titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

dinsdag 16 november 2010

milieuvriendelijk de droogkast gebruiken

"Milieubewust" en "droger" in één en dezelfde zin? Ja, soms is het niet anders.
Ik merkte hier dat er een limiet zat op het droogrek toen grote broer zindelijkheidstraining kreeg, baby net op fruithapjes overgeschakeld was, en grote zus graag kliederde met waterverf. (en mama en papa die fietsen zich elke dag min-of-meer in 't zweet)
15 machines was per week krijg je niet meer droog op een droogrek. En al zeker niet nu het zo vochtig is buiten.
Vandaar : enkele tips om zo energiezuinig mogelijk het wasgoed te drogen...
Wat droog ik nooit-echt nooit-in een droogkast
  • PUL overbroekjes voor katoenen luiers
  • AIO luiers
  • Katoenen inleggers (stom, maar uit principe)
  • Badlakens en keukenhanddoeken
  • Alles wat uiteraard gewoonweg niet in de droger mag ( gevoelige spullen)
Alles wat bedoeld is om zeer veel vocht vast te houden (en dus alle spullen die veel vocht bevatten als ze uit de wasmachine komen), gaat steevast het droogrek op. Ook erg grote spullen zoals de kleding van mama en papa gaan (eerst) het droogrek op.

Voor de andere spullen: een paar gulden regels
  • Stevig zwieren in de wasmachine ( op een zo hoog mogelijk toerental)
  • Even laten uitzweten voordat het de droger ingaat. Zet je wasmand bijvoorbeeld eens op de droogste plek in huis voor een paar uurtjes..... in de buurt van de gaskachel of zo
  • Ik hang regelmatig ook dingen op het droogrek op,en laat ik het zo lang mogelijk drogen. Als ik dan plaats nodig heb, gaat het meest uitgedroogde materiaal de droger in, de rest blijft hangen.
  • Lakens en zo laat ik even een paar uurtjes openhangen, en dan pas gaat het de droger in. Let op : nooit met té veel lakens tegelijkertijd,en en altijd op 10 minuten. Meestal is het dan al droog!
Wat kan vlotjes de droger in?
  • alle kleine frul : kleine onderbroekjes en boxershorts, mini-sokjes en maxi-kousen....alles wat klein is, veel tijd vraagt om op te hangen, en veel plaats inneemt
Ik heb ook de test gedaan : strijken of drogen? (Veel mensen strijken spullen die uit de droger komen niet meer...). En dan geeft men soms het argument dat de droger meer milieuvriendelijk is dan strijken.
Niet dus. Voor de liefhebbers : een week was kost 3.76 kWh om te strijken, en 8.56kWh voor de droger.
Je kiest uiteraard best voor de meest energiezuinige droger
  • een gasdroger : met stip op 1 : gas is een beter gebruik van primaire energie
  • een elektrische condensatiedroger met warmtepomp
Al deze tips houden onze groenestroomfactuur al jaar na jaar op ongeveer dezelfde hoogte, ondanks de toename in inwoneraantal van dit huis.

8 opmerkingen:

  1. leuke tips: ik doe het zo: wij hebben geen droogkast en er zal nooit één komen. ook al hebben we zonnepanelen. Dus ik MOET drogen naast de droogrekjes. De luiers gaan in de avond op enkele stoelen voor de kachel en het hele huis hangt van park tot stoel en kast vol te drogen kleding. hihi. niet aangenaam voor als er bezoek komt. Maar dan horen ze van mij: geen commentaar en als je er niet op kan zien dan kom je maar niet. met een knipoog. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier voorlopig ook nog geen droogkast (en ook geen plaats daarvoor) maar met een baby in de katoenen luiers is de hoeveelheid was gigantisch gestegen. Alles ophangen vraagt inderdaad veel tijd. Vooral als ik veel was heb, verlang ik wel eens naar een droogkast, zodat ik een aantal machines na elkaar kan doen. nu gaat dat niet, er moet eerst plaats vrij komen op het droogrek. Als er ooit een droogkast komt, ga ik zeker gebruik maken van je tips.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik de droogkast (geen zuinig model, een afdankertje van schoonma toen ze in haar nieuwe appartement daarvoor geen plaats bleek te hebben) en doe het net als jij.
    Feit dat mijn was van een rek komt belet me niet om toch ook gewoon te vouwen en niet te strijken. Extra winst dus ;-)

