titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

donderdag 11 november 2010

katoenen luiers strippen( Què?)

Een mens leert altijd bij.... zo las ik onlangs dat katoenen luiers best af en toe "gestript "worden....Had ik nog nooit van gehoord. Ik dacht aanvankelijk aan viezerikkenrij. Maar nadat ik me ervan vergewist had dat het écht over katoenen babyluiers ging, was mijn interesse gewekt. Even zoeken op het immerhandige internet en ik had het volgende bijgeleerd:
Het waspoeder waarmee je katoenen luiers wast, laat een soort van vettige wasachtige laag achter. Deze laag zorgt ervoor dat de katoenen luiers na verloop van tijd sneller en sneller naar ammonia beginnen te ruiken.

Wat kan je doen?
  • Om te voorkomen dat het gebeurd : spoelen met azijn ( beter niet voor AIO) , en niet te veel zeep (waspoeder)gebruiken. Ook natriumbicarbonaat aan de was toevoegen heeft een goed effect (en het bleekt de luiers zo mooi wit!).
  • Heb je al een ammoniakgeur, dan kan je de luiers wassen met detergent ( afwasmiddel). In héél heet water maar NIET in de wasmachine. Tenzij je een toplader hebt, die kunnen schuimproductie aan. In België zijn de meeste wasmachines frontladers...
Dus ik deed het volgende met mijn AIO van Kushies en de inleggers van Bambino Mio.
  • Een emmer met heet water en afwasmiddel, daarin de luiers uitgebreid in soppen en frotten en even laten weken. Dan zoveel mogelijk uitwringen. Dit deed ik met alle luiers, en dan de wasmachine in op spoelen en pompen alleen!
  • Na 2 à 3 keer spoelen, op een wasprogramma zetten( zo heet mogelijk), en in het spoelbakje azijn toevoegen.( edit: mss toch even zeggen dat dat niet aangeraden wordt door Kushies voor hun AIO, dus als je zeker wilt zijn , beter geen azijn bij de AIO, merci aan Cornelie om me hierop te wijzen)
En het effect? Duidelijk soepelere luiers, en véél minder tot geen ammoniakgeur.
Met welke frequentie moet je dit doen? Wel, ik deed het voor het eerst in 4 jaar tijd ( de AIO gebruik ik momenteel voor het tweede kind...). Ik vermoed dat eens per jaar voldoende is!
Dit experiment is dus geslaagd en voor herhaling vatbaar!

9 opmerkingen:

  1. Fijn om hierover eens een ervaring te lezen! Ik had er ook al over gehoord, maar nog nooit durven toepassen, want ik heb wel een paar AIO's en ook veel bamboeluiers. Bamboe en azijn zou naar het schijnt ook niet samengaan. Maar jij hebt het dan blijkbaar toch aangedurfd om je AIO's in azijn te spoelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey!!
    Ja, maar maar 1 keertje heb ik azijn gebruikt, tijdens het strippen. Anders doe ik dat niet, ik vind ze daarvoor veel te kostbaar en fragiel.....
    Met bamboe heb ik op luiervlak geen ervaring, wel op vlak van baby-onderlakentjes : superspul!
    veel groetjes
    Maman Verte

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah, dan strip ik mijn luiers toch wel heel regelmatig, want ik spoel ze toch wel vaak met azijn en inderdaad ik heb nog nooit geen amoniakgeur ervaren. 't zijn trouwens bamboeluiers hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hier had ik nog niet van gehoord !!
    zal het ook eens doen voor ik mijn luiers door geef !
    bedankt voor de tip

    zelf spoelden ik ook met azijn en had ook niet zo veel last an geurtjes .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Maman Verte,

    Merci voor het toffe berichtje op mijn blog.
    Het blijft toch altijd wel een beetje een zoektocht met die wasbare luiers, vind ik. Als ik dat hier zo lees, ga ik toch ook weer af en toe azijn in mijn spoelbakje doen. Is uiteindelijk ook goed tegen het harde water. Heb je trouwens ooit al iets gelezen over het toevoegen van anti-kalkmiddel bij een luierwas? Zou dat veel kwaad kunnen?
    Ik heb vandaag nog 10 extra luiers besteld: AIO's die onze onthaalmoeder gaat gebruiken. Ik ben heel blij dat ze het ziet zitten, dus zo blijven we lekker in de wasbare.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Cornelie!!
    Anti-kalk kan denk ik geen kwaad, hoewel ik bij ( dure) AIO wel voorzichtig ben met het toevoegen van extra middeltjes aan de was ( zoals natriumbicarbonaat en azijn...en dus ook anti-kalktabletten)
    Die AIO zou ik echt alleen maar strippen met afwasmiddel...en wassen met waspoeder.
    Tof dat jullie onthaalmoeder katoentjes wil gebruiken!! Onze -overigens geweldige- kribbe doet dat liever niet...jammer maar helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ vrouwtje gekruid
    bamboeluiers lijken me héérlijk! jammer geoeg heb ik ze niet...maar ik ontdek het materiaal wel in andere toepassingen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor de tip, ik had hier nooit van gehoord. Maar nu ik dit las besefte ik dat mijn oudere (bamboe) luiers veel sterker stinken dan de nieuwere. Ik ga het ook proberen! Heb jij ook het idee dat ze minder goed vocht gaan opnemen na een tijdje? En zou dit strippen dat ook verhelpen?

    Ik vroeg me trouwens ook af hoe jij ze wast. Ik doe er altijd een eetlepel nappy sanitiser bij (ik woon in Engeland, weet niet hoe dat in het Nederlands heet), weinig wasmiddel en dan kunnen ze gewoon op 40 graden. Ik week ze niet voor. Ik had heel erg last van slijtage, de luiers werden steeds dunner, en nadat ik klaagde beweerde Totsbots dat dat door die sanitizer kwam. Het lijkt mij stug, want het is speciaal voor luiers. Maar zonder moet je heter wassen en dat is ook niets... Ik dacht eerder doordat het kwam dat ze wel eens stiekem in de droger gingen (bloos, ik doe het nu niet meer) Gelukkig waren ze heel aardig verder en kreeg ik zomaar gratis 10 nieuwe bamboozles!
    En ja, bamboe is echt super, en een stuk beter ecologisch gezien dan katoen, want da's nogal een vervuilende productie. Ik ben er verder erg blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. doe je dit met de luiers alleen, of ook met de overbroekjes? want ik vind vooral dat deze naar urine blijven stinken (en snel weer stinken na een propere te hebben aangedaan..)

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.