titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

dinsdag 19 oktober 2010

afval beperken/deel 1

Hier ben ik dol op : luzernescheuten, of nog beter : scheuten allerhande. Maar ik werd gek van de enorme hoeveelheid plastic die gebruikt wordt om dit mee te verpakken. Dus ben ik het zelf beginnen maken.
Heel simpel,goedkoop, erg lekker, zeer gezond, educatief voor de kleintjes en milieubewust. Wat wil een mens nog meer?
Hoe ga je te werk?
Je neemt een plastic potje ( tja, soms kan het moeilijk anders...), je maakt er onderaan gaatjes is, en je boort ook een paar gaatjes in het deksel. Je zou het ook in een glazen pot kunnen doen, maar dan moet je er veel nauwkeuriger op toekijken dat je er niet teveel water in laat staan, anders rotten de kiemen...

Je koopt een zakje kiemzaden ( ik heb salade folle van Lima ( 2.65 EUR/100g), en luzerne van Primeal ( 2.95 EUR voor 250 g)). Per keer kiemen gebruik ik zo'n 5 à 10 g zaadjes!)
Je zet de zaden 1 nacht onder water. De volgende dag giet je ze over in het plastic bakje, giet er 2 keer per dag vers water over. Het overtollige water loopt er onderaan uit. Je houdt het deksel er best op, om té veel verdamping tegen te gaan.
Regelmatig goed afspoelen!
Dit doe je zo'n 4 à 6 dagen, en dan heb je zelfgemaakte kiemen!! Het plastic bakje gebruik je uiteraard opnieuw ( en opnieuw, en opnieuw....)
Je kan ook een (dure) kiemer kopen van Lima, maar dit is goedkoper en even goed!
Ik zet dit kiemschaaltje in een diep bord, of op het afdruipgedeelte ( of hoe noem je zo'n ding) van de gootsteen. Zo kan het overtollige water weg.

3 opmerkingen:

  1. Ik heb wel zo een lima-kiembak. Maar ik heb de laatste tijd vaak voor dat mijn kiemen beginnen te stinken. Geen idee hoe dat komt. Ik zal nog eens moeten kijken wat ik juist misdoe. Tot hier toe was ik de motivatie een beetje kwijt... maar ik ga het nog een kans geven want het is inderdaad zooo lekker en gezond!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Sabine!!
    Mss moet je het bakje eens grondig "ontsmetten"? Met kokend water en azijn en/of natriumbicarbonaat?
    Niet fijn dat het steeds mislukt, want het is idd erg lekker!
    Ik spoel de zaden echt 2 keer per dag erg grondig, en tot hiertoe nog geen problemen gehad....
    Veel succes!!
    Groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een glazen schaaltje met een metalen roostertje wat er bovenop ligt. Het is bij mij nog niet echt gelukt hier iets eetbaars op te kweken. Heb het geprobeerd met broccokers. Het lastige van dit systeem is dat als de zaadjes te nat zijn het roostertje gaat roesten. En ze moeten toch echt nat zijn, anders ontkiemen ze niet. Bij anderen zie ik wel goede resultaten, dus ik doe het vast niet helemaal goed. Tuinkers heb ik een tijd geleden ouderwets op watten gezaaid.
    Jouw systeem lijkt me heel handig. Ik ga me er de komende tijd nog eens over buigen. Voor mij zit er in een gekocht doosje ook veel te veel, dus zelf wat kweken zou beter zijn.
    Bedankt dat je dit met ons gedeeld hebt!

    Warme groet,
    Francis

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.