titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

dinsdag 4 januari 2011

Eten in de winter

In januari lijkt het "gene vette" te zijn op vlak van groenten en fruit van eigen bodem.
Maarre.... er zijn veel vergeten groenten om te herontdekken!
Zoals koolraap en raapjes. Ik heb me gisteren suf gezocht naar de verschillende benamingen, en ik ben nog altijd niet zeker van het soort raapjes dat ik gekocht heb? En of ze echt wel van 't seizoen zijn. Ik zal mijn Velt bijbel ecologisch tuinieren er eens op moeten naslaan.
Op de eerste foto's dus de raapjes.

Hier een prachtig assortiment van wintergroenten( nog veel te veel verpakt naar mijn goesting, maar ik ben op zoek naar alternatieven...)
prei, worteltjes, schorseneren,veldsla, spruitjes, pastinaken, en selder ( hoewel dat dat een beetje valsspelen is, want januari is de enige maand dat ze niet op de Velt-kalender staat, maar hé, het is Belgisch, en het is nog maar nét januari, dus het kan misschien nog..)
Verder vindt je nu ook nog winterpostelein, ook erg lekker!!!
En dit heb ik er al mee gemaakt :
Gewokte schorseneren met zwarte peper en Herbamare van Vogel, geblust met een beetje sherry.
Een stoofpotje van pastinaken, worteltjes, en raapjes ( de 2 soorten), in olijfolie gestoofd met een klein fijngesnipperd uitje. Enkel zwarte peper en zout toevoegen. De raapjes en pastinaken hebben meer dan genoeg smaak van zichzelf.
En gewone gebakken tofu.
Niks speciaals, heel gewoon eten, maar ook heel gewoon heel erg lekker!
Prima gerechtjes dus om de vette, sauzerige, copieuze feestdagen verder mee te verteren.


2 opmerkingen:

  1. mmm, dat ziet er goed uit! Maar inderdaad wel jammer van al die verpakking... Ik ben wel fan van de Juliennepakketten als het op verpakking aankomt, meestal zit alles er los in, of in papieren zakjes (anderzijds zitten er ook soms groenten of fruit tussen die niet van eigen bodem zijn...)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben er niet helemaal zeker van, maar bestaan er ook geen boterraapjes, en zijn dat dan niet die gele op de foto?
    Hier gisteren pastinaaksoep, lekker!

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.