titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

zaterdag 9 april 2011

de tuin

Onze tuin is een ramp. Op meerdere vlakken.
We wonen in Hoboken, bekend van zijn historische loodvervuiling. Dat wisten we voordat we het huis kochten. We zitten wel verder weg van de industrie, en op het talud van de Schelde. Veilig dus, althans, dat dachten we. Tot we onze bodem lieten testen.
Het is weliswaar niet zo erg als in de meest vervuilde (en door de staat en Umicore gesaneerde) bodems, maar toch erg genoeg om
  1. geen groenten in open lucht in te mogen kweken
  2. geen groenten in tuingrond te mogen kweken
  3. tuincompost niet aan groenten te mogen geven
  4. regenwater niet aan groenten te mogen geven
Dit waren de adviezen van de hygiëne-ambtenaar.
Wat mocht dan wel?
  • een volledig afgesloten serre zetten
  • met nieuw aangevoerde aarde in
  • de groenten enkel besproeien met leidingwater
****slik*****
Maar :" onmogelijk" bestaat voor mij niet echt, en moeilijk gaat ook.
Na uitgebreid contact met OVAM, werd me al snel duidelijk dat we op geen steun moesten rekenen om de grond te saneren. Ja, de bodem is vervuild in onze tuin, maar nee, hij is nog niet vervuild genoeg om op kosten van Umicore en/of de staat te saneren. En dan moet je weten dat cadmiumnorm, de loodnorm en de arsenicumnorm hier vele malen overschreden is.
Enfin, een gewaarschuwd mens is er 2 waard. In Vlaanderen schijnt het nergens echt oké te zijn, wij hebben het voordeel dat we wisten dat we voorzichtig moesten zijn.
Cadmium is het grootste probleem : dat wordt in ionenvorm door de plantenwortels opgenomen. Lood is vooral als stof een probleem, maar dat kan je voor een groot deel afwassen. Alle organisch materiaal in onze tuin bevat dus hoge concentraties aan cadmium, en moest dus zoveel mogelijk weg. Vandaar de "put" in de tuin. Een deel van de grond hebben we gebruikt om ons terras achteraan op te hogen, en de nieuw gecreëerde siertuin vooraan van aarde te voorzien. "Grondverzet binnen eigen perceel" heet dat dan, en dat mag.
Binnenkort laten we ook nieuwe aarde aanvoeren.
Gewone potgrond is niet ecologisch, want een belangrijk bestanddeel is afgegraven grond van veengebieden in Oost-Europa. En dus landschapsverminking.
We zijn dus nog op zoek naar een goed alternatief.
En daarna start maman een moestuintje, en kunnen de kindjes veilig buitenspelen. Hoera!!!!

12 opmerkingen:

  1. nog veel werk in de thuin. Maar je ziet het wel zitten, dat is fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt als een titanenwerk. Veel succes ermee. Ben al benieuwd naar je moestuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben ook benieuwd naar mijn moestuintje.....plannetjes te over hoor, maar in vervuilde grond groenten kweken heeft geen zin. Vandaar deze saneringsactie, om nog meer onafhankelijk te worden ( beetje "transition beweging"gericht leven )
    Groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje, wat naar zeg. Ik geniet erg van mijn moestuintje!
    Ik heb van die verhoogde bedden (ivm reuma in de rug kan ik niet zo goed bukken) en die hebben we gevuld met peat-free (dus geen veen) potgrond en aarde. Dat zou bij jullie ook moeten kunnen toch? Ik heb het online gevonden, is hier goed verkrijgbaar.
    Heel veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je ziet het goed zitten!
    Ik denk dat ik het in jouw geval al zou hebben opgegeven... hoewel... een serre hebben we ook en das wel heel makkelijk...
    Ik zou er een heel biodivers insectenbiotoop van maken denk ik, maar insecten eten wij tot nader orde niet he :-) Dus naar onafhankelijkheid toe is dat geen oplossing...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo dat is wel indrukwekkend zeg!
    Maar met jouw energie moet er toch iets heel moois van te maken zijn geloof ik.
    Ik blijf je volgen in dit proces.
    Warme groetjes uit de casa.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gatverdarrie wat een gedoe.

    Ik durf trouwens ook niet uit onze tuin te eten. Niet dat bekend is dat de grond vervuild is maar omdat ook niet bekend is of de grond "gezond" is. En ik vertrouw de schutting van de buren niet... deze is geimpregneerd met vast een giftig goedje dat met de regen in mijn tuin verdwijnt.

    Liefs pin

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Pin,
    heb je al eens aan kweekbedden gedacht?
    of dit
    http://www.coroflot.com/s_rouge/HoverGrow/1?city=Milano&school_id=64482&experience_range=1&
    od it
    http://www.oakparkcropswap.org/blog/uploaded_images/Eva-Moores-Garden-007-798040.jpg
    Die kweekbedden kan je vullen met organische grond.
    enne...
    een idee? Graaf en sleuf uit aan de afscheiding van de buren, en steek vijverfolie verticaal de grond in. Zo maak je een ondergrondse afscheiding, zodat het regenwater dat van de afscheiding druipt niet meer in jouw tuin terecht komt.....
    Gewoon een paar ideetjes, voor mocht je zin en tijd hebben om een paar dingetjes te kweken ( kruiden bv...mmmmm)
    Groetjes en een knuffel aan Tycho!!!
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Waar kan je de grond uit je tuin laten analyseren?
    Mijn zus woont sinds kort ook in Hoboken...

    Groetjes
    Margot

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo!
    Je kan hiervoor terecht bij het PIH, provinciaal instituut voor hygiëne.
    Kathleen.Degroeve(at)stad.Antwerpen.be
    heeft me erg goed geholpen met extra informatie. Wij hebben onze bodem laten analyseren tijdens een speciale actie voor de inwoners van Hoboken, met een speciaal prijske...maar die actie is voorbij nu....
    Maar mss plannen ze wel een nieuwe? Gewoon even informeren!
    Veel succes!
    Groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dankjewel voor de info!
    Margot

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Amai, ik zou toch niet zo gerust zijn om daar te blijven wonen... Want uiteindelijk, dat (lood)stof, dat adem je ook gewoon in he. Dus sowieso krijg je het in je lichaam.
    Triestig dat het zo erg gesteld is met de grond op vele plaatsen...

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.