titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

woensdag 20 juli 2011

men neme een tomaat


Tomaten zijn overvloedig aanwezig én erg goedkoop. We verzetten met ons gezin van vijf zo'n 8 à10kg tomaten per week. Ik maak dus regelmatig verse tomatensoep ( een HIT! Tranen met tuiten worden er door de jongste geweend als zijn kopje alwéér op is...)
Of tomatensla, of tomatensla met vegan feta, of stoofpotjes met....tomaat. ( of hier ook nog eentje)

Het glutenmeel dat ik nog had naderde de houdbaarheidsdatum, en ik heb maar meteen alles opgebruikt en er een 2 kilo seitan mee gemaakt.
Gevulde tomaten waren dus zeker een optie. Past prima bij een regenachtige kille dag.
Ik neem ongeveer 3 gevulde tomaten (een kindervuistje groot) per volwassene, en 1à2 per kind.
Hoe maakte ik het?
  • 14 tomaten, gewassen, bovenkant eraf, en gedeeltelijk uitgehold.
  • 400 g seitangehakt
  • 2 grote eetlepels maïzena opgelost in 1 kopje sojamelk ( of andere "melk")
  • 6 grote eetlepels peterselie
  • 1 ui, fijngesnipperd en glazig gestoofd in wat olijfolie.
  • olijfolie
  • 3 volle eetlepels sojabakken-en braden
  • 1 kopje broodkruim ( chapelure) natuur
Was de tomaten, hol ze gedeeltelijk uit, en schik ze in een licht beboterde ovenschotel. Meng het seitangehakt met alle andere ingrediënten. Vul de tomaten met ongeveer 1 eetlepel "gehakt", of wat meer, zodat het erbovenop komt liggen. Afdekken met het hoedje van de tomaat.
In een oven van 190°C gedurende 30 à 35 minuten.
Opdienen met aardappelpuree. Dit is de niet-gekruide versie. Voor volwassen mag je er gerust flink wat witte peper aan toevoegen, en wat zout. Voor kinderen is seitan al zout genoeg op zich.
De plaats die er nog vrij is in de oven gebruik je best ook nuttig (de energie om die oven op te warmen kan je voor meerdere gerechten gebruiken)...voor het roosteren van aubergines bijvoorbeeld. Daar kan je heerlijke auberginekaviaar van maken.....

Over de tomatensoep kan ik kort zijn
  • 1 prei
  • 1 uitje
  • 8 tomaten
  • 2 teentjes look
  • in optie : een handvol oranje linzen en/of wat zeewier (zo krijgen de kindjes dat ook weer binnen zonder het te beseffen....)
  • 2 bouillonblokjes
  • paprikapoeder
  • olijfolie
alles fijn snijden en hééél zacht stoven (5 minuten minstens). Zo ontwikkelen de smaken zich goed. Water erbij. 10 minuten laten koken. Mixen en zeven. Klaar!

6 opmerkingen:

  1. ziet er heerlijk uit, 'k heb weer spijt dat ik geen seitan kan eten, maar met tofu-gehakt moet dat ook wel lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja Stien,
    of met tofu-linzenghakt...ik ga binnenkort eens wat variëren in de vulling....
    Gevulde tomaten zijn altijd lekker hé!
    groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt heerlijk! Als ik weer eens op de markt kom zal ik een flinke zak tomaten meenemen en dan ga ik zeker die gevulde tomaatjes maken.


    Hoe kruid jij het seitangehakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mmmmmmmmmm, ik krijg er al zin in. Maar ik heb voor vanavond een paksoi klaarliggen. Moet nog op zoek naar een lekker receptje daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Merci aan allen voor de leuke reacties!!!
    Chantal : ik kruid dat eigenlijk alleen maar met veel peterselie, en een fijngehakte ui.
    Als ik de seitan zelf maak, kook ik het glutendeeg eerst in een zeer krachtige, goed gekruide bouillon van sojasaus, salie, uipoeder, laurier, peper en miso. Ik heb er onlangs nog wat nutritionele gist ofte edelgist bijgedaan, en dat gaf nog meer diepte aan de smaak. De gluten hebben dus al veel smaak van zichzelf, zelfs voordat ik er de staafmixer in zet om er "gehakt " van te maken.
    Als je seitangehakt koopt, dan zou ik er wel wat extra kruiden bijdoen : herbamare bv( kruidenzout), salie, peper ( vooral de witte is er erg lekker bij)....wat je maar lekker vindt!!
    veel succes en alvast smakelijk!
    Groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige foto's!
    En jammie recepten!
    Als ik weer thuis ben, ga ik het zeker uitproberen!
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.