titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

vrijdag 17 juni 2011

Venkel-komkommersoep met dille /gazpacho


"Red de komkommer!", dat was de oorspronkelijke titel van dit bericht.
Maar daarmee loop ik de feiten achterna. Dat is de schuld van stààpels examens en papers die nagekeken moesten worden. Dat verklaart meteen ook de blogstilte van de afgelopen weken. Enfin, ik heb nu zoveel avond/nacht/weekendwerk gedaan, en dus zoveel overuren "staan" dat ik mijn grote vakantie (en meer) verdiend heb, en het is nog niet gedaan, volgende week meer van hetzelfde.
Maar terug naar de komkommer.
Ten tijde van de komkommercrisis brak mijn hart bij het zien van zo'n massavernietiging van onschuldig voedsel. En dus bedacht ik komkommerreceptjes, waarbij de komkommer VERHIT moet worden.
Want er staat nergens in een wet geschreven dat je komkommers alleen maar koud mag eten en klaarmaken.
Goed, de receptjes dus

Komkommervenkelsoep ( bovenste foto, koud opdienen)
  • 1 venkel
  • 1 komkommer
  • 1 sjalotje, fijngesnipperd
  • 1bouillonblokje
  • zwarte peper en zout
  • 1 brikje sojaroom light
  • olijfolie
  • dille
Stoof het fijngesnipperde sjalotje aan in olijfolie. Snij de venkel in schijfjes, en de komkommer ook (gewassen, mét schil). Alles mee de pot in. Even goed laten bakken. Blussen met water, tot de groenten nét niet onderstaan. Voeg bouillonblokje toe, en even laten koken (10à15 min). Bijkruiden met peper en zout. Mixen, sojaroom erbij voegen. Afkruiden met dille. Laten afkoelen en ijskoud opdienen.
Gazpacho

Normaal wordt die koud klaargemaakt, met geroosterde paprika's. Maar dat is een gedoe. Zo zag ik gisteren nog Jeroen Meus in zijn "Dagelijkse kost" zwoegen en zweten om die rauwe groenten door de roerzeef te krijgen. Ik doe het "the easy way", de puristen zullen nu waarschijnlijk gillend wegklikken. Maar papa én zus ( jaja) vonden het alvast heerlijk. Het smaakt zoals het moet smaken.
  • 2 sjalotjes
  • 1 rode paprika in schijfjes
  • 1 gele paprika in schijfjes
  • 2 komkommer in blokjes
  • 5 verse tomaten in schijfjes
  • paprikapoeder
  • wittewijnazijn of sherryazijn
  • 3 tenen look
  • zwarte peper.zout of kruidenzout
  • cayennepeper
  • olijfolie
bak de sjalotjes, de schijfjes paprika in olijfolie. Bak ze lang, zodat ze wat bruin worden (dit is ERG belangrijk!). Dit geeft de zo geroemde geroosterde smaak. Voeg de komkommer toe en de tomaten, laat verder stoven. water toevoegen, tot de groenten net onder staan. Alles flink kruiden met peper en kruidenzout. Voeg eventueel een groentebouillonblokje toe. 10 minuten laten koken. De mixer erdoor, zeven en klaar!! Alles laten afkoelen tot het ijskoud is, op smaak brengen met de azijn. Nog even op smaak brengen met extra olijfolie en opdienen!

Ik ben helemaal gewonnen voor komkommer! Gezond, erg goedkoop( ik kocht er gisteren 5 voor 1.05 EUR!) van eigen bodem, in seizoen, lekker... er volgen dus snel (hoop ik ) nog receptjes. Basisregel die ik al meegeef: wat je met een courgette kan, kan je met een komkommer ook.

Trouwens, groenten kunnen nooit de oorzaak zijn van de EHEC-darmbacterie (groenten hebben geen darmen) enkel maar dragers en verspreiders. Gék werd ik ervan toen ze in het journaal vermeldden dat ze "de oorzaak" gevonden hadden. Nee hoor, de darmen die die bacterie hebben geproduceerd lopen waarschijnlijk nog vrij rond.....helaas.

4 opmerkingen:

  1. Klinkt lekker! Ik maak mijn gazpacho altijd door rauwe groenten te mixen, niks geen gegrilde paprika, gewoon rauw, en zonder roerzeef. Maar ik ga wel eens kijken hoe Jeroen dat doet.
    Succes nog met het verbeteren.

    (en hoera, ik kan weer reageren!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er heel erg lekker uit!
    Ga binnenkort (na examens) ook eens gazpacho maken, of een poging tot met de blender.

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.