titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

dinsdag 19 april 2011

vegan broodbeleg




Blij-blij-blij was ik toen ik merkte dat ze in België eindelijk tarwegluten verkochten. Ik had er al veel over gelezen in oa " How it al vegan" en " The garden of vegan".
En nu kon ik het ook kopen. En wel bij Bioplanet, van het merk Markal, onder de naam : " tarwegluten".

Vegan dad's blog bezoek ik ook graag en regelmatig, en daar vond ik een receptje om zelf vegetarische boterhamworst te maken. Met tofu en tarwegluten. Ik heb het recept een beetje moeten aanpassen, want wij werken niet met "cups" en "liquid smoke" is hier niet te verkrijgen. De bereidingstechniek is interessant, het resultaat was qua consistentie oké en dus vlot snijbaar, het was wel te droog naar mijn goesting, en smaakte nog nét niet genoeg af. Ik moet er dus nog wat aan sleutelen. Toch vond ik het al de moeite waard om het al te publiceren.
Ik heb 2 recepten, allebei op dezelfde manier te bereiden

Recept 1
  • 170 g gerookte tofu
  • 190 g tarweluten
  • optioneel : 3 flinke eetlepels nutritionele, ontbitterde gist ( géén gewone gist gebruiken!)
  • 240 ml water
  • 30 ml olie
  • 1 eetlepel sojasaus
  • 1/2 theelepel paprikapoeder
  • 1/2 theelepel uipoeder
  • 1/2 theelepel lookpoeder
  • 1/8 theelepel kurkuma
  • 1 theelepel kippenkruiden
  • 1 theelepel zout of herbamare
Alles, behalve de gluten, met elkaar mengen en mixen tot een vloeistof. De gluten erbij doen. Goed roeren en kneden, zodat de gluten draden kunnen vormen, en er dus enige samenhang is. Het is wel altijd losser dan brooddeeg!
Neem bakpapier en alu-folie, en leg ze op elkaar, bakpapier aan de binnenkant. Vorm een worst met het deeg, en rol het goed strak in de 2 lagen verpakking ( zie foto). Leg het in een stomer. Ik gebruik een snelkookpan met stoommandje. Laat gedurende 50 minuten stomen.
Daarna bak je de "worst" gedurende 40 minuten in een oven van 180°C. Laten afkoelen, en daarna in fijne schijfjes snijden. Is de versie van de foto met de tomaten ( Belgische, maar wel buiten seizoen...ik kon me niet meer inhouden...) erop, hoewel ik de plakjes voor die foto eerst heb gebakken in de pan...mmmm....
Alu-folie afwassen en opzij leggen om de volgende keer opnieuw te gebruiken. Ik denk dat dit de eerste keer is in 2 jaar tijd dat ik nog eens alu- folie gebruikt heb. Omdat de productie hiervan zeer energie-intensief is, spring ik er zeer spaarzaam mee om.

Recept 2
  • 170g gewone tofu
  • 240 ml water
  • 180 g tarwegluten
  • 30 ml olie
  • 3 volle eetlepels pesto
  • 1 theelepel uipoeder
  • 2 theelepels zout of herbamare
  • 2 eetlepels soja bakken en braden
  • 1+1/2 etl sojasaus
  • 3 grote champignons
Alles, behalve de gluten, fijn mixen ( ook de rauwe champignons eronder mixen tot ze zeer fijn zijn)
Gluten erbij, goed mengen.
Voor de rest : zelfde bereiding als bij recept 1.
Dit geeft een vochtiger broodbeleg, wel iets moeilijker te snijden. De smaak was al wat beter, maar volgende keer kruid ik het nog eens extra!! Is van de bovenste foto....
Ik raad zeker aan om het extra te kruiden, met kruiden of zout naar keuze, bovenop de kruiden en smaakmakers die ik al vermeld heb.



Ik ga alvast een pallet van die gluten bij bioplanet bestellen.....want ik zie de mogelijkheden zo voor me!

12 opmerkingen:

  1. Ik heb vaak seitan gemaakt. Heerlijk. Vooral het recept van 'jerk seitan' uit Vegan with a Vengeance vond ik erg lekker. Bij dat recept moest je de seitan een tijdje laten marineren.
    Ik rolde de rauwe seitan in katoenen zakdoekjes. Die maakte ik vast met katoenen draadjes en dan legde ik de pakjes in heel koud water. Dit aan de kook brengen en dan het vuur heel laag. Ik meen ongeveer een uur. Ik stopte het ook wel in de hooikist. Als je de seitan kookt is het lekker om het iets zouter te maken want een deel van het zoute komt in het water terecht.
    Ik schrijf in de verleden tijd, want met mijn nu bekende glutenintolerantie kan ik het niet meer eten/maken.
    In Nederland is liquid smoke ook lastig te koop. Bekenden van mij hebben het wel eens uit de VS voor me meegenomen.
    Je zou evt een paar drupjes donkere sesamolie kunnen nemen voor een rokerige smaak. Weet niet of dat in België te koop is. In Nederland is dat wel vrij gemakkelijk te koop.