    Sinds we onze pelletkachel hebben is mijn was wel sneller droog: ik zet mijn rek gewoon voor de blazer van die kachel en dan is het soms al na enkele uren droog en kan ik twee wassen op een dag draaien. (Ik heb wel maar de helft aantal wasmachines van jou denk ik, op een week)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er moest eigenlijk staan: Ik gebruik de droogkast zelden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey sabine,
    we doen het alweer bijna hetzelfde hé ;-)
    mijn washoeveelheid zal nog wel gevoelig dalen denk ik ( hoop ik) maar het was even heftig : hoezen van ondergeplaste zetels, dito kleding, fruitpaptoestanden, overgevende kindjes....boeiend!
    En Katrientje : ja, geen droogkast hebben is natuurlijk ideaal!
    De mijne staat 2 verdiepingen lager dan de wasmachine, zo kan ik al wat gemakkelijker aan de verleiding weerstaan.....;-)
    Groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook in ons grote huishouden is een droogkast absoluut onmisbaar! Ik ga wel wat tips toepassen, waarvoor dank!
    Ik heb een droogkast die het water terug opvangt. Dit water gebruik ik om te strijken, om fruit te wassen en in de zomer wassen de kinderen er hun handen mee. de overschot kan nog naar de planten, dit kan niet altijd omdat er in dit water geen mineraler meer zitten.
    Is het zo dat een gasdroger beter is? Wanneer je elektriciteit wint uit hernieuwbare bronnen, is dat dan niet de enige beste keuze?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey Biek!
    Je hebt absoluut gelijk dat je kan stellen dat groene stroom de beste keuze is, maar je gebruikt die best zo weinig mogelijk, zeker omdat je warmte op andere manieren kan opwekken ( met gas bv).
    Wat uitleg :
    om 1kWh grijze stroom bij je thuis te krijgen , moet je 2.5kWh à 3kWh investeren op de plaats van opwekking ( bv steenkool/aardgascentrale) en er gaat elektriciteit verloren bij het transport van elektriciteit(sommigen spreken van 50 % dat onderweg verloren gaat).
    In je droogkast gaat voor 1kWh energie opgewekt door gas 1 kWh primaire energie rekenen ( klopt niet helemaal, er is ook "transport" van aardgas nodig, maar dat is beperkt.)
    Bij groene stroom met centrale productie (bv windenergie) verlies je door de weerstand onderweg wel wat stroom, bij decentrale productie ( pv panelen) heb je dat verlies niet, maar dat geeft wel weer andere problemen.Maar groene stroom is zo zeldzaam, dat je er best omzichtig mee omspringt, en gebruikt voor die zaken waar je alleen maar elektriciteit voor kan gebruiken ( beweging , licht..)
    Als je gas gebruikt om je was te drogen, wordt alle energie rechtstreeks verbruikt, en niet eerst in een aardgascentrale omgezet in elektriciteit, getransporteerd met verlies, om dan in je huis warmte te geven in je droogkast. Beter rechtstreeks bij je thuis dat aardgas gebruiken....
    Enfin,
    ik heb zelf geen aardgasdroogkast hoor...gewoon groene stroom. Dus ik kan het hier wel mooi vertellen hé ;-)
    Vandaar het motto : de meest milieuvriendelijke watt is de negawatt ( de watt die je niet gebruikt). Dus zuinig omspringen met het droogkastgebruik is best!
    enne, leuk dat je meeleest! Welkom!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Danks, goede tips! D emeeste doe ik al toch nog wel wat opgestoken.
    Nog wat aanvulling: het trapgat is een uitstekende plek voor was. Warme lucht stijgt immers op, hier droogt alles dus supersnel.
    En de luiers, om minder vaak te hoeven wassen gaan er een paar over een radiator, als die droog zijn de volgende... Anders haal ik het nooit...

    Bij ons komt trouwens volgende week iemand praten over zonnepanelen op ons mooie zuid-dak. Ben erg benieuwd. Moet manlief gaan overtuigen over de financiën, 't is wel een investering. Ervaring hiermee iemand?

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.