titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

zondag 6 februari 2011

weekmenu

...en op dag 2 ligt dat mooie plannetje al helemaal aan diggelen...
Gisteren lag ik bijna heel de dag ziek in bed, zielig te wezen. De onsmakelijke details zal ik u besparen..maar het was erg, héél erg.
Enfin, ik ben er terug half bovenop. Gisteren is het mooie plannetje van de lasagne dus al in het water gevallen. Gelukkig had ik de dag ervoor al soep gemaakt(alsof ik de bui al voelde hangen) en hadden de huisgenootjes toch iets vers te eten.
Sommige recepten blijven terugkomen, hoewel het nu al februari is. De groeten-en fruitkalender is zeer beperkt. Januari, februari en april blijken de "moeilijkste", en dus meteen ook de meest uitdagende, maanden te zijn.
Het weekmenu
  • za Ⓥ : lasagne van savooikool -linzengehakt en tofuricotta, met couscous of aardappels ( ben er nog niet uit)
  • zo Ⓥ : knolselder/pastinaakstoofpotje met salie en bruin Grimbergenbier, quinoa en seitan
  • ma Ⓥ : spruitjes /1-2-3 appelmoes, aardappels en bonenburgers
  • di Ⓥ: veldsla met koolrabi/appelslaatje , aardappels en vegetarische schnitzel
  • woe Ⓥ: diepvriesspinazie met vegetarische wokstrips en aardappelpuree
  • do : pasta met veldsla en quornfilet
  • vrij Ⓥ: restjes, aangevuld met spruitjes en iets van vegetarisch eiwit uit de diepvriezer
In de loop van de week mag je, bij leven en welzijn, van de schuingedrukte gerechtjes een recept verwachten.
De Ⓥ duidt de vegan gerechten aan.
Ik bedacht me onlangs dat ik bijna nooit rijst op het menu zet, voornamelijk omdat ik rijst, als exotisch product, probeer te vermijden. Er zitten nogal wat voedselkilometers in, en het is een product dat je, in tegenstelling tot koffie, thee en specerijen, toch in een behoorlijke hoeveelheid moet eten en kopen. Ook zou vooral de natte rijstteelt flink wat methaan de atmosfeer in sturen (12% van de methaanuitstoot in de wereld is van natte rijstteelt afkomstig). En laat methaan nu net een sterk broeikasgas zijn (4 x sterker dan CO2).
Goed bezig dus, dacht ik zo zelf...tot ik besefte dat ik wél liters rijstmelk drink. Bye bye Ricedream, hello Oatly! Terug even wennen aan havermelk in de koffie dus. En ik heb gisteren, voor de totale ineenstorting, nog net 1 liter havermelk kunnen maken. Zo houden we ook weer de afvalstroom( brik) binnen de perken.

2 opmerkingen:

  1. ik ben vooral benieuwd naar het recept van uw zondags menu.
    Verzorg jezelf ondertussen maar goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je glutenvrij moet eten (zoals ik) zal de keus toch sneller op rijst vallen.

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.