titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

donderdag 9 december 2010

vegetarische feesten


Kerst: tijd voor familie en gezin. En feest natuurlijk. Bij kerstfeesten denk ik vooral aan "airellekes" en kroketten, véél kroketten (dat laatste wordt ook erg gewaardeerd door de kleintjes). Warme dampende rijkelijke schotels, voor ons uiteraard zonder vlees, zoveel mogelijk mét seizoensproducten, en liefst zonder (of met zo weinig mogelijk) zuivel. Onmogelijk, denk je? Mis hoor! Ook vegetariërs feesten graag, uitgebreid én goed.
Wat zijn mijn plannen?
Wel ...ik had gedacht aan
Als voorgerecht
  • een schorsenerencrèmesoep met truffelolie en croutons
of
  • tempehpaté met uienconfituur en toastbrood
Als hoofdgerecht
  • quorn au vin met kroketjes uit de oven, halve appeltjes gevuld met airellekeskonfituur ( veenbessen)en champignons of honingworteltjes ( = vegetarisch)
of
  • seitan bourguignon met een aardappel-uientaartje of kroketjes en kleine gebakken witloofstonkjes of champignons ( = veganistisch)
Als nagerecht
  • tartetatin van appel en gember met soja-ijs en (vegan) zure room
  • crumble van appel/peer en pruimpjes en airellekes, met soja-ijs en (vegan) zure room
en dan
of
mét oude Bolsjenever .


en dan waarschijnlijk een motiliummeke om de nacht door te komen.
Sommige gerechten heb ik ooit al gemaakt, anderen moet ik nog eens testen voordat de feesten beginnen. Manlief zit al te popelen om de voorbereidingen en testgerechten te kunnen proeven.
Een foto van de seitan bourguignon vond ik alvast hier, en het recept dus ook ( hoewel ik er mijn goesting mee ga doen natuurlijk)

12 opmerkingen:

  1. mmmmmmmmmmmmmmmmmmm. ik kijk al uit naar recepten. Al moet ik geen feestmalen op tafel toveren, maar mag ik gewoon mijn voetjes onder tafel van ouders en schoonouders schuiven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ambitieus hoor, je bent heel wat van plan. Klinkt heel lekker allemaal, ik zou zo aan willen schuiven;). Ga je dit allemaal op de dag zelf maken of maak je vooraf al wat?

    Groetjes,
    Francis

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Francis!
    Leuk om je te horen!! Alles goed???
    Enne, nee, het mooie aan deze gerechtjes (vooral de stoofpotjes) is dat ik gewoon alles op voorhand maak ( dan wordt het zelfs nog lekkerder). Enkel de kroketjes enzo...Maar ik kan gewoon mee aan tafel die dag!
    En feesten hé!!!
    Veel groetjes en tot snel!!
    MV
    ps : ik heb veel aan jouw woladvies gehad, nu ik op zoek ben naar bio wollen sokken....!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi daar.

    Ik vroeg me af hoe het met baby gaat?
    Hopelijk gaat het weer beter.

    groetjes

    Pin

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hey Pin!!!
    Hij is eindelijk beter ( na ruim 1 maand ziekte)...Hij heeft wel 3 dubbele oorontstekingen achter de rug ( allemaal gevolg van dat verdomde RSV virus.....is één van de gekende superinfecties). Maar het lijkt goed te gaan...
    Ik hoop dat Tycho hiervan gespaard blijft hoor!! Alles goed met jullie mannetje???
    Veel liefs en een knuffeltje voor Tycho
    Maman Verte

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw, dat klinkt allemaal zo nieuwsgierig-makend :) Dat wordt een zeer smakelijke kerst! Ik zou zo bijna jaloers worden op je man en kinderen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Klinkt heerlijk allemaal! Ik moet nog eens gaan brainstormen... Al moet ik toegeven dat er bij ons wel wat vlees op tafel zal komen, we zijn maar part-time vegetariers, eens in de week ofzo komt het wel op tafel. En dan met kerst zeker, liefst wild (vind ik het meest 'natuurlijk' en diervriendelijk, of anders biologisch, want dat is het hier altijd).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Kelly : mijn kindjes vinden niet dat er iets is om jaloers op te zijn : zij willen gewoon kroketten, véél kroketten, zonder al die andere zever ....
    Mijn man : is het met je eens, vooral toen hij de pastinaakcrème mocht voorproeven....
    Enne Karien....als heel de westerse wereld al eens part-time vegetariër zou worden hé, het zou hier al een pak mooier zijn! En bio: nog een pluspunt!!!En met de feestdagen is het best moeilijk om "vleesloos feesten" verkocht te krijgen, men associeert " vleesloos" niet met " rijkelijk", maar eerder met "armoedig"...fout natuurlijk .....maar een gevoel dat moeilijk uit te roeien valt.
    Veel groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  9. gisteren naast iemand op de metro gezeten die maar bleef leuteren over wat ie allemaal ging klaarmaken met kerst: oesters, kreeft, soep, everzwijn met 4 verschillende zalfjes (dat woord alleen al!), bûche van de hofleverancier,... Als ik mocht kiezen, ik schoof toch véél liever bij jou aan tafel hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Merci hé, voor de complimenten....tijdens de feesten zit ik liefst met mijn familie mee aan tafel. Dus maak ik zoveel mogelijk op voorhand.Geen gezever in de keuken dus, en écht eten op het bord!
    Groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als je het zou overwegen om een traiteurdienst te beginnen, dan zou ik me graag al op de wachtlijst zetten voor Kerst 2011!

    Liefs
    Katja

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hey Katja!!
    nééééééééééééééééé, al die stress van een eigen zaak, ik mag er niet aan denken!!!
    maar wel erg bedankt voor het lieve compliment hoor!!
    Groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.