titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

vrijdag 10 december 2010

schorsenerenroomsoep


En we zijn vertrokken...het eerste receptje is uitgetest, en momenteel ben ik de laatste lepeltjes uit mijn soepkom aan het opeten.
En ik moet nog wat overlaten voor papa Vert.......maar alleen maar omdat ik hem zo graag zie. Liefst van al zou ik de hele zwik ineens naar binnen lepelen. ZO lekker....maar toch..zal het deze soep met het kerstfeestje NIET worden... (maar wel de soep uit het volgende logje)

Dus : wat heb je nodig
  • 1 sjalotje ( ongeveer 1/3 vuist groot), fijngesnipperd
  • soja bakken en braden
  • 1 kg verse schorseneren
  • 2 bouillonblokjes ( groenten van Zonnatura)
  • zwarte peper
  • truffelolie van zwarte of witte truffel (klinkt duurder dan het is : ongeveer 4 EUR voor een flesje, maar ZO lekker, en je doet er erg lang mee, want het smaakt flink door, en dus heb je er weinig van nodig)
  • sojamelk natuur en/of wat sojaroom
Schil de schorseneren met een dunschiller (handschoenen aandoen, of je handen verkleuren). Leg de schorseneren onmiddellijk in water met wat citroensap of azijn, dan verkleuren ze minder. Stoof het gesnipperde sjalotje aan in sojaboter. Voeg de schorseneren toe. Even laten stoven ( hoe langer, hoe beter voor de smaak!). Voeg de bouillon toe. Zet alles onder water ( ongeveer 2 cm water boven de schorseneren, niet meer!). Ik laat het dan 10 min koken in mijn drukkookpan, in een gewone pot zou ik wat meer water toevoegen, en langer laten koken.
Mixen. Voor het opdienen wat sojamelk natuur ( zonder vanillesmaak of suikers!) toevoegen, of sojaroom,een paar croutons erbij.Op en naast de croutons een paar druppeltjes truffelolie.
Smakelijk!!!

Schorseneren = keukenmeidenverdriet : omdat je handen en vingers er bruin van worden....
Werd ook wel de asperge van de armen genoemd ( fijne combinatie toch : de asperge van de armen en de champignon van de rijken in 1 soep gedraaid..). Is zeer rijk aan ijzer (1.5 mg per 100g) en zeer rijk aan calcium ( 60 mg per 100 g, de helft van 100ml melk).
En gewoon ook erg lekker.
De groene blaadjes zijn postelein, boordevol omega 3 vetzuren!!

1 opmerking:

  1. Je hebt me met je berichtje overgehaald om gisteren schorseneren te kopen op de markt. Ik wist niet dat ze zo veel ijzer bevatten. Het leek me maar een lastige groente. Ik heb er inmiddels een soep van gemaakt met ui, knoflook, uit en aardappel. Vandaag doe ik er nog wat nootmuskaat en peterselie doorheen.
    Ik had geen huishoudhandschoenen bij de hand, maar de handen voor het schillen invetten voorkomt ook dat je bruine handen krijgt. Die tip wordt vaak gegeven bij het snijden van pepertjes, maar werkt hier dus ook bij.
    Een leuke link over schorseneren:
    http://www.coquinaria.nl/recepten/09.1histrecept.htm

    Fijne zondag!

    Warme groet,
    Francis

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.