titel

Een modern,goedkoop, gelukkig, comfortabel en ecologisch leven met 3 kindjes!Een ecologische voetafdruk van 1.65 HA én toch een modern en comfortabel leven? Het kan écht!

maandag 4 juli 2011

zweedse kaneelrolletjes of "kanelbulle"


Ik ben dol op kaneelbroodjes: Zeeuwse bolussen, kanelbulle...en dit recept stond al lang op mijn verlanglijstje.
Zus hielp mee.

Stap 1
Meng
  • 160 ml lauwe sojamelk
  • 2 theelepels droge gist
  • 1 theelepel suiker
met elkaar, en zet opzij. Laat de gist al wat werken.

Stap 2

Meng
  • 2 eetlepels sojayoghurt
  • 50 g kandij-of witte suiker
  • 1/2 theelepel zout
  • 1 theelepel gemalen kardemom
  • 1 theelepel gemalen kaneel
  • 250 g patisserie bloem
  • 60 g sojaboter bakken en braden
  • en het sojamelk-gistmengsel van hierboven erbij.
Alles goed mengen, kneden tot een mooi soepel deeg.


Zet het deeg opzij onder een schone handdoek en laat rijzen.

Stap 3

Meng
  • 2 eetlepels sojaboter
  • 2 eetlepels suiker
  • 2 eetlepels kaneel( ja, EETlepels)
met elkaar. Goed vermengen tot een gladde, smeerbare brij.
Stap 4
Als het deeg goed gerezen is, uitrollen op 20cm op 25 cm ( plaat eerst bestuiven met bloem, en de bovenkant van het deeg ook), besmeren met het kaneel-boter-suikermengsel (zie foto) en oprollen. Ik denk dat ik het beter in de lengte had gerold, en niet in de breedte.
In schijfjes van 2.5 cm dik snijden, in papieren bakvormpjes leggen, en laten rijzen. In tussentijd uitleggen aan je kleuter wat "gist" is en "rijzen" betekent.
Rolletjes bestrijken met wat sojamelk en besprenkelen met wat extra suiker.
Oven voorverwarmen op 220 °C, en gedurende 10 minuten laten bakken.


Het resultaat mag er zijn : heerlijke zachtje kaneelrolletjes, met een vleugje kardemom. Zoals je merkt zit er niet overdreven veel suiker in. Ze zijn perfect bij een brunch of het ontbijt. Als je niet zo dol bent op kardemom, dan kan je dat er gerust uitlaten!!
Volgende keer maak ik wel nog wat extra mengsel om ertussen te smeren, gewoon wat extra sojaboter en suiker erbij denk ik.





6 opmerkingen:

  1. Dat ga ik binnenkort eens op mijn weekmenu zetten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja, ze zijn al allemaal op!! En het waren er 3 keer meer dan op de foto....ook mijn schoonmama heeft ervan gesmuld. Geniet ervan!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmm, klinkt heerlijk! Ik heb ze ook al een tijdje op mijn 'baklijstje' staan. Moet er binnenkort eens werk van maken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heb ze vandaag in ikea gekocht. heerlijk. maar wegens de verpakking en alle E-nummers ga ik die van jou eens proberen.
    groetjes Els

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ze ook gemaakt, heerlijk zijn ze!!
    Een goed recept en lekker vegetarisch.

    BeantwoordenVerwijderen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.