titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

dinsdag 14 december 2010

katoenen luiers wassen


De vraag is hier al een paar keer gesteld : hoe was jij je katoenen luiers?
Wel, ik heb uiteraard zo mijn natuurlijke hulpmiddeltjes om ook die was proper te krijgen.
Er toevoegingen speciaal voor katoenen luiers in de handel, maar die zijn meestal erg duur.
Je kan het ook goedkoper doen. Ik vind het ook belangrijk dat je geen wasmiddelen gebruikt die parfums of agressieve bestanddelen bevatten. Baby's huidje is nog erg dun, gevoelig én doorlaatbaar.
Ik gebruik
  • Ecover waspoeder of vloeibaar
  • natriumbicarbonaat van Bicarnet ( let op : is iets anders dan "christaux de soude" of sodakristallen!!)
  • groene of bruine zeep
  • azijn
  • tea tree olie
  • de zon of de vrieskou ( jawel, echt waar)
Een beetje uitleg
  • Natriumbicarbonaat is hetzelfde als bakpoeder. Je kan het ook kopen bij de drogist, als ontgeuringsmiddel. Het is dan iets goedkoper dan echt bakpoeder, omdat het minder zuiver moet zijn. Ik koop het mijne gewoon bij Delhaize, van het merk Bicarnet ( bij onze supermarkt staat dat bij het badzout...).
  • Groene of bruine zeep is een stevige, heerlijk geurende straffe zeep in een pot, die je er echt uit moet scheppen. Zet zo'n pot met een oude afwasborstel maar naast de wasmachine, en wrijf hardnekkige vlekken er mee in. Prima spul, ook voor het verwijderen van gras- en andere hardnekkige vlekken.
  • Azijn is een verzachter van de was, het ontgeurt, en haalt de vetresten van het waspoeder van de vezels. Af en toe je wasmachine leeg laten draaien op 90°C met 2 liter azijn erin is trouwens perfect als je wasmachine muf ruikt, zelfs al is ze leeg. Die vetachtige resten die op je wasgoed achterblijven, zetten zich namelijk ook vast aan de binnenkant van je wasmachine. Als je me niet geloofd, moet je het zeepbakje maar eens eruit halen en schoon maken...
  • Teatrea olie is een bacteriedodend en schimmelwerend middeltje. 10 à 15 druppels toevoegen aan de luierwas is dus een goede zaak. Hoef je zeker niet altijd te doen, tea tree olie is namelijk erg duur. Maar met een flesje doe je wel eg lang!
  • Dat felle zon witte katoen kan bleken, is al langer geweten. Dat een nachtje stevige vrieskou hetzelfde effect heeft, weten minder mensen. Dus zomer én winter kan je buiten bleken!
De temperatuur dan....
  • De AIO ( All in ones) was ik meestal op 40°C, heel af en toe eens op 60°C. Maar zo weinig mogelijk op een hoge temperatuur, want dan verslijten ze sneller.
  • De overbroekjes die niet te vuil zijn was ik mee met 40°C gekleurde was. Soms mee op 60°C, want dat dicht de stiknaden extra.Zijn ze wél erg vuil, dan was ik ze mee met de AIO's.
  • De inleggers van Bambino mio was ik meestal op 60°C eco, soms ook op 40°C. Altijd mét voorwas ( dan gaan de luchtjes er beter uit). Ik week ze nooit op voorhand. Als ze erg vuil zijn zet ik de machine wel eens stil in het midden van een 60°C cyclus, en dan laat ik de luiers een nachtje "weken" in de wasmachine. Nadien een cyclus op 40°C draaien en alles is kraakhelder.
Soms spoel ik een extra rondje met azijn, vooral als ik bruine zeep toevoeg. Restanten van bruine zeep kan erg agressief voor de billetjes zijn, wees er dus zuinig mee en gebruik het enkel als het echt nodig is.
Maar het allerbelangrijkste is dat ik mijn trommel zo vol mogelijk doe, met nog een vuistruimte aan de bovenkant vrij. En dan was je ecologisch!

7 opmerkingen:

  1. Aha, weer een aantal dingen bijgeleerd. Dat van die nacht in de vrieskou moet ik zeker eens doen, want mijn luiertjes hebben al lang geen buitenlucht meer gezien.
    En hoeveel van die Bicarnet doe je bij je was?
    Ik ben een veel luiere wasvrouw, hoor: gewoon alles op 60°, vaak met extra spoelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Cornelie,
    ik doe meestal 1 à 2 flinke soeplepels Bicarnet bij de luierwas....
    Veel groetjes!!
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe weet jij dat toch allemaal! Ik wenste dat ik je kon bellen voor lapmiddeltjes uit de oude doos.
    Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Camilla's krachttoer : als je vragen hebt : laat ze maar komen!!!
    Maar ik beloof niet dat ik op alles een antwoord weet hé ;-)
    Veel groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo,

    Erg interressant deze uitleg. Wat ik me nog wel af vraag, gebruik je al deze middelen te samen of los van elkaar. Hoeveel gebruik je van het natriumbicarbonaat en het azijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hallo!
    Enkel azijn en natriumbicarbonaat giet ik niet samen in hetzelfde bakje van de wasmachine. Die reageren samen en vormen dan koolstofdioxidegas. Onschadelijk, dat wel, maar ik heb liever geen gasvorming in mijn redelijk afgesloten wasmachine.
    Dus : natriumbicarbonaat in het bakje met de waspoeder, en de azijn enkel in het bakje voor het spoelmiddel ( waar je normaal je wasverzachter in doet). Dan komen ze normaal gezien ook apart bij het wasgoed aan, en is de reactie verwaarloosbaar.
    De rest gebruik ik soms wel samen, afhankelijk van de bevuilingsgraad.
    nog een extra tip : ik heb een extra wasmiddel toevoeging ontdekt van Ulrich Natuerlich : actifresh ( http://www.ulrich-natuerlich.de/belgien/waschmittel_actifresh.html). Wonderspul om geurtjes te verwijderen!!
    veel groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  7. beter geen azijn toevoegen als je luiers bamboe en elastiek bevatten. zo heb ik de mijne redelijk snel doen verslijten...

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.