titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

zondag 16 januari 2011

weekmenu

Ik kook tegenwoordig ook meer en meer ineens voor baby erbij. Hij vindt het ook héérlijk op samen met ons aan tafel nog een aardappel of zo weg te werken, hoewel hij zijn groentenpapje 's morgens al gekregen heeft. En jong geleerd is oud gedaan, dus samen gezellig aan tafel! Of ik maak een gerechtje, dat ik meteen ook in porties voor baby kan invriezen. Dat bespaart tijd en werk én afwas....
In mijn takenlijstje zat dit weekend ook wat "opvoorhandwerk".
Zoals
  • Bonenburgers maken in grote hoeveelheden en invriezen
  • Kikkererwten weken, koken en invriezen. Altijd handig om een zakje met voorgekookte kekers te hebben, want baby mag dat eten, en zo maak je snel een gezond babyhapje. Zus is er ook dol op, en eet ze uit het vuistje.
  • Een berg seitan maken. Geen speltseitan, dat vond ik wat te duur, maar volgens het oude, beproefde recept : 1 kop volkorenmeel op 5 koppen bloem. Ook invriezen.
En wat eten we deze week?
  • za : gevulde raapjes ( recepten volgen, vegan én vegetarisch!) met aardappeltjes
  • zo : linzenpasta met champignons, prei en worteltjes
  • ma: zelfgemaakte appelmoes met vegetarische schnitzel en aardappeltjes
  • di : veldsla met gebakken tofu en aardappels
  • woe : spinazie met aardappeltjes en bonenburgers
  • do : pasta Chuta met veldsla en quornfilet
  • vrij : restjes (maar die zullen er bijna niet zijn : spinazie mag je niet opnieuw opwarmen, veldsla is hier altijd volledig op) aangevuld met spruitjes en tofu.
Op zondag had ik flink wat over, en dat verdeelde ik in glazen potjes om in te vriezen. Baby is dol op pasta, net als zijn mama.

4 opmerkingen:

  1. Hey mv! Hoe is het ermee? En eet baby al stukjes mee?
    Vanaf wanneer mag je eigenlijk kikkererwten aanbieden?
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey!!! Ja hoor, baby eet vlotjes mee, vaak nog zijn eigen baby-hap, maar 's avonds met ons samen stukjes pastinaak, aardappel, soms een banaan....enz...
    Allemaal dankzij jullie goede voorbeeld! Waarvoor dank!
    Enne : kikkererwten, tofu en linzen mag je hier ( in België volgens Kind en Gezin) geven vanaf 6 maanden. Vanaf 12 maanden mag je bonen, quorn, seitan en tempé geven....maar die afspraken zijn anders dan in Nederland. In België mag je pas melk en kaas geven vanaf 12 maanden...
    Ik hoop dat ik je wat geholpen heb met deze info. Heb je nog vragen: laat ze maar komen!!
    Veel groetjes, ook aan jullie lieve Rover
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  3. de kikkererwten staan al in de week! Hoe maak je ze verder klaar voor 'm, wat doe je erbij?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey!!
    Ik kook ze lang, tot ze helemaal gaar zijn ( in 25 à 30 minuten in een gewone pan, in een snelkookpan 13-18 minuten onder druk laten koken). Altijd even proeven. Ik laat ze meestal ook minstens 12 uur weken.
    Je kan er het velletje afhalen door erop te knijpen, en zo maak je ze nog beter verteerbaar voor kleine kindjes, maar dat hoeft niet echt. Omdat kikkererwten een gevaarlijke vorm hebben ( grootte van een knikker, gemakkelijk in te ademen, en kan de luchtpijp blokeren..) plet ik ze. Maar jij kan er bv gebakken kikkererwtenkoeken van maken, door er wat bloem aan toe te voegen ( ik weet wel niet of Rover al gluten mag...),eventueel een eitje, wat olijfolie, en dan platte schijven van maken en bakken in de pan. Ik geef kikkererwten echter meestal geplet ( ook leuke knoeiboel om dat met de handjes te eten...), maar mss ben ik te neurotisch voor verslikken...Ik ben benieuwd wat hij ervan vindt!Zus en baby zijn dol op de nootachtige smaak, zus eet ze uit het vuistje, maar die is dan ook alweer bijna 5 jaar...

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.