titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

zaterdag 19 maart 2011

maman sombre

Het is alweer eventjes geleden, en ik sta -tig blogs achter die ik echt wel allemaal van plan ben te schrijven.
Maar het dagelijkse leven neemt even de overhand. Ook de ramp in Japan houdt me al een week of zo aan het televisietoestel gekluisterd. Dat zorgt ook voor flink wat onrust in mijn hoofd. Het lijkt ons immers maar niet te lukken om mensen ervan te overtuigen dat we het met een pak minder moeten doen. En dat minder niet slechter is.
Het heilige geloof in de technologie stemt me ook somber. Ik vestig niet te veel hoop op technologische vernieuwing. Het kan een ondersteuning bieden, maar uiteindelijk moeten we toch leren om met "minder" rond te komen. Een paar voorbeelden
  • onze huidige energiebehoefte dekken met alternatieve, hernieuwbare energie is niet mogelijk. Er zijn gewoonweg te weinig grondstoffen om bv alle pv panelen, zonnespiegels, windmolens....te fabriceren. Hier en in het boek van André Diederen, onderzoeker aan het Nederlandse TNO, "Global Resource Depletion"vind je meer info. Onze energiebehoefte kan wel alternatief gedekt worden, als we met z'n allen een pak minder verbruiken....
  • als iedereen elektrisch wil gaan rijden, ipv met fossiele brandstoffen zoals nu, dan zouden we in België alleen al 10 kerncentrales van Doel moeten bijbouwen. Om dan nog maar te zwijgen van de dure uitbouw van ons hoogspanningsnet, dat nu als zo overbelast is, dat stroompannes niet uitgesloten zijn. En willen we wel 10 kerncentrales erbij?Ook waterstof en luchtdrukauto's hebben elektriciteit nodig om aan brandstof te geraken ( waterstofgas wordt gemaakt door elektrolyse van water, en een elektrische compressor comprimeert lucht in een luchtdrukauto)
  • photovoltaïsche energie-opwekking kan zijn mooie beloftes niet inlossen. Op het einde van 2009 waren er 70 000 pv-installaties in ons land, en ze leverden 5.7% van alle groene energie (ter vergelijking : de 145 windmoleninstallaties leveren 17% van alle groene stroom..). Waarom men daar miljarden blijft inpompen, en windenergie blijft tegenhouden, is me een raadsel. In onze streken zal zonne-energie nooit ecologisch rendabel zijn.
  • ondanks alle investering in alternatieve energie is ons energieverbruik alleen maar....gestegen, en komt slechts 3% van alle elektriciteit uit hernieuwbare bronnen.
  • in tussentijd worden de subsidies om energie te besparen (bv buitenmuurisolatie) afgeschaft.
  • sinds de uitvinding van zeer zuinige LED lampen, zijn er nog nooit zoveel monumenten, gebouwen, tuinen....constant verlicht. Zoveel méér verlichting zelfs, dat dat het positieve effect van energiebesparende LED's opheft.
  • ik lees zelfs over laagenergiewoningen die méér energie verbruiken dan wij doen, met ons banaal rijhuis van 1950.
  • onze steeds meer zuinige auto's en vliegtuigen leggen steeds meer kilometers af, en al die technologische hoogstandjes hebben dus geen-nul effect.
Ik geloof dus niet dat de technologie ons zal redden. Ik geloof zelfs dat "het geloof in de technologie", ons alleen maar sneller ten gronde zal richten.
Want als je een technologisch hoogstandje als deus ex machina verwacht, waarom zou je dan nog moeite doen?
Ik betrap zelfs mezelf erop dat ik spaarlampen langer laat branden dan nodig, want ze zijn toch zo zuinig..en als ik, als fluolindegroene mens al zo denk, hoe denkt en handelt Jan niet-zo-milieubewust-Modaal dan?

9 opmerkingen:

  1. Ken je the Venus Project van Jaque Fresco? Die heeft wel interessante theorieën over techniek.

    Zijn idee (als ik het goed zeg) alle technologische kennis is er. De materialen ook. Maar nu wordt het door bedrijven en overheden gebruikt ten gunste van zichzelf, om rijk te worden en niet voor de mensen om het beter te krijgen.

    Ben het helemaal met je eens hoor. Van die mensen die in een eco woning gaan wonen om lekker verre reizen te kunnen maken zonder schuldgevoel enzo. En lekker groen doen in je prius die op de snelweg gewoon 1/12 loopt. Op fossiele brandstof...

