titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

dinsdag 19 oktober 2010

savooikool met pompoen-paprikacrème en veggieburger


Savooikool is een beetje een miskende groente. Het bevat veel vitamine C en A ,1 mg ijzer en 30 mg calcium per 100 g . Kolen stimuleren het immuunsysteem, en zouden een kankerwerende werking hebben. Daarbij komt nog dat savooikolen nu in seizoen zijn. Eten dus!
Voor de kindjes liggen kolen wat moeilijk. Deze groente ruikt vreemd ( owv de zwavelverbindingen erin), en heeft een moeilijke textuur.
Om die kooklucht te vermijden zouden de volgende middeltjes helpen : scheutje azijn in kookwater, schoteltje met azijn bij de kookpot zetten, een handdoek gedrenkt in azijn ophangen, een stuk witbrood in de pot doen.... maar vooral : niet te lang laten koken.
Ik gebruik gewoon de drukkookpan, en als ik het ventiel openzet, zet ik de dampkap op.
Als de kool gekookt is, pureer ik ze met een klont sojaboter of olie, wat nootmuskaat, peper en zout. In gepureerde vorm ( of als stoemp) lusten de kindjes het wel!!!
  • 1 savooikool in reepjes geneden
  • vetstof naar keuze ( sojaboter smaakt prima)
  • nootmuskaat
  • peper/zout
Ik serveer het hier met puree, en de pompoen-paprikacrème. Een prima combinatie, ook goedgekeurd door Tante R. ( altijd een goede referentie!)
Wij kwamen met 1 savooikool nét toe voor 3 volwassenen en 2 kleine kindjes ( hoewel grote broer er niks van moest weten). Maar het had voor mij gerust wat meer mogen zijn, wegens erg lekker!
Nog een paar tips :
  • Savooikoolblaadjes gebruik ik soms in de plaats van lasagnablaadjes. Maar dan moet je ze wel even voorstomen, en de hoofdnerf eruit snijden.Linzengehakt ertussen, overgieten met roux of kaassaus, 30 min in de oven en je hebt een heerlijke koollasagne!
  • Mosterd, karwijzaad, anijs, venkel en dille vergroten de verteerbaarheid van kolen.
  • Savooikool mag je geven vanaf 12 maanden
  • een foto van een savooikool....

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.