stukjes snijden en spoelen.

Zo spoel je het zetmeel weg, en je houdt het gluten over. Om water te besparen was ik de deegbal al knedend in een slazwierder.

Het zetmeel zakt naar de bodem, en het gluten blijft in het korfje over. Pas als het water spierwit is en verzadigd is met zetmeel, vervang ik het. En zo spoel je de deegbal (even doorzetten, kan even duren), totdat er alleen maar een soort van lichtgele, kauwgomachtige structuur overblijft, en het spoelwater bijna helder is. De taaie structuur zijn gluten. Bloem voor bruin brood geeft nog wat zemelen die erin blijven zitten. Ik vind dat dit het gluten wat meer sponsachtig en zachter maakt

Die glutenbal verdeel je weer in porties (grootte naar keuze),en kook je in een mengsel van sojasaus (eventueel miso) met kruiden.. , gedurende 15 minuten op een zacht vuurtje.
Dit is seitan.
Bewaar de seitan in dit kookvocht!
Experimenteer gerust met verschillende soorten bloem. Speltbloem bv staat hoog op mijn experimenteerverlanglijstje. Mijn allerliefste man vindt dit allemaal -al een geluk- prachtig. Hij maakte als prille tiener zelf kaas, en hij begrijpt mijn drang om zelf dingen te maken erg goed. God zij dank, voor mijn lieve, lieve man!

7 opmerkingen:

  1. dat wil ik vandeweek ook nog eens proberen. Al lang van plan om dat eens te doen, maar nog niet het juiste moment gevonden (of gezocht) met zo een duidelijke handleiding moet het wel lukken! Ik zal laten weten hoe het gegaan is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ben benieuwd!!! Laat ook eens weten wat je van de Croozer vindt!
    groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey maman verte,
    Ik wil mij ook wel eens wagen aan het zelf maken van seitan. Blijft dat lang goed in het kookvocht? En moet ik dat ook in het kookvocht diepvriezen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Cornelie!
    Ik bewaar het 1 à 2 dagen in het kookvocht in de koelkast. Ik vries het in het kookvocht, in "hapklare stukken",in. Ik doe dat in een glazen pyrex schotel-met-deksel. Als ik een stukje nodig heb, dan neem ik de volledige ijsklomp eruit, doe dat in een plastic diepvrieszakje, en mep er eens flink mee op de grond.Zo kan je er gemakkelijk een paar brokken afbreken, en ben je meteen een hoop frustatie kwijt ;-)
    Ik bewaar het evenwel nooit in plastic. En dan gewoon ontdooien en bakken, of vermalen.....
    Het is wel niet het meest eenvoudige seizoen om in te beginnen...het leidingwater heeft een lage temp, en dat is zeer onaangenaam voor je handen....in de zomer is dat veel minder erg.
    Veel succes en laat iets weten hé!!!
    Groetjes!
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In Nederland kun je bij sommige molens glutenmeel kopen. Dan kun je het gedeelte 'spoelen' helemaal overslaan en alleen de ingrediënten kneden en dan koken.

    Groetjes van Monica uit Nederland

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ha Monica!!
    Heel erg bedankt voor alle reacties! Ik ken glutenmeel , maar in België is het bijna niet te vinden....
    En jij bent gluten-intolerant? Kijk eens bij "Kamelenvoer" en K-meel" , 2 weblogs van iemand met glutenallergie!!! Mss kan je daar nog ideetjes opdoen!!
    Veel groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt! Ik heb hem meteen bij mijn favorieten gezet.

    Groetjes, Monica uit Nederland

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.