titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

vrijdag 4 maart 2011

the good life

Het is al een tijdje geleden dat ik de voordelen besprak van een ecologisch en lowimpact leven. En ik heb het gevoel dat de "rode draad" wat weg is uit dit blog, dus pik ik hem hier even weer op.
Hoe bereiken we zo'n lage ecologische voetafdruk?
  • voedsel: we kiezen seizoensgroenten en fruit van eigen bodem, eten geen vis of vlees, en bijna nooit zuivel.
  • woning: we hebben ons huis geïsoleerd en gaan dat nog verder aanpakken. We springen zuinig om met verlichting en verwarming. We kiezen radicaal voor echte groene stroom.
  • reizen: wij vliegen niet, maar nemen de trein. 1 keer, vlak na de geboorte van baby, zijn we naar Zeeland getrokken met een volledig vol mini-busje (8 personen). Dat was zowat onze meest milieu-onvriendelijke move in jààààren. Ons motto: probeer de rust en het geluk te vinden in je omgeving. Als je het hier niet kan vinden, zal je het 1000-den km verderop ook niet aantreffen.
  • woon-werkverkeer: met de fiets, want geen wagen. Onze fietsvergoeding bedraagt ongeveer 900 EUR per jaar. Is trouwens ook een netto-tijdsbesparing...
  • afval: proberen we te beperken: zo weinig mogelijk wegwerpluiers (moeten we wel gebruiken in de kinderopvang), zo weinig mogelijk verpakking...
  • we gooien zo weinig mogelijk eten weg
  • we kopen (en verkopen) tweedehandskleding en soms ook meubels en gebruiken alles tot het versleten is.
  • ...
  • en ja, we douchen elke dag met warm water, we hebben een stofzuiger, we hebben (digitale) tv (kleintje), wasmachine, vaatwasser, desktop en notebook... en gebruiken dat ook . Dus alle modern comfort!
En wat is er zo ecolicious aan dit alles?
We hebben vrijheid. We hebben tijd. We hebben weinig stress. We hebben niet veel nodig, behalve elkaar. We zijn gezond en gelukkig.
We moeten niet consumeren om te compenseren. We hebben tijd om te spelen met de kinderen, te luisteren naar elkaar. De kindjes moeten bijna nooit in de voor-of nabewaking, en maar 2.5 dag per week naar de kribbe voor een paar uur. Papa schoolt zich al 5 jaar bij (avondschool), mama heeft haar ding gevonden in het uitdragen van een ecologisch leven via klimaatwijken, open klimaathuizen én dit weblog.
En ondanks het feit dat we 1000 EUR per maand afbetalen aan ons huis en geen grootverdieners zijn (die dan ook nog eens werken aan 1/2 en 4/5) houden we nog veel geld per maand over. Dat zetten we opzij voor onze kindjes.
We zijn vrij van de last van materiële bezittingen en de overdreven drang ernaar.
We zijn gewoonweg, neen, eenvoudigweg : gelukkig.

8 opmerkingen:

  1. Wij doen veel dingen net als jullie. Behalve dat wij geen tv hebben, de vaatwasser alleen in noodgevallen gebruikt wordt. En we hebben een auto. We wonen op het platteland en manlief heeft de auto nodig om op zijn werk te komen. Het ov is hier niet geweldig en manlief moet regelmatig op reis met de auto voor zijn werk. We vliegen idd ook niet, maar gaan meestal wel met de auto op vakantie en de laatste jaren een bestemming die binnen een dag te bereiken is.
    Wij eten veel veganistisch en vegetarisch. We gebruiken nog wel kaas en eieren. De mannen af en toe vis. Ik eet glutenvrij en dat vind ik nog te moeilijk om helemaal te kunnen combineren met vegan. Sinds deze week weer heel veel biologisch. Eten doen we ook veel uit de regio. Een voordeel is dat we in een landbouwgebied wonen.