    Ben geen haar beter verder (klein haartje dan ;)) maar... wat dan? Lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij proberen qua energieverbruik steeds ideeën te vinden om minder te verbruiken op een manier die bij ons past. Lukt niet altijd want wij hebben nog een studerende zoon thuis die andere dingen aan zijn hoofd heeft.
    Afgelopen jaar hebben we met vier personen ongeveer 2400 kw elektriciteit verbruikt. In Nederland ligt het gezinsverbruik (2,3 personen op 3500). Gas was dit jaar ongeveer 1575. Wij wonen in een twee onder eenkapper in het noorden van Nederland. Daar is het een heel stuk kouder dan in het zuiden. Helemaal met de koude wind van het IJsselmeer.
    We stoken niet te warm en dragen snel een dikke trui en vest. Ik laat de zon de kamer zoveel mogelijk verwarmen en de thermostaat gaat op tijd weer omlaag. We hebben gedacht aan een speksteenkachel, maar dat wordt erg prijzig om alleen al hier neer te zetten met de kosten van een schoorsteen die we nu nog niet hebben. Verder is er hier weinig hout in de omgeving.
    De voordeur krijgt dit voorjaar dubbel glas. En we gaan een constructie maken om de voordeur in combinatie met de trap van een gordijn te voorzien. Er komt ook een gordijn bij de halfopen keuken. Daar komt altijd veel koude vandaan in de winter.
    Bij elektriciteitvermindering gaan we de deurbel vervangen door een ouderwetse deurklopper. De grote vriezer is vorige week uitgegaan en omgedoopt tot voorraadkist. Misschien gaan we volgende winter de koelkast uitzetten en voedingsmiddelen in een kast in de garage bewaren.
    We hebben geen droger, geen tv, vaatwasser wordt alleen gebruikt bij ziekte, wassen meest op lage temperatuur. We gaan niet met het vliegtuig op vakantie. We rijden wel in een ruime auto waar we met zijn vieren (allemaal lange mensen) in kunnen. Manlief heeft een auto nodig voor zijn werk. Hij moet regelmatig het land door. De auto rijdt 1 op 18.
    We eten vegetarisch/veganistisch en sinds kort weer voor het grootste deel biologisch.
    Verder hebben we veel spaarlampen en gaat elk apparaat uit als die niet gebruikt wordt. De PC's zijn voorzien van lcd schermen. Verder nog twee laptops waarvan die van mij met ledscherm is.
    In de keuken hadden we eerst spaarlampen, maar die gaan heel snel stuk. Daar heb ik nu toch weer een gewone gloeilamp in het armatuur gedaan. Ik gebruik nu vaker de halogeenverlichting boven het aanrechtblad en doe de voorbereidingen voor het eten als er nog voldoende licht is. Binnenkort gaat de stroom weer van de halogeen verlichting, want de transformator gebruikt ook stroom.
    Groetjes, Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Net zoals ze tegenwoordig steeds zuiniger motoren kunnen maken, maar tegelijkertijd ze steeds zwaarder en hardrijdender maken, zodat het elkaar opheft...
    Als techneut geloof ik op zich wel in de technologische verbetering, maar heb niet de illusie dat dat alleen genoeg is. Ik denk dat we een combinatie moeten vinden.
    Helemaal terug naar het verleden kan namelijk ook niet. de huidige wereld bevolking voeden op traditionele biologische wijze kan bijvoorbeeld niet. Ik geloof in minderen en anders doen tegelijk. Het blijft heel lastig. En mensen zijn verwend ik niet het minst, doe genoeg 'fout'. Helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Biologische teelt is waarschijnlijk de meest geschikte omdat dat beter bestand is tegen ziekte, droogte etc.
    Maar dan moet er wel overgegaan worden op plantaardige voeding. Anders is er idd te weinig grond.
    En meer zelf gaan verbouwen, stadstuinen, fruitbomen/struiken in de stad ipv sierspul etc.

    Groetjes, Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Het lijkt ons immers maar niet te lukken om mensen ervan te overtuigen dat we het met een pak minder moeten doen."

