titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

dinsdag 12 april 2011

3 kinderen, geen auto

Onze kindjes zijn nog erg klein (5, 3 en 1 jaar). De jongste gaat naar de kribbe, de 2 oudsten zitten in dezelfde kleuterschool.
Hoe we dat doen, dat halen en brengen?
ZO doen we dat.

Stap 1: koop een goede kinderkar aka de kindercaravan. Die van ons is een Corsaire XL, volledig opplooibaar. Ze staat binnen, totdat we ooit in de voortuin een soort fietsenstalling kunnen maken...


Stap 2: 's morgens zet je de kar buiten. Je kleedt de kindjes aan, zet ze erin. 1 kind voorlopig nog achterop (tot ze goed genoeg kan fietsen, wat niet meer lang zal duren). En weg zijn ze.

Stap 3: nadat Papa het laatste kind heeft afgezet, haakt hij de kar eraf en stalt ze in de crèche. Op slot. Ah ja, we zijn nogal gehecht aan onze kindercaravan (kc). En hup, zonder kc naar het werk.

Stap 4: mama gaat na haar werk richting kribbe, haakt de kar terug aan. Zowel mama en papa hebben een trekhaak, op onze 3 fietsen (1 reservefiets). Deze trekhaak is ook meteen geschikt voor de boodschappenkar. Zet kind 3 erin, en pik, indien nodig, kind 1 en 2 ook op school op. Die worden wel eens opgehaald door de grootouders... dus dat is dan lekker gemakkelijk!

Stap 5: thuisgekomen haak ik de boel terug af. Kindjes eruit, kar op slot. (Tip : de wielen neem je er zeer vlot af. Een betere diefstalpreventie kan je je niet dromen. Haal gewoon de wielen eraf) Papa plooit de kar 's avonds op en zet ze binnen.
Met de kar geraken we overal. Zelfs met al onze koopwaar naar de rommelmarkt. De volledige inhoud van ons kraam (zie onderste foto) kon in de dubbeldek kinderwagen van Phil and Teds en de kc. Zo zie je maar, met de fiets lukt meer dan je denkt!

Een extra voordeel van een kinderkar in vergelijking met een bakfiets is dat je het kan afhaken. En zonder dat onnodige gewicht naar je werk kan fietsen. Maar een bakfiets is wél gezelliger en mooier. Maar kan je dan weer niet plooien.....
Het is ook een logische vorm van transport. Je past de grootte van je transportmiddel aan aan het aantal passagiers.(Kan je van een auto niet zeggen, daar ben je constant lege zitplaatsen aan het transporteren...van inefficiëntie gesproken)

De aandachtige kijker heeft al gemerkt dat Maman een elektrische fiets heeft met meetrapmotor... maar die gebruik ik enkel tijdens de zwangerschap en borstvoeding. (of als het echt erg hard waait...). Let op hé: MEETRAP motor. Je moet dus wél zelf trappen... maar het is alsof je constant wind in de rug hebt. Fijn!
Autoloos leven : easy peasy!!

8 opmerkingen:

  1. Bakfiets is toch ook veel veiliger dan een fietskar. Wij hebben zelf slechte ervaringen met een fietskar (gevallen - fietskar kapot, het kindje een beetje kapot). Maar in't algemeen natuurlijk een goede oplossing als bakfiets geen optie is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oei, wat vreselijk...dat zal wel schrikken zijn! Ik hoop dat jouw baby al wat hersteld is? Toch niet al te erg??Welk merk fietskar was het? Wij hebben ons flink geïnformeerd op voorhand, manlief is professioneel bezig met veiligheidskunde. ONs merk kan goede testresultaten voorleggen...
    Ik ben al een keer gevallen (ijzel in de winter), maar de as werkt als een kogelgewricht: maman lag languit op de grond, grote broer (toen baby) keek me verbaasd aan. De kar stond nog gewoon rechtop.
    Bij ons is een bakfiets geen optie, we hebben geen garage.....en ik zie me niet meteen 25 km fietsen met een bakfiets....Maar stiekem zijn we er jaloers op en willen we hem gewoon ook graag "hebben"....
    veel groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ikzelf heb ook een fietskar (wel een goedkope van de Gamma)en sleep al 6 jaar mijn kinderen en boodschappen erin mee. Twee jaar geleden kocht ik een electrische fiets omdat het met tegenwind toch wel zwaar werd, 7km heen naar het dorp en weer 7 km terug. Oudste zoon (7 jaar) fietst nu zelf en de jonste (4) gaat achterop en de fietkar blijft steeds vaker thuis. In de wintermaanden gaan we wel met de auto dus petje af voor jullie transport systeem. Groetjes Helena.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap van je hoor! Ik zou wel aan de bakfiets willen maar de heuvels zijn wel flink hier, ik denk niet dat ik d'r op kom met zo'n bak of kar. En wat me vooral tegenstaat is dat er nergens fietspaden zijn. Dat vind ik zo jammer en gevaarlijk met kleine kinderen. Het verkeer is niet gewend aan fietsers. Gelukkig is de peuterschool dichtbij en kan ik lopen. Maar verder...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Cool, ik dacht altijd dat wij de enigen waren die de fietskar niet alleen voor kindertjes gebruiken :)
    Voor ons mannen gebruiken we de kar trouwens al lang niet meer, maar ik sleep er wel elke week mijn boodschappen (gezin van 4 à 6) mee naar huis. De gordels doen prima dienst om bakken op hun plaats te houden ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zoooo herkenbaar, ook wij doen het al enkele jaartjes zonder auto en deden ook onze verplaatsingen met fietskar en stoeltjr, wij hadden de captain xl van chariot, persoonlijk vind ik het leven zonder auto best doenbaar al mis ik soms in de winter wel een " warm" vervoermiddel :).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja, hier wel een oud barreltje in de garage, maar ik heb geen rijbewijs en manlief gaat altijd op de fiets naar zijn werk. Dat is sneller, anders sta je door de hele stad in de file...erg! Gelukkig vind hij het ook gewoon lekker, na een dag binnen zitten lekker de wind even door de haren.
    Zelf heb ik altijd gewoon zitjes op de fiets gehad en wat meer leeftijdsverschil tussen de kinderen (3,3,en 5 jaar) dus heb ik wel hoogzwanger tussen twee zitjes in gezeten,maar niet echt met drie kinderen op de fiets. Nu heb ik een mooie (tweedehandse) moederfiets, maar vroeger een gewone fiets. De jongste had zelfs nog zo'n rieten mand achterop...oei ik wordt oud! Ze is al bijna achtien.. De jongst is zes en kan al zelf fietsen naar school (5 minuten) over de stoepjes maar als we verder weg gaan, gaat hij achterop.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb zelf ook 3 kleine kinderen (6, 2 en 0), en had de ck gekocht omdat het de beste manier is om hele kleine babies (zonder gebruik van auto) te vervoeren. Oudste fietst nu zelf, kleintjes bij mij voor en achter; maar het is inderdaad een uitkomst voor grote boodschappen. En hartstikke goed voor de conditie :)

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.