titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

maandag 6 september 2010

change the system from within

Geïnspireerd door 2 recente logjes van Kelly en Sabine heb ik besloten om het volgende verhaal te vertellen. Volg je het gesprek mee?
setting : de H&M op de Meir in Antwerpen, aan de kassa. Papa voelt de bui al hangen en maakt zich stilletjes uit de voeten met baby....
Kassière : " Dat is dan 18.95 EUR aub"
MV :( stilletjes) " Ik zou graag meer betalen."
Kassière :( verbaasd) " Pardon mevrouw????"
MV : "( iets luider, nog altijd stilletjes) Ik zou graag méér betalen. Ik wil graag bv 0.50 EUR extra betalen per stuk dat ik koop. Ik vind het onrechtvaardig dat de mensen in Bangladesh die deze kleding maken zo weinig verdienen. Als iedereen 50 cent per kledingstuk extra zou betalen, zou men hun loon gemakkelijk kunnen verdubbelen. "
De kassière kijkt wanhopig om zich heen, en ik zie haar denken : " Help, een activiste". Ze werpt haar collega's een wanhopige blik toe, maar die zijn te druk bezig ( voor, by the way, ook een veel te mager loon)
MV : " Sorry juffrouw, ik wil echt geen ruzie maken of moeilijk doen, ik wil gewoon écht graag meer betalen. "
Kassière :" Maar dat kàn niet mevrouw, anders klopt mijn kassa niet meer."
Oké, dat is een doorslaggevend argument.
MV :" Alle begrip. Zou u dan dit stuk van 1 EUR én mijn boodschap aan het management willen doorgeven?"
Kassière ( steeds wanhopiger) " Mevrouw, dat kan ik ECHT niet doen."
Nu is niet haar logica, maar haar angstige blik het doorslaggevende argument.
MV: " Wilt u dan die euro als fooi accepteren aub? Ik wil gewoon duidelijk maken dat er echt mensen zijn die graag méér betalen voor hun kleding, als het maar eerlijk gemaakt is?"
Maar neen, een fooi, dat mag ook al niet.
Moraal van het verhaal : probeer vooral niet MEER te betalen. Het kan niet, het mag niet, ge zult niet. Je zàl en moet meedoen en meedraaien in het verhaal van goedkoop, goedkoper goedkoopst.
Alsof de gemiddelde klant in H&M een t-shirt laat liggen omdat ze 5.10 EUR kost en geen 4.60 EUR.... Voor 90% van de Belgen maakt dit niks uit. Wij kunnen het best betalen. We kunnen zelfs 10 of 20 EUR per t-shirt betalen zonder failliet te gaan. We moeten er geen boterham voor laten.
Waarom al die moeite doen ( en het risico lopen op een contactverbod met de Meir)? Omdat ik in HET IS EENDER welke winkel wil binnenlopen en er met een gerust hart dingen wil kopen, wetende dat de vakmensen die het maken eerlijk zijn vergoed voor hun prachtwerk. Ik kan dat doen door altijd bio-ecologisch en tweedehands te kopen( dat doe ik trouwens ook), en de grote ketens te mijden als de pest (niet dat zo'n keten dat voelt, zo'n grootshopper ben ik niet). Maar ik kan ook het systeem van binnenuit proberen te veranderen, ik kan een luizeke in hun pels worden ,door,als ik er kom, MEER te willen betalen.

15 opmerkingen:

  1. Heb je dat echt gedaan?


    YOU ARE MY HERO!
    echt???? chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oeioeioei Sabine, twas maar gewoon een stil vreedzaam protesteke hoor....
    maar merci hé. Weet je, iedereen kan dit. Als ik het kan, met mijn piepklein hartje en mijn niet-zo-grote-mond...kan iedereen het.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. tussen kunnen en doen ligt een groot gapend gat

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goede en moedige actie! Zou er zelf denk ik de durf niet voor hebben.
    Deze week stond hier in de krant dat H&M en C&A contacten hebben met een fabriek in India waar werknemers onder zeer slechte voorwaarden werkzaam zijn.
    Wat je zegt, het enkel mijden van bepaalde winkels geeft niet zo'n duidelijk signaal af. Dat wordt niet eens opgemerkt. Er zouden meer protestgeluiden moeten klinken. Wellicht is het aanschrijven van deze bedrijven een optie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het toch echt moedig, hoor! Geen haar op mijn hoofd dat gelooft ik mijzelf daarin tot staat zou zien. Assertiviteit is echt ver te zoeken bij mij, op dit moment toch. Ik ben meer nog bezig met een innerlijke strijd en da's ook nodig om steviger in mijn schoenen te staan, he.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dag allemaal,
    ik vind mezelf niet zo assertief of moedig hoor. Dat was nu net het mooie aan de "actie"( oeps, tis al een "actie" geworden, dat was eigenlijk niet de bedoeling...)
    Actie voeren is vaak mensen dingen "ontzeggen": bv toegang ontzeggen, productie blokkeren...,enfin, je begrijpt me wel.Maar hier gééf je iets, en je maakt tegelijkertijd een punt duidelijk.Je geeft datgene weg wat iedereen liefst zoveel mogelijk wil houden. Ik hoopte dat deze stille actie, zonder kabaal en geroep, méér indruk maakte (op het management dan) dan een barricade opwerpen voor de winkel. Je zegt gewoon als klant dat je het niet eens bent met hun lage prijzen. Meestal is het omgekeerd.
    En assertiviteit vind ik sterk overroepen. Vaak verwart men het met agressiviteit. En trouwens : iedereen mag zijn wie hij is : een rustig karakter of een grotere mond, zolang je anderen maar respecteert. Veel groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt overschot van gelijk. We denken daar veel te weinig over na.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super dat je dat gedaan hebt! En groot gelijk heb je! Ik ben nu op zoek naar eerlijke en leervrije winterschoenen. In het buitenland vind ik er wat maar in België niet direct. Heb jij een tip?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi,

    Hier even snel een berichtje want ik hoor Tycho wakker worden.

    Ik zou nog het antwoord van de keuringsdienst van waren aan je doorgeven over PUL.

    groetjes van Pin



    Polyurethaan is een kunststof (plastic) dat o.a. wordt gelamineerd op textiel, om dit waterdicht te maken. Kunststoffen zijn niet giftig. De grondstoffen voor de productie van kunststoffen kunnen dat wel zijn, maar deze grondstoffen dienen niet te worden verward met de kunststof zelf.

    met vriendelijke groeten,


    Klant Contact Center
    nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit

    info@vwa.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Schitterend! Ik maak me ook telkens die bedenking en neem me vaak voor om meer van lokale ontwerpers te kopen. Maar dat is dan weer zo slecht voor de geldbeugel. Iets daar tussenin, eerlijk geproduceerde en ecologisch verantwoorde kleding, da's nog een gat in de markt. En tweedehands blijft natuurlijk ook een goed alternatief.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik lees dit bericht nu pas dankzij je verwijzing ernaar in een recentere post. Ik vind het fantastisch wat je gedaan hebt, vooral door de manier waarop. Mijn respect heb je en ik hoop dat er velen je voorbeeld zullen volgen! Zelf moet ik net als Celestine eerst mijn innerlijke strijd nog wat uitvechten vooraleer ik me klaar voel voor dergelijke "acties".

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.