titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

vrijdag 26 november 2010

sausjes


Ik ben eens sausjesfanaat.... vooral bij vegetarische wokstrips in een pitabroodje, of bij falafel..
En dus : een paar sausjes, mijn favorieten
  • honing-mosterd dillesaus : een smaak die je even moet leren waarderen, smaakt als gravad lax-saus. Maar héérlijk verslavend.
  • Kerrie-harissasaus
  • pikante tomatensaus
  • looksaus
Harissa is een pikante Marokkaanse peperpasta, meestal in een tube of potje te verkrijgen. Ook bij Delhaize en Colruyt. Ik gebruik meestal het merk dat bovenaan het bericht afgebeeld staat.

Recepten
  • Honing-mosterd-dillesaus (links boven)
Je neemt 3 volle lepels honing, en 1 lepel gewone mosterd (niet scherp, die van Devos Lemmens). Je voegt 1 theelepel gedroogde dille toe. Goed roeren, even laten rusten. Je kan deze saus naar smaak scherper maken door meer mosterd toe te voegen, of zoeter maken door er meer honing aan toe te voegen. Verse dille is natuurlijk nog beter(maar gebruik er dan iets meer van, naar smaak!)
  • Kerrie-harissasaus (rechtsboven)
5 eetlepels "mayo"(al dan niet vegan), verdunnen met een paar eetlepels "melk". Voeg een paar cm harissa (uit tube) toe (naar smaak). Voeg wat kerriepoeder toe (liefst madraskerrie owv zijn rokerige smaak). Nog 1 teentje look uitknijpen en klaar is kees!
  • Pikante tomatensaus (linksonder) :
ketchup mengen met harissa (naar smaak) en paprikapoeder
  • looksaus (rechtsonder) :
een paar eetlepels mayo mengen met look, een snufje currypoeder erbij, wat peterselie en een paar lepels melk. Goed roeren. Even laten rusten.



3 opmerkingen:

  1. Net je blog ontdekt: tof! Ik ben zelf nog maar lichtgroen bezig vrees ik maar alle beetjes helpen. Ik heb net verse rode currypasta leren maken. Harissa pasta staat nog niet in mijn keukenkast: ga ik volgende week halen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, staat ook op mijn lijstje op een blog over te schrijven!
    Vast een voorproefje: tahin met citroensap loskloppen, eventueel aanlengen met yoghurt. geweldig in een pitabroodje.
    en een valsspeler: yoghurt met kant en klare mangochutney mengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. amai, lekkkeerrrrrr....die mangochutneysaus, daar kan ik me niet onmiddellijk een smaakbeeld van vormen..moeten we dus dringend eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.