titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

dinsdag 2 november 2010

de pedalen kwijt?

Maman Verte is in a shoppingfrenzy. Erg, ook al is het vooral tweedehands (of nieuwe tweedehandse spullen als het over schoenen gaat).
Een gezin van 5 heeft nu eenmaal veel kleding nodig.
Toch voel ik me "schuldig" over zoveel consumentisme. En toch weer trots dat het toch wel milieuvriendelijk en goedkoop kan.. het gevoel is dubbel.
Toch vraag ik me af hoe het komt dat ik dat "drang tot consumeren" nog steeds voel. Ik kan zo een paar zeer zinnige argumenten opsommen om het niet te doen. Zou het echt in onze natuur zitten? Is die drang tot verzamelen aangeboren? Voelen we daarom vaak die adrenalinerush als we "gescoord" hebben? En gebruiken we daarom woorden als "scoren" als we iets nieuws op de kop hebben kunnen tikken?
Is consuminderen of consumanderen dus " tegen onze natuur ingaan om onze natuur te redden"....?

6 opmerkingen:

  1. geen idee. ik ben wel steeds blij als ik in kringwinkels iets (voor mij)speciaals en dan nog goedkoop op de kop kan tikken. maar een echte drang om te consumeren heb ik niet. integendeel. GAAN winkelen is voor mij een hele opdracht en een beetje vervelend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat gevoel herken ik....gaan winkelen op zaterdag op de Meir staat voor mij gelijk aan de hel. Maar ik herken dingen bij mezelf die ik ook bij die kooplustigen zie....alleen koop ik dan 2-dehands online....
    Wat ik ook heel raar vind is dat om het half jaar de mode totaal verandert, en de kleding die mensen dragen ook. En nu precies nog sneller dan vroeger...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weet je wat ik zelf echt ook boeiend vind?
    Het gevoel dat ik krijg als ik iets gekocht heb, is net hetzelfde gevoel dat ik heb als ik eens goed opgeruimd heb en spullen naar containerpark/kringwinkel/... heb gebracht.
    Raar hee?

    Ik heb dat dus ook wel: een kort happy gevoel na een aankoop (al vind ik steeds minder vaak mijn goesting als ik tweedehands koop en dus koop ik vaker nieuw, maar dan wel eco en dus ook vaak duur en dan voel ik achteraf wat een kater als ik mijn bankrekening bekijk.)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben gek genoeg altijd veel blijer met een tweedehands product dan met iets nieuws... Als het nieuw is, moet het echt wel perfect passen én liefst nog enigszins betaalbaar blijven. Bij tweedehandskleren ben ik veel minder pietje precies en dolgelukkig als iets me past. Ik heb al tweedehandse kledij gedragen die door iemand zelfgemaakt was, die ik niet zou durven dragen als IK het zelf zo slordig zou gemaakt hebben... Ik ben echt wel een rare geloof ik :D
    Maar verzamelen zal inderdaad wel wat in onze natuur zitten, maar dat hoeft niet negatief te zijn... Ik verzamel ook veel 'afgeschreven' producten en blaas die nieuw leven in, zodat die na mij ook nog kunnen dienen (weer naar de kringloop), dat is toch alleen maar positief?

    Birdy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Birdy,
    Tof zeg, dat kringloopproject van je!! Geweldig!
    Ik probeer hier ook dingen te recycleren, en ga daar soms ver in ( bv ritsen en knopen recupereren van oude versleten kleding enzo...)
    Ik ben al blij dat er nog milieu-en consumerenbewuste mensen zijn, die ook dat opgewonden gevoel hebben. Ik dacht al dat ik aan het afglijden was...
    Maar als je je bewust bent van iets, is dat alvast een eerste stap hé!
    Hoe gaat het met je "dieet?"
    Veel groetjes
    Maman Verte

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb er ook erg last van... Gelukkig heb je hier in Engeland 'charity shops' leuk tweedehands kringloopspul en de opbrengst gaat naar het goede doel. Dus het geweten wordt gesust. Het is bij mij altijd tweerichtingsverkeer, met een tas oud spul naar binnen ter donatie, ander spul weer naar buiten. Echte kringloop! Als ik de kriebels heb ga ik dus een van de tien (!) van deze winkels in ons dorp binnen.

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.