titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

dinsdag 8 maart 2011

zonne-energie

Zon geeft leven, en je haalt de zon dus best zoveel mogelijk in huis en op je huid. Zon geeft energie, en verwarmt.
De Vertekes halen de zon uiteraard wél op een low tech, low cost, low maintenance manier in huis : we laten de stralen van de zon ons huisje verwarmen.
Een eerste vereiste daarvoor is natuurlijk proper vensterglas. Maman kan nu niet bepaald van smetvrees beschuldigd worden, en dus werd het tijd om alle stof en vuil, dat zich al maanden ophoopt, van het vensterglas te verwijderen.
Op een goedkope en milieuvriendelijke manier natuurlijk.
Wat heb je nodig:
  • maïzena (maïszetmeel)
  • een paar doeken ( minstens 3) ( ik gebruik de oude afgedankte luierinleggers)
  • een emmer met warm water
Werkwijze : maar een doek nat, doop het in het zetmeel, en smeer het glas ermee in. Het zetmeel werkt als een mild schuurmiddel, en absorbeert alle vet en vuil. Het droogt ook opnieuw tot een poeder, dat je gemakkelijk en streeploos kan verwijderen. Met een ander vochtig doek zoveel mogelijk verwijderen, en opblinken met een droog doek.
Resultaat: streeploze vensterglazen, en een overdaad aan licht in huis!
Voor extreem vuile ramen kan je mss wat extra azijn in het warm water doen.

Extra tip : heb je een muur die vooral in de winter volop in het zonlicht baadt? Schilder hem in een donker kleurtje, of met zwarte verf. Dan warmt die muur extra op. Let er wel op de je dan in de zomer daar de zon efficiënt moet buiten houden...of het warmt er té fel op.

3 opmerkingen:

  1. Ik heb dit weekend de ramen gewassen en het lukt me echt niet om dat zonder strepen te doen. Misschien moet ik toch jouw versie eens uitproberen, al lijkt het me wel vies om zo'n papje op mijn ramen te smeren...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En best veel werk. In Nederland hebben de huizen veel en grote ramen. Streeploos schoon krijg ik de mijne niet, maar het lukt heel aardig met water en een scheutje afwasmiddel.
    In Nederland kennen we de tip om daarna de ramen met een stuk krant op te wrijven voor streeploze en glanzende ramen. Dat doe ik nooit met mijn ramen, maar bij de spiegels werkt dat heel goed.

    Groetjes van Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Saskia
    ja, ik geloofde het eerst ook niet, maar het bewijs is er hier....( en als papa nu eens die camera zou meebrengen kon ik het laten zien :-)
    Het voordeel van dat papje, is dat het opdroogt. En het poeder veeg je zo weg. Geen strepen!
    @ Monica : mijn grootmoeder leerde me ook het trucje met de kranten...kan je ook toepassen na het zetmeelpapje!

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.