titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

donderdag 14 april 2011

milieuvriendelijk de droogkast gebruiken/bis

Een tijdje geleden had ik al een aantal tips gegeven om het energieverbruik van de droger tot een minimum te beperken. Uiteraard geldt hier ook : niet gebruiken is nog altijd best. Maar soms is het niet zo eenvoudig, zeker niet met een jong gezin.
In de reacties op die post zaten nog een aantal leuke, nuttige tips, en ik heb er ook nog een aantal gevonden
  • hang lakens enz in het trapgat, door de opstijgende warme lucht drogen ze vaak verbazingwekkend snel (bij mij soms op 2 uurtjes tijd!) Tip van Karien
  • Als je een condensatiedroger heb, kan je het opgevangen water gebruiken om de kamerplanten mee te begieten.? Doe dit wel niet te vaak, want dat condensatiewater bevat de, voor kamerplanten, levensnoodzakelijke mineralen niet. Tip van Biek
  • Steek in de droger een kurkdroge badhanddoek, die gewassen is zonder wasverzachter. Deze handdoek slorpt alle condensatiedruppels op die in de machine vormen tijdens het droogproces. De rest van het wasgoed zal sneller droog zijn, die badhanddoek hang je over de deur als je de was uitgehaald hebt. Belangrijk is wel dat je dan niet met de sensorfunctie droogt(dwz dat de machine dan meet hoe vochtig de was nog is)
  • Probeer een tweedehands waszwierder (centrifuge) op de kop te tikken. Die zwiert op 2800 toeren/minuut. En zo krijg je spulletjes als badhanddoeken, luiers, lakens....sneller droog.
  • Zet de droger op een plaats die ver van de wasmachine gelegen is. Zo kom je niet in de verleiding....
  • Of zet een condensatiedroger op een plaats waar je het graag warm wilt hebben. Als je hem dan toch gebruikt (meestal toch in de winter, als je niet buiten kan drogen), kan je de warmte recupereren.
Wie nog tips heeft, laat ze maar komen!

5 opmerkingen:

  1. Dat deed ik in ons oude huis ook. In de badkamer zat een raampje dat als kattenluik diende en altijd openstond. IJskoud dus! Maar gelukkig kon ik soms de droger lekker aanzetten een uurtje voordat ik ging douchen. En dan sokken aantrekken die uit de droger komen, zalig :)

    Een wasmachine kopen die goed centrifugeert scheelt ook op de tijd die je was in de droger moet. Mocht je toch een nieuwe nodig hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier geen droogmachine. Maar ik bewaar je tips voor misschien-ooit-eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, die voorlaatste vind ik wel grappig :)
    Maar verder ook geen tips wegens geen droogmachine...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja, die voorlaatste is hier van toepassing. De droger staat 2 verdiepingen lager dan de wasmachine.....ik gebruik de droger ook maar 1 à 2 keer per maand, max 30 min per keer.....( en steeds minder en minder)
    Zelfs na deze week(de kindjes zijn allemaal ziek, buikgriep, ik bespaar je de details, maar denk vuile was, vééél vuile was) , zelfs na deze week heb ik de droger nog niet moeten gebruiken....
    De zon heeft het meeste gedaan!!Fijn dat de meesten drogervrij leven!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn droger staat op de wasmachine maar ik heb afgelopen winter de 'weddenschap' met mezelf aangegaan om het een jaar zonder te doen. Dan mag ie weg, is weer ruimte voor andere dingen.
    Lukt tot nu toe prima, ook met een kleuter die nog regelmatig bedje nat maakt en een puber die elke dag verse kleren en pyama nodig heeft.

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.