titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

dinsdag 4 januari 2011

afval beperken deel/3


Bij Food for freedom hebben ze mijn gedachten (of mijn oproep)gelezen.....denk ik...
Onlangs was ik nog eens in een natuurvoedingswinkel, eventjes kinderloos en met een zee van tijd (alé, een uurtje tijd ofzo). En wat vond ik in de rekken : een XXL verpakking tofu. Hoeraaa!!
En de verpakking is al significant minder dan 4 pakjes(of beter: bakjes) biotime tofu. De prijs is ongeveer dezelfde per kg, op een paar cent na misschien.
Ik probeer trouwens altijd het overtollige plastic verpakkingsmateriaal in de winkel al te verwijderen, en dat leg ik dan terug in de rekken (bv de plastic rond een groot pak rijstmelk). Om een duidelijke boodschap achter te laten :ik!wil!dit!niet!. En geloof me, als ze in de supermarkt veel tijd en energie kwijt zijn met het opruimen en afvoeren van dat verpakkingsmateriaal, zullen ze sneller bij de producent gaan vragen voor een alternatief (en naar hen wordt er waarschijnlijk wel geluisterd). Ik vind dat Tiense suiker trouwens een goed voorbeeld geeft: hun pakken suiker zitten verpakt in een groot stuk papier. Als dat mogelijk is voor 6( of is het 12?) kg suiker, dan zou dat toch voor meer zaken moeten kunnen....
Maar de tofu dus : ik koop de tofu met de houdbaarheidsdatum die het dichtst bij ligt (ik vries dat toch in). Ik snij het pak open, laat het meeste vocht eruit lopen, snij in plakjes, leg er stukjes boterhammenpapier tussen om de plakjes te scheiden, en steek dat in dezelfde plastic verpakking in de diepvriezer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.