    Groetjes van Monica uit Nederland

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hey! Leuk om te horen hoe andere mensen het doen!
    Het is idd niet eenvoudig, zo glutenvrij eten!
    En met studerende kinderen ( staat ons ook ooit te wachten aaarrghhh) lijkt het me financieel ook moeilijk.
    En grappig hé, hoe veel mensen hetzelfde doen uit overtuiging! Zo zie je maar : je bent niet alleen
    Veel groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat er mensen mee bezig zijn vind ik zelf al heel wat.
    Ik doe het ook een beetje zoals jij met kledij, meubels, eten,..

    Ik heb het even geprobeerd met een kleinere auto, maar dat ging niet. Wij hebben ook een stacaravan waar je zeer moeilijk geraakt met het openbaar vervoer. De trein rijdt tot 20 km voor het dorpje en dan moet je de bus nemen. De bus stopt dan op 6 km van de stacaravan en de fietsen hebben we niet mee.
    Wij wonen in de stad en dan is het niet zo moeilijk om alles te voet te doen of met de fiets. Maar op vakantie gaan vind ik een moeilijk iets. Ik heb weleens overwogen om met de fiets naar de vakantiebestemming te rijden...100 km ver.

    Groetjes , Sandra.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij doen ook ons best om ecologisch te leven, maar we drijven het niet zo ver door. Zo gaan we wel ver op vakantie omdat ik het zeer verrijkend vind om vreemde culturen te ontdekken en onbekend natuurschoon te bewonderen. Blijkbaar is onze energieleverancier (Lampiris) ook niet zo groen als we dachten, maar wel duidelijk beter als de meer voor de hand liggende alternatieven. We eten ook zo veel mogelijk lokaal geproduceerde biogroenten en -fruit (via een groentenpakket), maar hebben af en toe toch nood aan wat andere smaken en laten ons in het putje van de winter al eens verleiden door courgettes en paprika's. Ook de vaatwasmachine gebruiken we regelmatig, wel alleen voor servies, glazen en bestek. Potten en pannen doen we met de hand. We gebruiken ook het supersnelle programma (30 minuten op 30 graden) sinds we het ontdekt hebben, werkt perfect! We kunnen zeker nog wat bijleren, maar we doen ons best!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben blij dat er zoveel mensen zoveel doen voor het milieu....en ik weet dat toerisme een heikel punt is en blijft. Alle deskundigen zijn het erover eens dat dat het moeilijkst te tackelen probleem is. Er zijn voors en tegens...Ik bekijk het zo : ik heb de wereld aan mijn vingertippen liggen, met tv en internet. Ik leer zo veel bij, meer dan ik ooit via reizen zou kunnen leren. Al heel de geschiedenis lang leren mensen via "media" bij over anderen. Denk maar aan de mondelinge overlevering via verhalen,via romans, onderwijs, theater...allemaal onrechtstreekse kennisoverdracht. Je hoeft er niet "in het echt"te zijn om het te beleven, of om mee te leven en te voelen met andere culturen, of om er levenslessen uit te trekken...alle literatuur, kunst, theater, film, televisie,geschiedenislessen....zijn erop gericht om onrechtstreekse kennisoverdracht te geven, of overdracht van een andere levensstijl of levensvisie. Dat werkt ook.
    Groetjes!
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo denk ik er ook over. Ik kan vanwege mijn gezondheid niet overal naar toe en ik vind het helemaal niet erg. Met internet, films, boeken kun je overal komen en van genieten.
    En dat allemaal heel milieuvriendelijk, goedkoop en zonder de stress van ziektes, vaccinaties, hoge kosten, vliegreizen, ongedierte...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als ik dat zo lees voel ik me niet zo super... Doe wel m'n best, wasbare luiers, moestuin, weinig vlees, was aan de lijn drogen, thermostaat niet te hoog. Maar mijn grote zonde is vliegen, dat doe ik vaak. Ik vind reizen te leuk, nieuwe culturen zien, mooie natuur. En dan mijn familie, ik woon in Engeland, zus in Argentinie, schoonzus woont in Singapore, schoonvader in Portugal, om over mijn vrienden maar te zwijgen. Daar wil je toch wel op bezoek. Knap van jou dat het lukt gelukkig te zijn op een plekje, ik heb teveel reiskriebels...Dus probeer ik elders maar wat te compenseren...

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.