titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

maandag 13 december 2010

kardemom-citroengraskoekjes


.....met echte Marokaanse muntthee of Breath deep van Yogi.
Ik had al gezegd dat ik nog mogelijkheden zag, awel : ik heb ze uitgetest, en ze zijn goedgekeurd door een uitgebreid testpanel (behalve Zus, die vond er niks aan, maar ja, dat is niet nieuw)
Ik heb kardemomzaden in de peul gekocht, en ik had nog citroengras in de diepvriezer zitten.
Je haalt de zaden uit de groene kardemompeulen, en plet ze in de vijzel erg fijn. Gebruik eventueel wat suiker als hulpstof bij het fijnvijzelen. Je zou de peulen ook even kunnen roosteren in een koekenpan, maar dat heb ik niet gedaan. Van het bevroren citroengras of sereh (= Aziatische benaming voor citroengras) haal ik de buitenste houtige blaadjes af, en ik pel tot ik aan de kern kom. Die kern ijsachtig en dus bevroren Dat deel schraap ik er met een mes uit. Je hebt dan wel wat vezeltjes mee, maar dat is niet zo erg.
Deze ingrediënten gebruik ik dan ipv de gember in de koekjes.
Je kan ook serehpoeder gebruiken, ter vervanging van 1 kleine citroengrasstengel neem je dan 1 theelepel serehpoeder.
Ik herhaal hier nog even de ingrediënten en werkwijze
Wat heb je nodig
  • 250 gram bloem ( ik doe er een beetje bakpoeder bij, of neem voor de helft zelfrijzende bloem)
  • 150 gram suiker,
  • 150 gram soja bakken en braden
  • het merg van 4 citroengrasstengels en de zaadjes van 5 kardemompeulen ( maar neem gerust meer voor meer smaak)
  • sojamelk
  • snufje zout
Alles mengen(edit : behalve de sojamelk), kneden, en tot een worst rollen. Teunie rolt dan alles in plastic folie, ik gebruik boterhammenpapier.
In de koelkast leggen, of de vriezer tot het hard is. In fijne plakjes snijden. Zorg voor wat afstand tussen de koekjes als je ze in de oven legt, de breedte van 1 koekje tussen laten was goed in mijn geval. Bestrijken met melk.
De oven voorverwarmen op 200°C, en de koekjes 10 minuten bakken (gaat erg snel, als ze bruin worden zeker oven afzetten en de deur even opendoen!). Oven uitzetten en de deur toe houden. Laat de koekjes in de restwarmte van de oven nog 10 minuten nagaren.

3 opmerkingen:

  1. Dat klinkt alweer jummie.

    Sommige mensen echter (niet ik, niet ik!) doen een scheut soyamelk bij het deeg omdat er staat 'alles bijeendoen en mengen' :-)

    Ik krijg er al zin in, maar ik heb nog nooit echt met citroengras gewerkt (al ben ik er dol op bij de thai enzo) moet ik dus dringend eens werk van maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. alé Sabine, ge hebt gelijk!!
    Ik heb het aangepast, erg bedankt!!
    IK moet nog eens een paar receptjes op de kaboutertjesblog zetten hé. Ik loop wat achter;-)
    En ja, Kapucijnaap, ze zijn écht heel erg lekker en verrassend!

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.