titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

maandag 23 augustus 2010

vegan "parmezaanse kaas"

Ik ben gek op Parmezaanse kaas. Vooral op pasta vind ik het bijna onmisbaar. Ik hou van het korrelige aspect ervan, tussen de smeuïge pasta en dito saus. Ik hou van de zilte/zoute smaak. Ik hou van de "umami -smaak"....
Dus probeer ik dat na te maken. Dit is versie 3.0...

Wat heb je nodig
  • 1 pak gewoon paneermeel
  • 3 tenen look, geperst
  • 1 flinke koffielepel marmite opgelost in wat warm water, of 1 soeplepel nutritionele gist ( gistvlokken , gebruik geen gewone /gedroogde gist!!!!)
  • 2 soeplepels soja bakken en braden
  • zout/zwarte peper
Smelt de boter in een pan, voeg de marmite toe. ( als je gist gebruikt, voeg je die pas nà het paneermeel toe). Goed roeren. Paneermeel toevoegen. Look toevoegen, goed roeren. Kruiden met peper en zout. Goed laten bakken onder voortdurend roeren,op een hoog vuur, totdat het paneermeel lichtbruin wordt ( gaat erg snel, niet laten verbranden!)
Van het vuur nemen, laten afkoelen, in een afgesloten potje in de koelkast bewaren.
Wat kan je er nog bij doen? Amandelen, gemalen cashewnoten of uipoeder lijken me ook mogelijk!
Experimenteren maar zou ik zo zeggen!

3 opmerkingen:

  1. hey! Dank je wel voor de recepten!!! Een klein vraagje: van waar vindt je de nutritionele gist vlokken in BE/NL? Ik zoek momenteel overall met geen succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Kelly!
    Ik vond volgende webwinkels.....
    http://www.drogisterijnet.be/Gezondheid-Reformartikelen-Natufood-vitaal-edelgistvlokken/P/157199
    of
    http://bioreform.be/products.php?brand=Natufood&orderby=p.code&desc=1

    Van het merk Natufood en Dr Ritter. Ik moet wel zeggen dat het heel lang geleden is dat ik zelf nog eens edelgistvlokken heb gekocht....dus ik kan niks beloven over de smaak van deze producten....
    Veel succes!!En hou je ons op de hoogte als je ze gevonden hebt?
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik maak ook regelmatig vegan parmezaanse kaas. Ik maal een beker walnoten of ongeroosterde cashewnoten in de keukenmachine. Dan gaat er een beker edelgistvlokken en een kleine theelepel zout bij. Nog even mixen en klaar.

    Erg lekker idd op pasta, en op geroosterd brood, rijstwafels, crackers of om zo een schepje te nemen bij de lekkere trek.

    Groetjes van Monica uit Nederland

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.