titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

maandag 2 mei 2011

Zalige tomatensalade met vegan feta


Oké, vegan feta is een stomme beschrijving,maar ik kan er geen betere voor verzinnen.
Een ding weet ik alvast zeker. Dit ga ik in de zomer ELKE dag eten. Ofwel werd ik gewoon van mijn stoel geblazen door de zaligheid en geweldige smaak van de eerste tomaten....Nog niet echt volledig in seizoen, maar ik kon me, met dit weer, niet meer bedwingen. Temporary insanity...
Maar lekker jong! Echt waar. Papa kon het niet geloven toen hij het me zag mengen, en dacht dat het vast-en-zeker-naar-niks-zou-smaken. Maar hij was ook verkocht.
Tomaten, basilicum, sjalot, zwarte olijven en zwarte peper zijn toch echt wel voor elkaar gemaakt!!

Tomaten"feta"slaatje
  • 1 sjalot, superfijn gesneden
  • 250 g tofu, zeer goed drooggedept, (zonder eerst in te vriezen ditmaal)
  • een handvol verse basilicum, in fijne reepjes gescheurd
  • olijfolie
  • 2 eetlepels appelazijn
  • 2 eetlepels gedroogde oregano
  • zwarte peper naar smaak(bij ons dus : véél)
  • zout, of beter: herbamare naar smaak
  • een 12-tal zwarte olijven, ontpit en gehalveerd
  • 6à8-tal trostomaten, in kleine blokjes schijfjes gesneden
  • 1 eetlepel sojamelk natuur
Plet een 3-tal blokjes tofu erg fijn, voeg er de eetlepel sojamelk aan toe. Dit zal een losse, korrelachtige structuur geven, die je door de salade vermengt.
De andere tofu erbij. Mengen met azijn, olie, kruiden, peper, herbamare, oregano. Alles grondig mengen. Stevig mengen. Experimenteer gerust met wat meer olie, zout en appelazijn. Dit geeft de tofu de smaak van feta.....
Dan de overige ingrediënten erbij voegen. Opnieuw stevig mengen. Minstens 30 minuten laten marineren. De tofu zuigt het tomatensap met olie en kruiden op. Zààlig. Om die vermenging goed te laten gebeuren met je stevig roeren....
Proeven en eventueel bijkruiden naar smaak.

3 opmerkingen:

  1. Ik bestel meteen tofu en basilicum erbij bij de biobezorgboer. Klinkt heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja, ik heb vandaag zelfs basilicumzaadjes gekocht....om een niet aflatende, constante stroom van dat spul te hebben hé.....jaja, zo erg is het !
    Groetjes!!
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik kocht vantwiekent bij sanguisorba zelfs een soort van basilicumstruikje. Ik hoop dat het wil pakken in de tuin. Dat zou een plant zijn die zelfs (niet te ruige)winters overleeft en steviger in zijn wortels staat dan de gewone basilicum (waarvan ik ook al veel gezaaid en uitgeplant heb hoor, in de serre én buiten)
    Samen met koriander (de blaadjes) op nummer 1 in mijn lijst van favorieten aan verse kruiden.

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.