titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

donderdag 7 juli 2011

zelf seitan/seitangehakt maken

In mijn zoektocht naar een lekker recept om zelf seitan te maken, ben ik bij platform 21 terechtgekomen. Daar staat een goed recept om zelf seitan te maken vertrekkende van glutenmeel. Ik heb het gisteren getest, en het is goedgekeurd. Het is wel meer bewerkelijk dan wat ik vroeger deed. Ik sloeg het frituren over. Ik bakte de seitan wél na het koken in de bouillon in een ruime hoeveelheid olie.

Ingrediënten
  • 3koppen glutenmeel
  • 3 flinke eetlepels gewone bloem
  • water
Glutenmeel en bloem zeer goed mengen met elkaar.
Langzaamaan vermengen met water, totdat je een elastische massa krijgt. Kneden. Dit kook je in water gedurende 20 min (10 minuten in een drukkookpan). Langzaam sudderen op een laag vuurtje geeft hele vaste seitan, op een hoog vuur of in een snelkookpan geeft een sponsachtige structuur. Ik verkies het laatste. Test de seitan. Is het té taai, dan heb je er te weinig bloem aan toegevoegd, en moet je volgens platform 21 opnieuw beginnen. (bleek onnodig, en lijkt me ook een beetje overroepen)
Dan krijg je zoiets

Dit snij je in schijfjes van 2 cm dik, en dat frituur je gedurende 5 minuten. Dit is nodig om de juiste consistentie te krijgen.


Daarna maak je een bouillon van
  • 200mlà 250 ml sojasaus,
  • minstens 1 liter water
  • 2 eetlepels gedroogde salie
  • 2 eetlepels uipoeder
  • look naar smaak
  • cayennepeper naar smaak
  • eventueel wat nutritionele gist/marmite
  • kruiden naar smaak en naar wens!
Daarin kook je de seitan gedurende 50 minuten (25 min in een drukkookpan)
Als je deze seitan mixt, heb je seitangehakt!! In schijven kan je dit bakken, stoven in stoofpotjes....verwerken naar wens.
Met deze hoeveelheid glutenmeel maakte ik 1.2 kg seitangehakt.

19 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Ik wist niet dat het zo simpel was!
    Bedankt!
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hey Julia!!
    Ja hoor, sinds ze hier glutenmeel verkopen is het zo simpel ;-)
    daarvoor spoelde ik deeg uit, om alleen de gluten over te houden. Erg intensief, maar erg lekker. http://ecolicious-baby.blogspot.com/2010/08/seitan-zelf-maken.html
    De gewone seitan uit de winkel is ofwel erg duur, ofwel een lederen lap. Een pak glutenmeel(in papieren verpakking hoeraaa!) kost ongeveer 7.5 EUR, en daar haal je ongeveer 1.2 kg seitan uit. In Nederland vind je veel goedkoper glutenmeel in grotere verpakkingen. Zou ik zeker kopen!!!
    En ja, ik voel me soms ouderwets, en soms( hééééél soms) vinden mensen me avant-garde ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me niet geschikt voor een glutenvrij dieet met al die gluten :). Dat is eigenlijk met heel veel vleesvervangers zo, toch zeker die dat je in de supermarkt vindt. Daar zit echt bijna overal tarwe in...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Saskia, nee, niet geschikt helaas....
    Probeer anders de linzenballetjes eens
    http://veggiesvoorkabouters.blogspot.com/2009/10/intussen-een-klassieker-in-onze-keuken.html
    Enkel het paneermeel vervangen door glutenvrij paneermeel (of gemalen cornflakes), ook super lekker! Ik maak ze zelf vegan, zonder eitjes, maar met vegan kaas..... Duizend mogelijkheden, allemaal lekker ( en goedkoop ;-)
    groetjes!!
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi, waarom doe je nog gewoon meel door je glutenmeel? Ik maak mijn seitan van puur glutenmeel en dat vind ik prima. Nou kan ik het erg voordelig krijgen dus is dat misschien de reden dat het het mengt, de prijs?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Ineke,
    ik volg gewoon braafjes de aanwijzingen van platform 21...;-)
    De persoon die dit recept heeft ontwikkeld stelde vast dat dat een minder taaie seitan gaf. Vandaar. Ik maakte vroeger seitan van gewoon deeg, (met een deel volkorenbloem), dat ik dan uitwaste onder stromend water. De zemelen in het volkorendeeg zorgden er ook voor dat de seitan malser was ivm gewoon uitgespoelde witte bloem. Enfin, mss haalt het niks uit hoor....ik zal eens proberen zonder bloem erbij te doen.
    Veel groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O oke, ik vroeg het me gewoon af, dacht dat het misschien een speciale reden had. :-)Ik zal jouw recept eens proberen, wie weet is het nog wel veel lekkerder.Ik frituur trouwens niet. Ik trek het in kleine stukjes, kook het een minuut of 10 in een lekkere bouilon en bak het verder op als ik het nodig heb.Soms bak ik het ook eerst en kook het dan. Het blijft dan steviger dat is soms lekkerder.

