titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

vrijdag 10 december 2010

pastinaakcrème met sherry en rozemarijn


Ik ben aan de "vergeten groenten".....daarnet schorseneren, nu pastinaak.
Patinaak en rozemarijn zijn een droomkoppel. En pastinaak is nu in seizoen.
Dus..
  • 2 pastinaken
  • 1 sjalot, 1/3 vuist groot, fijngesnipperd
  • beetje rozemarijn
  • zwarte peper
  • 2 blokjes bouillon
  • sojaboter
  • sherry
  • Vogel Harbamare
  • sojamelk natuur ( zonder suiker en/of vanille)
  • olie met truffel , gewoon te kopen bij de Delhaize...
Pastinaak schillen en in blokjes snijden, sjalot snipperen. Aanbakken in een pan, met de sojaboter en rozemarijn af en toe een klein beetje water toevoegen, tot de pastinaken al een beetje zacht zijn. Blussen met scheutje sherry. Zwarte peper erbij, evenals de Herbamare.
Onder water zetten ( 1 à 2 cm), en 15 min laten koken. Mixen. Voor het opdienen, een wolk sojamelk ( zonder toevoegingen van suiker/vanille enz) erbij doen, naar smaak. Een scheutje truffelolie toevoegen.
Klaar!!!
En ik ga die NU verder opeten....
Papa Vert kreeg nog een beetje...en was er ondersteboven van. Dit is dus dé feestsoep!!!

3 opmerkingen:

  1. Het grappige is dat pastinaak (parsnip) in Engeland verre van vergeten is, het is een heel gewone wintergroente. En ook met name een kerstklassieker. Geroosterd in de oven, met honing of maple syrup. Het recept komt binnenkort op mijn blog.
    Pastinaaksoep, je brengt me op een idee voor het kerstdiner! Ik maakte wel eens een lekkere soep met pastinaak en ik meen peer. Heel zoet, jummie.
    Wat is Herbamare eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey!!
    Kijk al uit naar je recept!
    Herbamare is van het merk Vogel, een soort van kruidenzout. Erg lekker! Het geeft net dat ietsje meer aan gerechten...
    Vergeet bij de soep zeker de truffelolie niet : onmisbaar, en net dat ietsje méér.
    En die pastinaak en peer soep : lijkt me een hit voor de kindjes!!!
    Groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn pastinaakrecept staat erop!

    Ik denk niet dat dat zout hier te krijgen is, maar ik vind er wel wat op...

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.