titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

zaterdag 22 januari 2011

moderne "logica"

Gisteren fietste ik naar school. Achter me hoorde ik iets wat leek op een vliegtuigmotor. Het lawaai was overweldigend, en verstoorde de rust van een prachtige ochtend. De bestuurder gaf nog wat meer gas, en stak me in een razende vaart, autoneus omhoog, voorbij. Het was zo'n auto type" bullebak" .
Deze auto is een zuivere ontkenning van "logica".
Hij verplaatst vooral zichzelf. 1000 kg staal verplaatsen, om een mens van 70 kg te transporteren, is idioot.
Hij was wit, die auto. Alsof luchtvervuiling niet bestaat. Alsof DEZE auto geen last heeft van het roet van zijn soortgenoten, als ze samen een file vormen.
Ik wens hem veel dure carwashbeurten toe.
En vooral omdat hij, ondanks alle machtsvertoon, 50 meter verderop, stil stond. Voor een rood licht. Alwaar ik hem 30 seconden later voorbij fietste.
Wie het eerst aan volgende het rode licht staat, wint?
Ik wil nog aannemen dat die autobestuurder denkt goede redenen te hebben om met zoiets te rijden. Zo zou het veiliger zijn(voor hem).
In die logica moeten we allemaal met een vrachtwagen rijden.
Maar dat parkeert dan weer onhandig.
Zo'n grote auto zou ook stoer staan. Maar meestal zijn het kleine mannetjes en vrouwtjes die eruit stappen. En als ze niet letterlijk klein zijn, dan wel figuurlijk. Type "meer geld dan stijl".
En ik voel me fysiek superieur, zelfs met een post-driezwangerschappenlijf.
Het nut van een "jeep" of 4X4 in ons geasfalteerd land ontgaat me ook volledig. Zeker nu ik ze tegenwoordig zie slalommen om de diepe putten in de weg te ontwijken.
Laat diepe putten nu net dé bestaansreden voor dit soort wagens zijn.
Dat landbouwers zo'n gedrocht nodig hebben, kan ik nog begrijpen. Zij moeten veevoeder transporteren of een sompig weiland oprijden om 150 l drinkwater naar koeien te brengen. Maar ofwel neemt het aantal varkenshouders en rundveeboeren spectaculair toe, ofwel is "doenalsofjeboerbent" heel hip tegenwoordig.
Want dat is volgens mij de enige logische verklaring zijn voor de toename van deze " Gooische tractors"



2 opmerkingen:

  1. Er zijn veel redenen ze waarom mensen een 4X4 nemen. Voor de status, dat vooral, maar als je een voertuig categorie 'lichte vracht' neemt, dan scheelt je dat ook enorm in taxen en dergelijke (vooral voor mensen die dat kunnen inbrengen in de belastingen)

    Ik erger me ook heel erg aan auto's. En het is ook zo opvallend dat je als fietser echt tussen de auto's moet slalommen... geparkeerde auto's, bewegende auto's, files.... de auto's nemen zoveel openbare ruimte in! En iedereen acht het zijn recht om pakweg 8 vierkante meter 'bezit' achter te mogen laten op de openbare weg. Ik zou wel eens hetzelfde willen doen met pakweg mijn tuinset ofzo. Ze gewoon installeren op straat en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

    Het grappige is... niemand heeft dat ooit echt democratisch beslist dat dat kon, het is gewoon zo gekomen en niemand heeft het ooit in vraag gesteld. (en dat in vraag stellen is nog steeds echt NOT DONE)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal mee eens. Mijn man wil ook zo'n ding. Maar ik ben faliekant tegen. Ik heb gezegd dat ik weiger er in te rijden. We hebben al een flinke stationkar. Hij vindt het handig, lekker groot. Ik geef toe dat 3 autostoeltjes in een gewone auto erg lastig is (auw mijn rug) maar ja, toch geef ik mijn principes niet op. Als mijn droom ooit uitkomt van op een mooie ranch in Australie of de VS wonen (een van mijn vele dromen, dus wellicht) dan komt hij er wel. Maar dan slaat het ergens op in de outback.
    Helaas lukt autoloos me niet. Het is hier waar we wonen erg heuvelachtig, er zijn geen fietspaden, en dan met 3 kinderen onder de 3... We wonen een half uur lopen van de winkels. Heuvel op. En af. Want er ligt een flinke tussen ons en het dorp. Dus die dubbele buggy met boodschappen duwen is ook geen sinecure. Ach, ik bespaar wel ergens anders denk ik dan maar... Maar die SUV. Nee!

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.