    En wat ik me ook afvroeg: hebben ze bij jullie geen molens waar ze zelf meel malen? Het glutenmeel is daar spotgoedkoop.Ik betaal €3,20 voor een kilo en per 5 kilo is het nog voordeliger (maar dat vind ik een beetje veel ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hey!!
    neen, helaas geen molen in de buurt....dat is nog iets enkel en alleen voor Nederland vrees ik....maar wie weet, ooit ook bij ons. Tenzij iemand hier een tip heeft????
    Groetjes!!
    en succes met de seitan!
    MV
    ps : bij platform 21 benadrukten ze dat je zeker moest frituren (volgens hen) omdat dat een betere textuur zou geven....ik deed het hiervoor ook niet hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat jammer dat jullie geen molens hebben en op laten sturen wordt ook een dure hobbie.

    Ik heb geen frituurpan dus dat wordt lastig. Maar zonder frituren vind ik het ook een heerlijk product wat je met iedere smaak kunt kruiden. Ik gooi de kruiden al door het meel voor het water erbij gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je kan voordelig glutenmeel komen bij De Trog biobakker. in grote zakken. Ook bij het Bakkershuis in Gent, maar ik ben niet zeker of deze daar bio is.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze molenwinkel bezorgt ook in belgië volgens mij www.de-zuidmolen.nl
    Weet niet wat de bezorgkosten dan zijn, maar in NL bezorgen ze vrij goedkoop. Ik koop mijn tarwegluten altijd in zakken van vijf kilo. Daar doe ik dan inderdaad wel een poosje mee, maar het is heel voordelig. Ik maak er gehakt, paté en roerbakreepjes van. Als je vijf kilo echt te veel vindt kun je het misschien met iemand delen?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. supertip!! Dank je!!
    Tot een paar maanden geleden verkochten ze tarwegluten bij Bioplanet...maar ze zijn er mee gestopt. Was misschien net iets te veel concurrentie voor de andere seitanproducten die ze verkochten...Ik bekijk die Zuidmolen site !!
    Veel groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bij molen KLarenbeek kun je ook gluten online kopen en laten bezorgen
    25 kg voor € 50 ex bezorgkosten, maar ook 500 gr voor € 2 of 2,5 kg voor €7,50
    Renée

    BeantwoordenVerwijderen
  14. http://www.dehoopklarenbeek.nl/web/index.php?p=productsList&iCategory=16

    en nu met link

    Renée

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Super bedankt Renée!!!! Ik ben er onmiddellijk al een kijkje gaan nemen!
    Veel groetjes
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mijn eerste seitan ever staat op het vuur, wel gebaseerd op tarwegluten.... Kan je hier vinden in Gent... we kopen een zak van 25kg met een paar mensen samen en dan is het supergoedkoop.
    Ik ben benieuwd wat het zal worden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @sabine
    kan je de plaats aangeven en de prijs per 25 kg aub
    groeten
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo,
    Het ziet er een goed recept uit!
    Voor een plantaardig feest, zijn we op zoek naar iemand die aan een 20tal mensen kan uitleggen hoe je zelf seitan maakt.
    Geef je ook workshops over zelf seitan maken? Of heb je zin om eens zo'n workshop te geven?
    Laat maar iets weten dan!

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Maaike,
      Waarschijnlijk komt mijn reactie te laat, maar wij (Caroline en Marcel) geven workshops, o.a. over het werken met seitan en alles wat je er zoal mee kunt maken.
      Aan de datum te zien is jullie feest allang weer voorbij, maar mocht je nog interesse hebben over een workshop, dan hoor ik het graag! (per e-mail: workshop@catchoo.nl).
      Groet, Marcel

      Verwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.