    Groetjes, Monica

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben nieuw op het gebied van zelf seitan maken dus kan daar niks zinnigs over zeggen. Liquid smoke heb ik gekocht bij Kelly's expat shopping in Wassenaar; http://kellys-expat-shopping.nl/winkel/colgin-liquid-smoke-118ml/
      Succes ermee.

      groetjes.
      Hilde

      Verwijderen
  2. Klinkt wel zeer lekker! Jij vond je tweede recept dus beter dan het eerste?
    Het is zo jammer dat die liquid smoke hier nergens te vinden is, want het lijkt me wel een 'wondermiddeltje'.
    Die nutritionele, ontbitterde gist, is dat de 'nutritional yeast' die op zoveel vegan blogs terug te vinden is? Zo ja, waar kan je die krijgen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Monica : hé, wat een goede tips!! Als je zegt : rauwe seitan: bedoel je dan gemaakt van glutenmeel, of zelf bloem uitwassen??Ik zoek dat recept op! En donkere sesamolie : ik denk dat ik die wel bij de Sunwah kan vinden....dat is een hele grote Chinese supermarkt in Antwerpen.( kom ik erg graag!) liquid smoke heb ik nog nooit kunnen kopen. Ik heb zo'n vermoeden dat het eigenlijk niet toegestaan is in de EU, omdat veel van die gerookte dingen kankerverwekkend zijn...maar zeker ben ik niet!
    @ saravixen
    ja, het 2-de recept was beter van smaak, het eerst vond papa erg lekker, en beter van textuur. Ik zou het eerst recept klaarmaken, maar dan extra kruiden met zout en/of pesto, en er 2 eetlepels soja bakken en braden bij doen( ik vond het vooral te droog)
    En ja, nutritionele gist : een wondermiddel! Ik heb het al 2 keer in mijn leven kunnen kopen : een keer 12 jaar geleden in een natuurvoedingswinkel, en 1 keer 8 jaar geleden via Bioplanet...helaas nu onvindbaar....
    Ik zal naar beide middeltjes nog eens zoeken....en ik laat iets weten als ik het gevonden heb!!
    Groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  4. MMMM, dat ziet er goed uit!!
    Toch eens op zoek naar glutenpoeder.
    Want meel uitspoelen gaf bij mij veel troep, weinig seitan!!!
    Misschien heeft de molen het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja Eefje,
    met met meel uitspoelen lukt dit recept niet, je moet echt glutenmeel( poedervorm hebben)
    Ik heb al gehoord dat er molens zijn in Nederland waar ze het verkopen. In België ligt dat een heel pak moeilijker....
    Ik vermoed dat een groot pak van bij een molen iets goedkoper zal zijn dan die van Markal : 7 EUR voor 500g.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tja, da's dus niet voor mij. Ik moest we nog even denken aan jouw 'nepvis' van laatst, het recept wat nu op mijn blog staat kun je daar vast ook erg lekker mee maken. Ik doe het met gewone vis, maar als ik die vega versie tegenkom ga ik dat ook eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In Nederland is glutenpoeder te koop bij de molen 'De Hoop Klarenbeek'. Hun website is www.dehoopklarenbeek.nl
    2,5 kilo kost 7,5 euro. 500 gram kost 2 euro. Ze bezorgen in het buitenland, maar het is misschien een idee om gezamenlijk een voorraadje glutenmeel in te kopen in Nederland.
    Toen ik nog niet glutenvrij at, heb ik diverse keren bij hen besteld via het internet. Ging altijd goed.
    Als je het zelf wilt ophalen is en het is veel dan kan het handig zijn om dit van te voren door te geven, dan zetten ze het klaar. Ze zijn niet alle dagen geopend.
    Ze hebben ook een assortiment biologische meelsoorten en je kunt zelfs verpakkingen van 25 kilo meel kopen voor een goede prijs.

    Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik bedoelde met 'rauwe seitan', het deeg voordat het gekookt/gebakken is.
    Ik heb alleen seitan gemaakt van glutenmeel. Het uitspoelen van gewoon meel vond ik teveel werk.

    Groetjes, Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Liquid smoke kun je bestellen via Amazon, al vanaf 5 dollar. Maar als je niet meer dan dat nodig hebt, is het uiteraard duur ivm verzendkosten.

    Wat je wel kunt doen eventueel is gerookte bouillonblokjes kopen in Duitsland. Ik heb het daar vorig jaar in de reformwinkel gekocht en heb het gebruik in erwtensoep maar ook in patés.

    Ik weet echter niet meer van welk merk het was.
    Ik zal mijn ogen openhouden.

    En heel erg bedankt voor je felicitiatie, erg lief van je.
    Gr,
    NZ

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nutritionele gist kan je gewoon kopen in de biowinkel; ik koop de mijne hier in het Natuurhuis in Antwerpen http://www.hetnatuurhuis.be/ (de mama-winkel is in Merksem), maar ik heb het ook al gekocht in de kleine natuurvoedingswinkel in Lier. Nooit problemen gehad om het te vinden, en het is echt een superproduct.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo,
    glutenmeel is ook te verkrijgen bij de Artemeersmolen te Poeke in zakken van 1 kg ..... er zijn ook 2 openingsdagen voor particulieren ... check hun website :)

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.