titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

maandag 18 juli 2011

liefde is...

...elkaars dromen helpen verwezenlijken. En papa ziet me graag.
Gisteren hebben we samen de allerlaatste hand gelegd aan de droom van een cadmium-arsenicum-loodvrije tuin, mét moestuin.
Ik zag het concept van kweekbakken wel zitten, en geraakte geïnspireerd door de Makkelijke Moestuin, ofte Square Foot Gardening.
Veltbijbel voor ecologisch tuinieren bezit ik al langer, nu heb ik van mijn broertje de " Makkelijke moestuin" cadeau gekregen. Geschreven door een -toen- 16-jarige Jelle Medema. Ik bewonder zoveel daadkracht op zo'n jonge leeftijd. Vandaar dat ik zijn boek verkoos boven andere uitgaven over het onderwerp. Het bevat ook duidelijke informatie, en is goed gestructureerd.
Hoe gingen we te werk?
Eerst een kweekbak maken met recuperatiemateriaal (de restjes van de nieuwe planken vloer die we aanlegden in de slaapkamer). Papa heeft dit prachtig gedaan. De kweekbak is veel dieper dan de gemiddelde squarefoot garden. Zo ben ik er zeker van dat de wortels niet in de vervuilde grond terecht komen, en kan ik ook prei en andere wortelgroenten (oa pastinaak) kweken.



Daarna hebben we de bodem, waarop de bak komt te staan, goed bekalkt. Door kalk aan de bodem toe te voegen, maak je die minder zuur. Een zure bodem maakt Cd++ionen vrij, die dan weer gemakkelijk door de planten opgenomen kunnen worden. Hoe minder zuur, hoe minder Cd++ionen beschikbaar. Nu moet ik zeggen dat we wel super-neurotisch-voorzichtig zijn, want er ligt al 20cm nieuwe teelaarde op, én onze moestuin komt bovenop een worteldoek. Maar toch... Wie informatie zoekt over groenten telen in cadmiumvervuilde grond kan hier terecht


Daarna vermengen we de kalk goed door om te spitten.
We maken de grond vlak, en waterpas. De 4 hoekpunten verstevigen we met een klinker.


Op die 4 hoekpunten plaatsen we de kweekbak. In de kweekbak leggen we worteldoek. Die is waterdoorlatend, maar voorkomt dat de wortels in de tuinbodem terecht komen. Dus in principe telen we groenten in volledig nieuwe grond.




Daarna vullen we de teelbak, met een mengsel van 50% teelaarde, 20% compost en 30% lavazand. Jelle van 'de Makkleijke Moestuin' raadt vermiculiet aan, maar Velt adviseert lavazand als alternatief. Lavazand is goedkoper en bevat meer voedingsstoffen. We kochten alles hier.



Na een dagje werken, grond scheppen, mengen, was de kweekbak vol. Het ziet er eenvoudiger uit dan het is, kan ik u wel vertellen.
Ik heb nog meer plannetjes hiermee. Maar daarover later meer...
Onze tuin ziet er-eindelijk- een beetje normaal uit....

7 opmerkingen:

  1. Ziet er heel mooi uit!
    Veel plezier met het resultaat!
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat hebben jullie veel werk verzet zeg! En het ziet er prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, wat een werk! Vanaf nu kan het échte plezier in de (moes)tuin beginnen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is echt SUPER! Ik ben zo blij voor je dat het verwezenlijken van een droom zo tastbaar en dichtbij kan zijn.
    Ik ben benieuwd wat voor lekkers je allemaal uit die bak tevoorschijn zal kunnen toveren!

    Veel tuinierplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heerlijk voor jullie om straks toch je eigen groentuintje te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. bedankt allemaal!!!
    ja, ik kan het niet laten om elke ochtend naar mijn tuintje te gaan kijken. Spannend hoor, zelfs al is het weer niet echt supergeschikt voor het kweken van aubergines

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.