titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

vrijdag 14 januari 2011

Speltseitan


Seitan is erg lekker....
Je kan het bakken, malen en gebruiken om groenten mee te vullen. Je kan het gebruiken als "gehakt" in de pastasaus, of in stoofpotjes allerhande....mogelijkheden legio.
Na een -voor mijn doen-lange seitanpauze, kocht ik nog eens seitan( Food for freedom) voor het kerstfeest. Ik vond die textuur niet echt geslaagd.
Dan kocht ik de befaamde speltseitan van Bertyn (24 EUR per kg!).
Vond ik al wat beter! Maar jammer genoeg erg duur.
Speltseitan kan je echter ook zelf maken.
Met 500 g speltbloem maak je ongeveer 250 g seitan. (+/- 12EUR per kg)
Een stuk van de glutenbal bakte ik eerst in veel olijfolie gebakken(gefrituurd), dat zou de textuur verbeteren. Nadien pas kookte ik de glutenbal in bouillon van sojasaus en kruiden.
Het resultaat was best oké. De gefrituurde versie was inderdaad iets smeuïger van smaak. Maar de oorspronkelijke versie draagt nog altijd mijn voorkeur weg. (ongeveer 5 EUR per kg)
Zo zie je maar, wat je zelf doet, doe je soms beter!




2 opmerkingen:

  1. Een tijdje geleden ging ik enthousiast op zoek naar Seitan... Tot ik erachter kwam dat Seiten bestaat uit pure tarwegluten. Waar ik absoluut niet tegen kan.... helaas. Zo jammer. gluten zijn zo lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Karien!!!!
    Leuk om je hier te treffen, en zo snel al na de bevalling!!! Alles oké??
    Het lijkt me moeilijk , zo koken met glutenallergie....
    Ik ga je blog alvast doorgeven aan een paar mensen die met dezelfde allergie kampen....Want je maakt zo'n lekkere dingen...
    Veel liefs
    MV

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.