    Met ruim 12000 bezoeken aan je blog maak je weldegelijk een verschil! Mocht er geen interesse zijn in het hoofdthema, dan zou je toch niet zoveel lezers hebben ? Keep up the good work !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ allen : merci, zowel voor jullie blogsgewijze woorden, als voor jullie dagdagelijkse daden...
    @ Monica : haha! Jij bent ook aanhanger van de transitie beweging lees ik tussen de lijnen door? En ik kan me zo jullie huis voorstellen : fantastisch lijkt het me! Dat gordijn in de gang ; hebben we ook, tot de nieuwe voordeur komt. En dat helpt joh! En ik denk dat jullie het op milieuvlak geweldig doen!
    @ Valhalla en Karien : er is geen fout...en onthoud : "Je bent beter inconsequent goed bezig dan consequent verkeerd"....Ik geloof ook in de technologie, maar ik schat het effect ervan veel kleiner dan gedragswijziging...en ik maak me zorgen voor het grondstoffentekort....ik geloof wel in de bio-landbouw, vooral ook als bewaarder van oude soorten, die vaak meer ziekteresistent zijn, omdat ze voor meer genetische diversiteit zorgen (denk maar aan de Cavendisch banaan tegenwoordig....)ik vrees zelfs dat de oude industriële landbouw achterhaald aan het worden is...
    @ Sarah : merci: ik voelde me een beetje somber . Baby is 1 jaar geworden, en dat werkte in op mijn hormonen vrees ik.....vandaar mijn sombere toon. Hoewel het bericht van een tekort aan grondstoffen wel als een mokerslag kwam.
    groetjes!!
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Klopt van die transitiebeweging. Ik vind het zo hoopgevend en inspirerend. Ik heb er een paar boeken over en zou er graag meer mee doen. Helaas laat mijn gezondheid te wensen over en heb ik daardoor erg weinig energie.
    Ik probeer het huishouden voor ons zo milieuvriendelijk mogelijk te doen. Al zijn we bij lange na nog niet zo ver als Low Impact Man.
    Als ik genoeg energie had zou ik hier een moestuin hebben, experimenteren met de was op de hand doen, de antieke wasbok uitproberen en opknappen etc.
    Wel worden we in onze omgeving soms als vreemd gezien vanwege de manier van leven. Wij gaan niet op vliegvakantie en al helemaal niet voor een weekend. Als ik een opmerking maak over de hoeveelheid brandstof die zoiets kost dan staan veel mensen daar niet bij stil. Of dat we zonder droger de was drogen. En onze manier van eten is duidelijk anders. Maar mensen eten hier graag en vrienden van onze zoons zijn nu geïnteresseerd in gezonde en vegetarische voeding.
    In plaats van een plastic afwasborstel die meestal maar kort meegaat, gebruik ik nu gebreide doekjes van katoen. Werkt heel goed. Het is alleen wat minder voor mijn handen. Die krijgen daarna een extra likje creme.

    Kan me goed voorstellen dat je somber wordt als je zo'n klein kindje hebt.
    Mijn zoons zijn studenten en ook om hen voel ik me soms somber. Kunnen ze een goede toekomst opbouwen? De huizenprijzen zijn zo hoog, huren moeilijk, ziektekosten heel hoog, vinden ze werk en dan nog voedselcrisis, energiecrisis etc.
    We proberen ze een voorbeeld mee te geven en ze mogen na het studeren best nog een tijdje bij ons wonen om te kunnen sparen.

    Groetjes, Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zal ik eens wat leuks vertellen: ik word niet somber van dit alles. Ik zie het als een kans om 'anders leven' te stimuleren (ahum). Voor mijn jonge zoons (4 en 7 jaar) zie ik het ook als een kans om andere technieken van huis uit mee te krijgen, hoe zorg je voor jezelf zonder hedendaagse techniek. Ik dwing ze niet maar wil ze al doende laten zien dat het ook anders kan zodat ze een basis hebben om op terug te vallen mocht het doem scenario echt gebeuren. Ik ben er nog lang niet, maar leer er elke dag weer nieuwe dingen bij die mij moed geven. Dus ik zou zeggen:keep up the good work en blijf vooral ook lachen en lol maken. Groetjes Helena.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hey Helena!
    Helemaal gelijk heb je!
    Het was ook maar een somber "buitje". Ik klasseer mezelf onder de realistische optimisten. En soms komt dat nogal pessimistisch over....;-)
    Maar bedankt hé, informatie/kennis is macht, en die kennis kunnen we aanwenden om moeilijkere tijden door te komen!
    Veel liefs
    MV

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.