titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

zondag 6 februari 2011

pastinaak/knolselder stoofpotje met bruin Grimbergenbier en seitan

..en aardappels. Ja, anders dan in het weekmenu, maar ik wou er patatjes en mosterd bij.
Het smaakte...bijzonder. Ik moest even wennen. Vooral knolselder heeft een hele specifieke smaak. Of het is omdat ik al 48 uur bijna niets gegeten had, en mijn smaakpapillen dus onbezoedeld en in bloedvorm waren.
Toch het recept, omdat ik deze dampende schotel een typisch wintergerecht vind. De kindjes hebben er trouwens maar met lange tanden van gegeten. En dan had ik nog wel stoemp gemaakt van de groenten en patatjes voor hen. De ondankbaren.....Het "vlezeke" daarentegen...ging erg vlot naar binnen! En papa, die vond het allemaal geweldig.



Wat heb je nodig voor 4 p

Voor de seitan
  • 600 g seitan
  • 0.5 flesje bruin bier (Grimbergen, Mardesous...)
  • 1 ui fijngesnipperd
  • soja bakken en braden.
Stoof de ui in boter, en voeg de seitan toe. Bak de seitan bruin en krokant aan beide kanten in de boter. Blussen met bruin bier (ongeveer 1/2 flesje). Even laten opkoken, en nog een paar minuten op een zacht vuurtje laten verder koken.

Voor de knolselder/pastinaak stoofpot
  • 1/2 knolselder
  • dezelfde hoeveelheid pastinaak
  • salie
  • 3/4 fles bruin bier
  • zout of herbamare
  • zwarte peper
Snij knolselder en pastinaak in kubusjes van ongeveer 1 op1 cm.
Stoof de knolselder eerst aan in olijfolie. Op een zacht vuurtje even laten stoven, en dan pastinaak toevoegen. Kruiden met zwarte peper, zout of herbamare van Vogel, en salie. Blussen met bier ( ik gebruikte 1/2 flesje, maar dat had gerust wat meer mogen zijn). Lang laten stoven , tot alles net gaar is. Knolselder duurt meestal langer, maar dat geeft niet. Dat mag gerust nog wat beet hebben. Pastinaak gaat sneller erg zacht worden, waardoor de hele specifieke pastinaaksmaak zich goed door het stoofpotje mengt.
Bijkruiden indien nodig.
Opdienen met mosterd en gekookte aardappels.

2 opmerkingen:

  1. Mja ik heb het ook niet zo voor knolselder... Rauw geraspt door een slaatje of gemixt door een soep vind ik het nog wel lekker, maar in een puree of stoofpotje, liever niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey!
    Ja, knolselder is "moeilijk". Maar echt wel een groente van het seizoen, op een moment dat het aanbod schaars is....dus ik blijf proberen tot ik iets vind dat me wel echt smaakt. Dit was niet echt slecht, maar zeker geen wauw gevoel!
    Groetjes!!
    MV

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.