titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

dinsdag 30 november 2010

gemberkoekjes


Gember, een zalig geurende specerij, verwarmend in de winter, en zeer geneeskrachtig ( werkt ontsmettend, slijmoplossend,ademverfrissend, is goed tegen griep, misselijkheid en verkoudheden..)
Enfin, eten die handel dus.
Op de blog van Teuni vond ik hier het recept. Ik heb het onmiddellijk geprobeerd, en er een vegan versie van gemaakt. Het was heerlijk. De dubbele hoeveelheid die ik gisteren maakte, is al op....
Dat zegt genoeg denk ik!
Wat heb je nodig
  • 250 gram bloem ( ik doe er een beetje bakpoeder bij, of neem voor de helft zelfrijzende bloem)
  • 150 gram suiker,
  • 150 gram soja bakken en braden
  • een stevige eetlepel gemberpoeder
  • een (stuk) verse gemberwortel van ongeveer 50 gram, zéér fijngehakt
  • sojamelk
  • snufje zout
Alles mengen, kneden, en tot een worst rollen. Teunie rolt dan alles in plastic folie, ik gebruik boterhammenpapier.
In de koelkast leggen, of de vriezer tot het hard is. In fijne plakjes snijden. Bestrijken met melk.
De oven voorverwarmen op 200°C, en de koekjes 10 minuten bakken. Oven uitzetten en de deur toe houden. Laat de koekjes in de restwarmte van de oven nog 10 minuten nagaren.
Ze waren zo lekker, dat ik zelfs geen foto heb kunnen nemen.....
Alternatieven die ik zeker ga proberen : met gekneusde kardemomzaadjes, die je eerst even roostert in een pan en dan fijnmaalt. Citroenschil ( of poeder, van Camilla's krachttoer)....
Enfin,hier zullen koekjes gebakken worden!!
Ik bewaar altijd gemberwortel in de vriezer, zo heb ik dat altijd in huis. Je kan het naar het schijnt ook bewaren in een pot aarde in de keuken ( nog nooit gedaan). Uit de vriezer kan je het heel makkelijk schillen. Ik knijp het gembersap nadien ook uit de schil, voor extra smaak!

7 opmerkingen:

  1. ooooh gember... i love it!

    Ga ik zeker eens proberen, dit :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heb nog nooit gember in huis gehad, moet ik eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmm, 't recept is al overgeschreven! En waarschijnlijk vind ik komend weekend wel een beetje tijd om ze te maken. Merci voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja, en ze zijn echt in een wip klaar!
    en Katrientje : gember is heerlijk ( en vers zelfs wat pikant, gekookt al veel minder) hoor! Gewoon de knol (zie foto) kopen, verkopen ze Bij Colruyt en Delhaize, ik koop die van mij bij de Turkse winkel in de buurt, een koopje (1 EUR voor 2 stevige knollen), en de gemberpoeder koop ik er ook!
    en nu mijn eerste verkoudheid van het seizoen opkomt, ga ik er maar eens thee van drinken
    Scholl!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mijn favoriet: gember in warm appelsap met een klein tikje kaneel: zalig!

    De koekjes heb ik vandaag gemaakt en ze zijn superlekker! ( ik liet wel niet genoeg plaats tss de koekjes op mijn bakplaat, dus werd het min of meer één grote koek, kan misschien ook nog een hint zijn voor wie nog gaat bakken)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik begin spontaan te kwijlen. Hmmmmmmmmmmm

    En inderdaad een jaar geleden...

    Een jaar geleden wist ik nog van niets. Wist ik niet dat 2010 het allermooiste jaar van mijn leven zou worden.

    Oef, wat kan een mens intens gelukkig zijn. We zijn zo rijk.

    Kus

    Pin

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ben zooo gek op gember. Heb altijd een knol in de vriezer... Vorige week maakte ik gember-citroen marmelade. Oei wat lekker.
    Ik heb nu een knol gember gekocht die ik wil gaan planten, lijkt me ook leuk. Ben erg benieuwd of dat lukt.

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.