titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

vrijdag 8 juli 2011

stoofpotje met zelfgemaakt seitangehakt

Ik ben dol op de maand juli. Alles is er in overvloed. Zo at ik gisteren bijna 1 kg kersen(hips***) en kocht ik zaterdag op de markt 500g bosbessen voor 6 EUR (koopje!). We kochten 6 kg verse tomaten op zaterdag, en die zijn bijna allemaal op.
En sinds ik ontdekt heb dat er een herkomst op de biorijst van Delhaize staat (EU : hoera!), kook ik terug af en toe rijst.
Ik ben er nog steeds zuinig op, omdat rijstteelt veel methaangas uitstoot. Methaan is een 4 keer sterker broeikasgas dan CO2.
Dit gerecht is eenvoudig, goedkoop en gezond, en bevat een ondergewaardeerde groente : groene paprika. Héérlijk in combinatie met paprikapoeder en cayennepeper. (vooral dat laatste geeft er net iets extra aan).
Wat heb je nodig?
  • 4 groene paprika's, in reepjes
  • 2 uien, gesnipperd
  • 1 rode paprika in reepjes
  • 6 grote tomaten, in blokjes
  • paprikapoeder
  • cayennepeper
  • 1/2 à 1 groentebouillonblokje
  • olijfolie
  • 200 g seitangehakt
  • zout/zwarte peper
Stoof de ui zacht in olijfolie, voeg de toe als de ui al volledig glazig is. Voeg onmiddellijk de paprika erbij. Even laten stoven. Goed roeren, seitan heeft soms de neiging aan te bakken.
Kruiden, de tomaten en bouillonblokje erbij, en 10 minuten laten stoven. Proeven, en afkruiden indien nodig.
Opdienen met rijst, en klaar!
Zo simpel en lekker kan het leven zijn!
Lang leve de zomer!

3 opmerkingen:

  1. Wat zit het er smakelijk uit! En ook nog zo gezond!
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er heel erg lekker uit!
    Welke seitan koop jij meestal?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey veggiesara!!!
    ik maak die zelf. Ik vind de seitan van de winkel niet zo lekker, of erg erg duur. Die van Colruyt moet gewoon zelfs niet proberen, echt vies. In de natuurvoedingswinkels hebben ze er verschillende die wel lekker zijn, maar daar betaal je voor.....
    Je kan gerust even in het archief hier zoeken, ik heb over de 2 methodes om seitan te maken geblogd. Als je nog vragen hebt : laat maar komen!!
    Veel groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.